the Effectiveness of Uno Stacko Game Media to Improve Arabic Vocabulary Mastery of High School Students in Class XI at Sedayulawas Islamic Boarding School
Efektifitas Media Permainan Uno Stacko Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa SMA Kelas XI Dipondok Pesantren Sedayulawas
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9281Keywords:
media pembelajaran, Uno Stacko, arabic languangeAbstract
This study aims to evaluate the effectiveness of the Uno Stacko game as a media to improve Arabic vocabulary mastery among eleventh grade students ata Al-iman Sedayulawas islamic boarding school. In the era of globalization, mastering Arabic is essential however, many students face challenges in memorizing vocabulary due to monotonous teaching methods. By utilizing Uno Stacko, which is visual and interactive, it is expected to enhance students’ interest and enthusiasm in learning. The research findings indicate a singnificant improvement in vocabulasy mastery, with an average pretest score of 56,35 rising to 86,71 in the posttest. Thus, Uno Stacko has proven to be an effective media in supporting the learning process and enhancing students’ abilities in Arabic language.
Downloads
References
REFERENSI
M. Ahmadi, “Teknik Pembelajaran Mufradat dalam Perspektif Teori Belajar Edward Lee Thorndike,” AL-WARAQAH J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 2, pp. 32–41, 2024, doi: 10.30863/awrq.v4i2.5547.
A. S. Al Qolbi, L. F. Khan, and I. Z. Ulfiandi, “Tantangan dan Prospek Bahasa Arab di Era Modern,” Ma’arif J. Educ. Madrasah Innov. Aswaja Stud., vol. 3, no. 1, pp. 25–31, 2024, doi: 10.69966/mjemias.v3i1.51.
“ Yaf tadurfamla mil'at fi yidnajudiyyah, tajamrad madkhtasa, tayala'f jan wa rus,tayimukhala tayimalasliyah, tayunathala tasrdamla,” 2023.
S. N. Faridah and A. Fajar, “Peningkatan Hafalan Mufradat Bahasa Arab dengan Metode Bernyanyi pada Santri di Pondok Pesantren Fajrul Islam Karang Hegar Subang,” Satwika J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 2, no. 1, pp. 29–40, 2022, doi: 10.21009/satwika.020105.
Z. Lubis and Y. Harahap, “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Web Educandy untuk Siswa SMP Cerdas Murni Tembung,” Reslaj Relig. Educ. Soc. Laa Roiba J., vol. 6, no. 1, pp. 657–673, 2023, doi: 10.47467/reslaj.v6i1.4753.
A. Furoidah, “Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab,” Al-Fusha Arab. Lang. Educ. J., vol. 2, no. 2, pp. 63–77, 2020, doi: 10.36835/alfusha.v2i2.358.
U. Stacko, “Yamalaaja thuhabla tasrdabm tadurfalima mil'at taqrirl,” vol. 1.
M. S. V. E. E. H. A. M. Amelia, “Pengembangan Media Uno Stacko Chemistry Pada Materi Hidrokarbon,” J. Educ. Dev., vol. 10, no. 1, pp. 51–59, 2022.
U. Stacko, “Aybar'ala aghalla mil'at masq wa j woeonuf tayimukh la tayim lasti I A'jm la”.
A. G. Junaedy, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Uno Stacko Sains Pada Materi Tekanan Zat Untuk Siswa Kelas Viii Smp/Mts.,” pp. 1–72, 2022.
B. A. B. Ii, A. K. Bahasa, and P. Bahasa, “Upaya Meningkatkan Bahasa…, Lutfiasih, FKIP UMP, 2024,” pp. 6–22, 2024.
B. F. Nisa’, A. Nurhidayati, and L.-L. N. Mufidah, “Teknik Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab Dengan Multimedia,” Irsyaduna J. Stud. Kemahasiswaaan, vol. 3, no. 1, pp. 118–129, 2023, doi: 10.54437/irsyaduna.v3i1.806.
J. Syaharani and S. Syihabuddin, “Efektivitas Permainan Uno Stacko Mission guna Meningkatkan Keterampilan Berbicara Arab Peserta Didik,” Scaffolding J. Pendidik. Islam dan Multikulturalisme, vol. 4, no. 3, pp. 397–407, 2022, doi: 10.37680/scaffolding.v4i3.2115.
D. M. Nurlidya, “Implementasi Media Uno Stacko Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Siswa Kelas V SDIT Salsabila 8 Pandowoharjo,” 2023.
M. Angelina and D. Hamdun, “Pengembangan Media Pembelajaran Ta‘bīr Berbasis Permainan Uno Stacko pada Siswa MA Ibnul Qoyyim Putra Yogyakarta,” al Mahāra J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 5, no. 2, pp. 209–232, 2019, doi: 10.14421/almahara.2019.052.04.
D. Y. Rismonica, S. Alamsyah Sidik, and T. Yudha Pratama, “Pengaruh permainan uno stacko terhadap peningkatan kemampuan mengenal lambang bilangan 1-5 pada anak dengan hambatan intelektual,” J. UNIK Pendidik. Luar Biasa, vol. 6, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.30870/unik.v6i1.11865.
C. Suryana, “Pengolahan dan analisis departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan,” Jakarta: Direktorat Tenaga Kependidikan, p. 46, 2018.
Sofwatillah, Risnita, M. S. Jailani, and D. A. Saksitha, “Teknik Analisis Data Kuantitatif dan Kualitatif dalam Penelitian Ilmiah,” J. Genta Mulia, vol. 15, no. 2, pp. 79–91, 2024.
P. Praktis Merencanakan and M. dan Analisis dalam Penelitian Kuantitatif, Metode Penelitian Kuantitatif.
A. Suharsimi, “Prosedur Penelitian,” vol. 2, no. 3, pp. 211–213, 2010.
D. Amelia et al., Metode Penelitian Kuantitatif. 2023. [Online]. Available: https://penerbitzaini.com/
M. Nashrullah, E. F. Fahyuni, N. Nurdyansyah, and R. S. Untari, Metodologi Penelitian Pendidikan (Prosedur Penelitian, Subyek Penelitian, Dan Pengembangan Teknik Pengumpulan Data). 2023. doi: 10.21070/2023/978-623-464-071-7.
R. Development, A. Prof, N. Elfi, S. Kom, and M. Si, “e-Book METLIT KUALI-KUANTI-R & D--UPB 2023”.
D. F. Berlianti, A. Al Abid, and A. C. Ruby, “Metode Penelitian Kuantitatif Pendekatan Ilmiah untuk Analisis Data,” J. Rev. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 7, no. 3, pp. 1861–1864, 2024.
K. Khadijah, R. K. Illahi, and F. Faisal, “Pengembangan Media Pemblajaran Permainan Edukasi Uno Stacko pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas X,” J. Intelekt. Keislaman, Sos. dan Sains, vol. 11, no. 2, pp. 168–180, 2022, doi: 10.19109/intelektualita.v11i2.13285.
D. P. Matematika, “Pengembangan media uno stacko yang valid dan praktis dalam pembelajaran matematika 1,2,” vol. 11, no. 1, pp. 47–58, 2024, doi: 10.18592/jpm.v11i1.9848.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
