Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Teacher's Perspective: The Use of Technology in Science Learning at Junior High Schools

Perspektif Guru : Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran IPA di SMP

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9314

Keywords:

Natural Science Education, Junior High School, Technology

Abstract

This study aims to describe the role of technology in science learning at junior high schools, focusing on four indicators: the use of interactive materials, digital assessment tools, online material access, and personalized learning. The research employed a qualitative approach with triangulation techniques through observation, documentation, and interviews with science teachers. The data analysis technique used is the interactive analysis model by Miles and Huberman, which includes data reduction, data display, and conclusion drawing or verification. The findings indicate that teachers utilized interactive materials such as educational videos, animations, PhET simulations, and interactive presentations to help visualize abstract concepts. Digital assessment tools such as Google Forms were effectively used to provide immediate feedback and facilitate monitoring of learning achievements. Online material access was provided through video links, digital articles, and learning resources from the Merdeka Mengajar Platform and Rumah Belajar, supporting students’ independent learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

O. Koelsoem, M. Pumpungan, and J. Timur, “Peran Teknologi dalam Implementasi Kurikulum Merdeka,” 2024.

A. Tanggu Daga, P. Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, and S. Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Weetebula, “Kebijakan Pengembangan Kurikulum di Sekolah Dasar (Sebuah Tinjauan Kurikulum 2006 hingga Kebijakan Merdeka Belajar),” 2018.

M. Cholilah, A. Gratia Putri Tatuwo, S. Prima Rosdiana, and A. Noor Fatirul, “Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21,” vol. 01, no. 02, pp. 57–66, doi: 10.58812/spp.v1.i02.

S. Lestari, “Peran Teknologi Dalam Pendidikan Di Era Globalisasi,” vol. 2, no. 2, 2018, [Online]. Available: https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/edureligia

W. Sukarjita, “Peningkatan Keterampilan Pengelolaan Pembelajaran IPA Terpadu Melalui Pelatihan Penggunaan KIT IPA bagi Guru IPA SMP di Kecamatan Kupang Barat.”

F. Panggabean, M. P. Simanjuntak, M. Florenza, L. Sinaga, and S. Rahmadani, “Analisis Peran Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP [Analysis of the Role of Learning Video Media in Improving Middle School Science Learning Outcomes],” Jurnal Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia (JPPIPA), vol. 2, no. 1, pp. 7–12, 2021.

F. Rahmawati and I. R. W. Atmojo, “Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA,” Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 6, pp. 6271–6279, Dec. 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1717.

S. Darma Damanik, “Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 38 Medan,” vol. 3, no. 4, pp. 2615–2621, 2023.

D. Kurnia Fitra, “Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran Ipa,” Jurnal Filsafat Indonesia, vol. 5, 2022.

Andri, R. M. (2017). Peran dan Fungsi Teknologi dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Research Sains, 3(1), 122–129. Universitas Tapanuli Utara.

L. Arditya Isti and A. Aguk Wardoyo, “Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar Pengembangan Media Video Animasi Materi Sifat-Sifat Cahaya Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar”.

F. M. Maharuli and Z. Zulherman, “Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Muatan Pelajaran IPA di Sekolah Dasar,” Jurnal Educatio FKIP UNMA, vol. 7, no. 2, pp. 265–271, Apr. 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i2.966.

R. A. Sumarni, Y. B. Bhakti, A. D. Astuti, D. Sulisworo, and M. Toifur, “Analisis Kebutuhan Guru SMP Mengenai Metode Pembelajaran Flipped Classroom,” vol. 6, no. 2, 2020.

“Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom pada Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa (Vol. 01 No. 02) -2017”.

M. Hafidh et al., “Evolusi Teknologi dalam Pembelajaran Menurut Pandangan Aliran Filsafat Rekonstruksionisme.”

B. Harijanto et al., “Pengembangan Sistem Informasi Proses Belajar Mengajar Online dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Student Centered Learning (SCL).”

NM Ramdhani, RP Andini, and T Rustini, “Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPAS di Kelas Awal pada Kurikulum Merdeka melalui Pemanfaatan TIK,” vol. 7, pp. 6660–6666, 2023.

Rofi'ah, A. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Eksperimen untuk Mengatasi Loss Learning dalam Pembelajaran IPA Siswa Sekolah Dasar. Skripsi, Universitas Lampung.

Nikmatin Mabsutsah and Y. Yushardi, “Analisis Kebutuhan Guru terhadap E Module Berbasis STEAM dan Kurikulum Merdeka pada Materi Pemanasan Global,” Jurnal Pendidikan MIPA, vol. 12, no. 2, pp. 205–213, Jun. 2022, doi: 10.37630/jpm.v12i2.588.

S. N. Sholikha and D. Fitrayati, “Integrasi Keterampilan 4C dalam Buku Teks Ekonomi SMA/MA,” Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 3, no. 5, pp. 2402–2418, Jul. 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i5.823.

Abdul Fattah Nasution, Setia Ningsih, Mona Febrica Silva, Leli Suharti, and Jekson Parulian Harahap, “Konsep Dan Implementasi Kurikulum Merdeka,” Competitive: Journal of Education, vol. 2, no. 3, pp. 201–211, Sep. 2023, doi: 10.58355/competitive.v2i3.37.

Emira Hayatina Ramadhan and Hindun Hindun, “Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Membantu Siswa Berpikir Kreatif,” Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, vol. 2, no. 2, pp. 43–54, Dec. 2023, doi: 10.55606/protasis.v2i2.98.

S. Rahmawati, M. Istyadji, and Y. Irhasyuarna, “Development of Science Learning Modules on the Topic of Biotechnology for Differentiate Learning Independent Learning Curriculum for Students in Junior High School,” Journal of Advances in Education and Philosophy, vol. 7, no. 06, pp. 215–219, Jun. 2023, doi: 10.36348/jaep.2023.v07i06.003.

P. R. Rani, M. Asbari, V. Ananta, and I. Alim, “Kurikulum Merdeka : Transformasi Pembelajaran yang Relevan, Sederhana, dan Fleksibel,” Journal of information system and management, vol. 02, no. 06, pp. 78–84, 2023.

“Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka di SDN 06 Belantik,” vol. 4, no. 3, pp. 557–567, 2024.

M. B. , H. A. M. , & S. J. (2014). Miles, “Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.”.

A. Rijali, “Analisis Data Kualitatif,” Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, vol. 17, no. 33, p. 81, 2019, doi: 10.18592/alhadharah.v17i33.2374.

M. Setyo Nugroho, B. Murtiyasa, M. Administrasi Pendidikan, and U. Muhammadiyah Surakarta, “Accreditation Sinta 5 based on SK,” Teacher, 2025.

Dewi, A. K. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan PhET Simulation untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep Siswa (Skripsi, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang).

Rismawati. (2024). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Berbasis Simulasi PHET (Physics Education Technology) terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMAN 1 Alu. Diploma thesis, Universitas Sulawesi Barat.

M. Sholichin, Z. Zulyusri, L. Lufri, and A. Razak, “Analisis Kendala Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran IPA di SMPN 1 Bayung Lencir,” BIODIK, vol. 7, no. 2, pp. 163–168, Jun. 2020, doi: 10.22437/bio.v7i2.12926.

S. Husen and M. Mustari, “‘Jurnal Cendekiawan dan Riset Multidisiplin Akademik Terintegrasi’ Dampak Keterbatasan Infrastruktur TIK Terhadap Efektivitas Pembelajaran Digital (Studi Penerapan Model TPACK Di SDN 3 Jagaraga)”.

Posted

2025-09-01