Validation of Biome Quartet Card Learning Media in Class VII Living Things Classification Material
Validasi Media Pembelajaran Kartu Kwartet Bioma Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas VII
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9333Keywords:
science, Learning media, quartet cardAbstract
The Biome Quartet Cards address the low science learning outcomes in the classification of living things topic at SMP Hang Tuah 4 Surabaya. Monotonous, teacher-centered learning processes disengage students and align with their preference for interactive methods. Using the 4-D (Define, Design, Develop) Research and Development (R&D) model, this media is designed to combine game elements with concise, visual, and interactive scientific information. It also features a QR barcode that allows students to access additional digital materials. Validation by subject matter experts (95%), media experts (87.5%), and science teachers (88.5%) indicates that this media is highly suitable for use. Input from validators, such as adjusting terminology, enlarging images, and adding information via QR barcode, served as the basis for media improvements.
Downloads
References
I. M. S. Adnyana, “Implementasi teori belajar kognitif dan behavioristik dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar,” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 10, no. 1, 2023, doi: 10.23969/jp.v10i01.23263.
V. Agustin and W. Willyansah, “Perencanaan pembelajaran IPA yang interaktif dalam menumbuhkan minat belajar siswa kelas XII SMAN 9 Pekanbaru,” Jurnal Pendidikan Kimia, Fisika dan Biologi, vol. 1, no. 2, 2022, doi: 10.61132/jupenkifb.v1i2.193.
S. Walidiati, N. Fajriah, and H. Santosa, “Validasi Media Pembelajaran IPA Berbasis Kartu Edukatif untuk SMP,” Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, vol. 7, no. 3, pp. 278–286, 2021.
T. A. Fauziyah and Isnawati, “Pengembangan media permainan sains quartet untuk meningkatkan hasil belajar dan keterampilan berkomunikasi,” Jurnal Pendidikan Sains, vol. 5, no. 2, pp. 131–137, 2017.
D. Raktuma, “Pengembangan Media Edukatif Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA SMP,” Journal of Educational Research and Practice, vol. 12, no. 1, pp. 15–25, 2025.
S. Nuramalia, R. Dewi, and A. Prasetyo, “Analisis Kelayakan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Biologi melalui Validasi Ahli,” Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, vol. 13, no. 2, pp. 102–110, 2025.
S. Prasetyaningtyas, “Penerapan metode permainan kartu kwartet untuk meningkatkan prestasi belajar dan keaktifan belajar pada materi klasifikasi makhluk hidup kelas VII SMP N 1 Semin,” Jurnal Ideguru, vol. 5, no. 1, p. 100, 2020.
M. Djafar, R. Hidayah, and P. Lestari, “Validasi Media IPA SMP Berbasis Permainan Edukatif: Tinjauan Materi dan Media,” Jurnal Pendidikan Biologi, vol. 16, no. 1, pp. 44–53, 2024.
R. Rahmadhani and W. Arum, “Literature review Internet of Things (IoT): Sensor, konektivitas dan QR code,” Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial (JMPIS), vol. 3, no. 2, pp. 573–582, 2022. [Online]. Available: https://dinastirev.org/JMPIS/article/view/1120
D. Kurniawan, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Kartu untuk Pembelajaran IPA SMP,” Jurnal Teknologi Pendidikan Indonesia, vol. 4, no. 2, pp. 133–141, 2022.
M. Rifaldin, N. H. Muhiddin, and P. Rante, “Penerapan model Discovery Learning berbantuan media Educaplay untuk meningkatkan hasil belajar IPA kelas VIII.D SMPN 20 Makassar,” Pendidikan Profesi Guru Prajabatan Prodi IPA, Universitas Negeri Makassar, [n.d.].
R. Isnania, H. Fitria, and Y. Astuti, “Validasi Media Pembelajaran IPA Kelas VII Menggunakan Model Permainan Edukatif,” Jurnal Pendidikan IPA dan Sains, vol. 11, no. 3, pp. 210–219, 2023.
D. Puspitasari, S. Widodo, and L. Rahmawati, “Efektivitas Media Kartu Edukatif Biologi untuk Siswa SMP,” Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, vol. 10, no. 2, pp. 145–154, 2022.
S. Thiagarajan, D. S. Semmel, and M. I. Semmel, Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Bloomington: Indiana University, 1974.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.
S. Q. Aini and A. Sunarso, “Pengembangan media kartu kuartet berbantuan QR-Code mata pelajaran Pendidikan Pancasila untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SDN Pakintelan 01 Semarang,” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 9, no. 4, 2023, doi: 10.23969/jp.v9i4.17159.
L. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2018.
I. M. S. Sujana, “Implementasi teori belajar kognitif dan behavioristik dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar,” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 10, no. 1, 2023, doi: 10.23969/jp.v10i01.23263.
S. Arikunto, Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2019.
Riduwan, Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2012.
R. E. Mayer, Multimedia Learning, 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2009.
A. Prastowo, Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press, 2015.
A. Arsyad, Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers, 2020.
Rusman, Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta, 2017.
E. Widyastuti, “The Effectiveness of Learning Media in Science Learning,” Journal of Education Research and Evaluation, vol. 5, no. 2, pp. 123–130, 2021.Click or tap here to enter text.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
