Improving Concentration Skills through Educational Magnetic Maze games For Children Aged 4 - 5 Years
Meningkatkan Kemampuan Konsentrasi melalui Permainan Edukatif Maze Magnet Pada Anak Usia 4 - 5 Tahun
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9361Keywords:
Concentration, Early Childhood, educational game, maze magnetAbstract
This study aims to improve the concentration ability of children aged 4-5 years through the application of magnetic maze educational games at Al-Irsyad Islamic Kindergarten. The background of the research is the low level of concentration of children, which in the pre-cycle only reached 35% completeness. This study used the method of Classroom Action Research (PTK) model of Kemmis and McTaggart which was carried out in two cycles. The research subjects totaled 15 children, consisting of 8 boys and 7 girls. Data was collected through observation, interviews, and documentation with indicators of problem-solving ability, concentration, longer memory, and hand-eye coordination. In cycle I the completeness increased to 62%. In cycle II, improvements were made in the form of additional ice breaking and activities to find the way to the STOP picture before the game, so that the completeness increased to 90%, exceeding the success target of 80%.
Downloads
References
D. Suryana and M. Pd, “Hakikat Anak Usia Dini”.
P. Kepercayaan et al., “Peningkatan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini melalui Kegiatan Jurnal Pagi,” Sch. DiniJurnal Pendidik. Anak Usia Dini, 2021•scholar.archive.org, vol. 5, no. 2, pp. 2250–2258, 2021, doi: 10.31004/obsesi.v5i2.1109.
R. D. Wiresti and N. Na’imah, “Aspek Perkembangan Anak : Urgensitas Ditinjau dalam Paradigma Psikologi Perkembangan Anak,” Aulad J. Early Child., vol. 3, no. 1, pp. 36–44, May 2020, doi: 10.31004/AULAD.V3I1.53.
F. Harsela and Z. Qalbi, “Dampak Permainan Gadget dalam Mempengaruhi Perkembangan Kognitif Anak di TK Dharma Wanita Bengkulu,” J. PENA PAUD, vol. 1, no. 1, pp. 27–39, Dec. 2020, doi: 10.33369/PENAPAUD.V1I1.13851.
Q. Awantari, B. N. Astini, M. Habibi, and N. Nurhasanah, “Pengaruh Senam Otak Terhadap Perkembangan Kognitif Pada Kelompok B di TK Tunas Bangsa Tahun Ajaran 2022/2023,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 8, no. 4, pp. 2050–2057, Oct. 2023, doi: 10.29303/JIPP.V8I4.1671.
D. Patiung Jurusan Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, U. Alauddin Makassar, I. Jurusan Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, H. Jurusan Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, and S. Ramadani Jurusan Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, “PENCAPAIAN PADA ASPEK PERKEMBANGAN ANAK USIA 3-4 TAHUN BERDASARKAN STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI.,” NANAEKE Indones. J. Early Child. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 25–38, Jun. 2019, doi: 10.24252/NANANEKE.V2I1.9223.
F. Agustina, A. Rahman, and M. M. Putra, “Strategi Guru dalam Menstimulus Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini di Tk Aisyiyah Bustanul Afthal 1 Curup,” Jul. 2024.
via emiliya, D. P. Sari, and K. Indrawari, “Strategi Pembelajaran yang dikembangkan oleh Guru Pendidikan Agama Islam untuk Meningkatkan Konsentrasi Beljar Siswa di SD Negeri 02 Rejang Lebong,” Tarbawi Khatulistiwa J. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 1, Feb. 2023, doi: 10.29406/TBW.V6I1.2779.
E. Kholilah, E. Kholilah, and Y. Solichatun, “Terapi Bermain Dengan CBPT (Cognitive Behavior Play Therapy) Dalam Meningkatkan Konsentrasi Pada Anak ADHD,” Psikoislamika J. Psikol. dan Psikol. Islam, vol. 15, no. 1, pp. 41–50, Jun. 2018, doi: 10.18860/psi.v15i1.6662.
