Preprint / Version 1

Analysis of Play Activity Programs in Improving Early Chilhood Gross Motor Skills

Analisis Program Kegiatan Bermain dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9357

Keywords:

play activities, gross motor skills, early chilhood

Abstract

This study aims to determine the implementation of play activities in developing gross motor skills in early chilhood and the obstacles faced by teachers at Aisyiyah Bustanul Athfal III Candi Kindergarten. The research method used is descriptive qualitative with observation, interview, and documentation techniques. The results indicate that activities such as running and jumping along a line, throwing and catching a ball, kicking a ball into a goal, carrying a book on the head, and group exercises can enhance children's large muscle strength, balance, agility, coordination, and concentration. The challenges encountered include limited space and varying levels of readiness among children. Teachers addressed these challenges by modifying games, dividing children into small groups, and providing warm-ups before activities. It was concluded that structured play activities supported by adequate facilities can optimize children's gross motor development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. Mukhtar, “SELING Jurnal Program Studi PGRA PENGGUNAAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF DALAM MENSTIMULASI PERKEMBANGAN FISIK-MOTORIK ANAK USIA DINI,” vol. 4, pp. 125–138, 2018.

“METODE MONTESSORI DALAM MENGEMBANGKAN FISIK MOTORIK ANAK USIA DINI DI RA AL HASANAH MEDAN DENAI”.

M. P. Fitri Ayu Fatmawati, Pengembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Gresik: Caremedia Communication, 2020.

M. N. Fadlan and A. T. Pratama, “Pelatihan Pengenalan Aktifitas Fisik Motorik Anak Usia Dini Se-Desa Amplas Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang,” Pros. Semin. Nas. Has. Pengabdi. 2019, pp. 510–512, 2019.

N. Damayanti and S. Suparno, “Efektivitas Model Permainan Petak Umpet untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Anak,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, pp. 4243–4258, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i4.4937.

J. Pendidikan and D. Konseling, “Perkembangan Motorik Pada Anak Usia Dini.”

A. Tahira, H. . Muslihin, and T. Rahman, “Kata Kunci : tari kreasi, pengembangan motorik kasar,” no. April 2022.

A. S. Yanti and A. Ramadhani, “Aulad : Journal on Early Childhood Keefektifan Permainan Tapo ’ Pipit untuk Menstimulasi Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun,” vol. 7, no. 2, pp. 342–352, 2024, doi: 10.31004/aulad.v7i2.652.

D. Hura, “Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Motorik Kasar Anak 3-5 Tahun di Desa Lasara Sawo Kecamatan Sawo Kabupaten Nias,” J. Ris. Ilmu Farm. dan Kesehat., vol. 2, no. 1, pp. 213–222, 2024, [Online]. Available: https://doi.org/10.61132/obat.v2i1.264

Y. Dwi and M. Ha, “Peran Guru Dalam Pengembangan Motorik Kasar Pada TK Aisyiyah Muhammadiyah,” vol. 2, pp. 158–168, 2024.

D. Suryana and Desmila, “Mengembangkan Kreativitas Anak melalui Kegiatan Bermain Balok,” PAUD Lect. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 02, pp. 143–153, 2022, doi: 10.31849/paud-lectura.v5i02.8632.

Y. Pahrul and R. Amalia, “Metode Bermain Dalam Lingkaran dalam Pengembangan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di Taman Penitipan Anak Tambusai Kecamatan Bangkinang Kota,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 1464–1471, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i2.812.

A. Ardiyanto, “Bermain Sebagai Sarana Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini,” Jendela Olahraga, vol. 2, no. 2, pp. 230–238, 2017, doi: 10.26877/jo.v2i2.1700.

K. Indar Rahman and K. Khadijah, “Optimalisasi Perkembangan Fisik Motorik Kasar pada Anak Usia Dini,” Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, pp. 429–437, 2023, doi: 10.37985/murhum.v4i1.238.

Y. B. Salamor et al., “Bimbingan Belajar Sambil Bermain Pada Anak Usia Dini Di Kel. Mangga Dua,” Community Dev. J. J. Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 3, pp. 1112–1116, 2022, doi: 10.31004/cdj.v2i3.2928.

U. H. M. Tangse and D. Dimyati, “Permainan Estafet untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, pp. 9–16, 2021, doi: 10.31004/obsesi.v6i1.1166.

R. Yuliandra, A. Gumantan, and C. Pratomo, “Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini Ditinjau dengan Model Permainan Ladder,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, pp. 4190–4198, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i4.4391.

H. Herawati, “Program Kegiatan Bermain Kurikulum Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Tk It Fajar Hidayah Integrated Boarding School Aceh,” Bunayya J. Pendidik. Anak, vol. 3, no. 2, p. 85, 2017, doi: 10.22373/bunayya.v3i2.2244.

M. S. Dr. H. Zuchri Abdussamad, S.I.K., Metode Penelitian Kualitati, vol. 21, no. 1. 2021.

Asyruni Multahada, Pingky Melaty, Heni Apriyani, and Tris Andriani, “Pengembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini Melalui Permainan Kreatif,” PrimEarly J. Kaji. Pendidik. Dasar dan Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 11–21, 2022, doi: 10.37567/prymerly.v5i1.1248.

A. Kevin Julian, Y. Fitriani, and P. Nuroniah, “Peran Aktivitas Gerak dan Lagu sebagai Strategi Pengembangan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun,” Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 587–602, 2024, doi: 10.37985/murhum.v5i2.925.

L. Mufidah and P. Pusvyta, “Manajemen Sarana dan Prasarana untuk Mendukung Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini,” Edu J. Innov. Learn. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 28–40, 2023, doi: 10.55352/edu.v1i1.460.

Y. Yusnita, N. Mulyani, and I. Paramita, “Hubungan Antara Riwayat Stimulasi Motorik Kasar Dengan Emosi Anak,” J. Ilm. Kesehat., vol. 10, no. 1, pp. 48–53, 2021, doi: 10.52657/jik.v10i1.1321.

Posted

2025-09-01