Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Analysis of Students' Ability to Write Poetry in Elementary Schools

Analisis Kemampuan Peserta Didik Menulis Puisi Di Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9373

Keywords:

Poetry Writing Ability, Elementary Shcool

Abstract

This This study analyzes the poetry writing ability of fifth-grade students. Using a descriptive phenomenological approach, the research examines the subjective experiences and creative works of 3 student samples selected through purposive sampling. Data was collected via documentation, specifically through an analysis of the poems, which were then evaluated using a rubric. The results show that while students possess great potential for self-expression and imagination, they face significant challenges in the technical aspects of writing. The students' subjective experiences reveal mixed feelings of enthusiasm for self-expression and difficulty in starting ideas, choosing poetic diction, and applying rhyme. An analysis of their poems reinforces these findings, as the resulting works tend to have simple themes, straightforward diction, minimal use of literary devices, and sometimesforced rhymes. The factorsinfluencing

their poetry writing ability include limited vocabulary, a shallow understanding of intrinsic poetic elements, a lack of

motivation and confidence, and uninspired teaching methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S.Segala, “No Title,” in 2021, 145AD, p. Konsep Dasar Pendidikan. Alfabeta.

Nathaniel L. Gage, A Conception of Teachinng. 2019.

J. F. Fontanari and W. K. Theumann, “Effects of trilinear symmetry breaking on the Potts-model transition of uniaxially stressed SrTiO3,” Phys. Rev. B, vol. 33, no. 5, pp. 3530–3533, 1986, doi: 10.1103/PhysRevB.33.3530.

R. Bakar, “No Title,” 2009, vol. 22cm, p. Pendidikan Suatu Pengantar, 80AD.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, “Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 54 Tahun 2013 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar Dan Menengah,” Lembaran Negara RI, vol. 53, no. 9, pp. 1689–1699, 2013.

Aminuddin, “No Title,” 2014, vol. 22cm, p. Pengantar apresiasi karya sastra / Aminuddin, 209AD.

kosasih, “No Title,” 2012, vol. 15,5 x 24, p. Dasar-dasar Keterampilan Bersastra, 176AD.

B. J. P. R. Dewi, I. N. Karma, and S. Musaddat, “Analisis Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas V SDN 43 Ampenan Tahun Ajaran 2021/2022,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 6, no. 4, pp. 776–784, 2022, doi: 10.29303/jipp.v6i4.340.

R. D. Pradopo, No Title, vol. 22cm. 112AD.

M. Rodríguez, Velastequí, “kemampuan menulis puisi,pendidikan,” pp. 1–23, 2019.

A. Bawamenewi, “Teknik Akrostik untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi,” Edumaspul J. Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 638–642, 2021, doi: 10.33487/edumaspul.v5i2.2184.

S. Rahayu, Y. Suryana, and O. H. Pranata, “Peddidaktika : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Pengembangan soal High Order Thinking Skill untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Matematika Siswa Sekolah Dasar dibangun sejak dini pada peserta didik,” Pedadikta J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no. 2, pp. 127–137, 2020.

A. Wibowo, U. U. N. Afifah, and N. R. R. Utami, “Gerakan Literasi Sekolah Mempengaruhi Kemampuan Siswa Kelas IV SDN Kletekan 2 dalam Menulis Puisi,” Edukasia J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 5, no. 1, pp. 809–814, 2024, doi: 10.62775/edukasia.v5i1.860.

sugiono, No Title. 2017. Metode penelitian pendidikan kuanti,kualitatif,Bandung.

Saputri, R. A., & Syahrullah, A. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Sekolah Dasar dalam Menulis Puisi. Jurnal Pendidikan Dasar FIP UNP, 7(1), 123-134.

Wijayanto, A., & Setiawan, A. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Melalui Pendekatan Kreatif pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 12(2), 210-225.

Ningsih, S. W., & Yuniati, S. (2021). Analisis Kemampuan Mengungkapkan Emosi dalam Puisi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 45-58.

Wulandari, R., & Setyowati, E. (2024). Peran Guru dalam Mengembangkan Kebebasan Berekspresi Siswa Melalui Menulis Puisi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 89-102.

Hasanah, N., & Purwanto, B. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 6(2), 150-162.

Pratiwi, L., & Susanto, R. (2023). Pengaruh Teknik Mind Mapping terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kreatif, 8(1), 70-85.

Suryani, I., & Hadi, M. (2024). Tantangan dan Peluang Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Menulis Puisi di Sekolah Dasar. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 40-52.

Hasanah, N., & Abdullah, S. (2022). Pengaruh Lingkungan Belajar Kondusif terhadap Pengembangan Potensi Menulis Puisi Siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif, 7(2), 88-100.

Widyawati, D., & Gunawan, R. (2023). Penilaian Komprehensif Kemampuan Menulis Puisi Siswa: Fokus pada Aspek Emosi dan Orisinalitas. Jurnal Kajian Pendidikan, 8(2), 70-85.

Posted

2025-09-02