A. P. Lestari, “KEBIASAAN SARAPAN DENGAN KONSENTRASI BELAJAR ANAK KELAS 5-6 DI SDN MANDURO KABUH,” Aug. 2017.
I. Fikro and A. Salim, “Improving the Learning Concentration of Children Aged 4-5 Years Through the Tebona Game Method (Patting Colored Balls) in TK Aisyiyah Bustanul Athfal 3 Bulusidokare,” Oct. 2023, doi: 10.21070/UPS.3541.
S. Pratiwi, Y. Nur Asi, and S. Al-Musaddadiyah Garut, “Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menjahit,” J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini ( Anaking ), vol. 1, no. 1, pp. 114–122, Aug. 2022, doi: 10.37968/ANAKING.V1I1.194.
D. D. Rahmawati, A. D. Saputri, M. Mazura, R. Septiana, W. S. Utami, and R. S. Amanda, “Pengimplementasian Media Circle Maze untuk Menstimulasi Kemampuan Problem Solving Anak Usia Dini,” J. Educ. Res., vol. 5, no. 2, pp. 2230–2236, Jun. 2024, doi: 10.37985/JER.V5I2.1148.
D. D. Rahmawati, A. D. Saputri, M. Mazura, R. Septiana, W. S. Utami, and R. S. Amanda, “Pengimplementasian Media Circle Maze untuk Menstimulasi Kemampuan Problem Solving Anak Usia Dini,” J. Educ. Res., vol. 5, no. 2, pp. 2230–2236, Jun. 2024, doi: 10.37985/JER.V5I2.1148.
J. Ilmiah Potensia ; Anggraini, W. Nasirun, and M. Yulidesni, “Penerapan Strategi Pemecahan Masalah Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Pada Anak Kelompok B,” J. Ilm. Potensia, vol. 5, no. 1, pp. 31–39, Jan. 2020, doi: 10.33369/JIP.5.1.31-39.
D. Putriana, M. Sit, and M. Basri, “MENINGKATKAN KECERDASAN VISUAL SPASIAL MELALUI KEGIATAN BERMAIN MAZE,” Golden Age J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, pp. 7–14, Jun. 2022, doi: 10.29313/ga:jpaud.v6i1.10013.
D. Frilianisa, “PENGEMBANGAN PERMAINAN TEMATIK INTEGRATIF MAZE MATCHING BOARD UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK USIA 5-6 TAHUN DI PAUD NEGERI PEMBINA 1 KOTA BENGKULU,” 2019.
H. Fitria et al., “UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU MELALUI PELATIHAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS,” ABDIMAS UNWAHAS, vol. 4, no. 1, Jun. 2019, doi: 10.31942/ABD.V4I1.2690.
N. Zahriani et al., “UPAYA KEPALA SEKOLAH DALAM PENINGKATKAN KINERJA GURU DAN PARTISIPASI ORANGTUA TERHADAP PELAKSANAAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN ANAK PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI TK SWASTA TUNAS BANGSA MEDAN TIMUR,” PENDALAS J. Penelit. Tindakan Kelas dan Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 1, pp. 92–109, Aug. 2021, doi: 10.47006/PENDALAS.V1I1.65.
M. M. Masrun, “Classroom Action Research Training Teacher Physical Education, Sports and Health in Padang City,” J. Berkarya Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 2, pp. 160–168, Nov. 2019, doi: 10.24036/JBA.V1I2.21.
“Hasil Gambar Google.” Accessed: Dec. 22, 2024. [Online]. Available: https://www.google.com/imgres?imgurl=https://www.researchgate.net/publication/366863188/figure/fig1/AS:11431281111369749@1672955013913/Gambar-1-Siklus-PTK-Model-Kemmis-dan-Mc-Taggart-Arikunto-2009.png&tbnid=u3Yi7qodSwB5hM&vet=1&imgrefurl=https://www.researchgate.net/figure/Gambar-1-Siklus-PTK-Model-Kemmis-dan-Mc-Taggart-Arikunto-2009_fig1_366863188&docid=VdQeT6Z5uT1V3M&w=850&h=595&itg=1&hl=in-ID&source=sh/x/im/m1/4&kgs=17fb9c23e87c2d67
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
