Improving Arabic Vocabulary Mastery Through Matching Pairs Educational Games: Analytical Study at SMK Muhammadiyah 1 Pandaan
Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab Melalui Game Edukasi Matching Pairs: Studi Analisis di SMK Muhammadiyah 1 Pandaan
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9265Keywords:
Improve, Vocabulary Mastery, Matching Pairs, Educational GamesAbstract
This study aims to determine the improvement of vocabulary mastery using the Matching Pairs game among Grade X students at SMK Muhammadiyah 1 Pandaan. This study used a pre-experimental method with a one-group pre-test post-test design. The sample consisted of 28 female students from the Spa & Beauty Therapy department, selected through purposive sampling. Data were collected through observation, interviews, tests, and documentation. Descriptive statistics showed that the pre-test scores ranged from 18 to 50, while the post-test scores ranged from 66 to 94. The average score increased from 49.79 to 73.82. The paired sample T-test showed a significance value of 0.000 < 0.05, indicating a significant improvement. Therefore, the Matching Pairs game is effective in improving students' vocabulary mastery.
Downloads
References
V. Rahmawati dan P. I. Perdana, “Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Game Educaplay untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD Negeri Polagan,” vol. 8, 2024.
M. Mujiburrohman, N. Nurjannah, dan A. H. Syafi’i, “Pembelajaran Mufradat dengan Permainan Lompat Kotak,” LUGATUNA J. Prodi PBA, vol. 2, no. 2, Nov 2023, doi: 10.31764/ljpb.v2i2.15086.
M. A. Nasuha dan F. M. Ammar, “Literature Review: Arabic Language Learning Media in the Industrial Age 5.0 [Literatur Review : Media Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Industri 5.0]”.
N. Anggraini dan N. Anwar, “Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Arab di Madrasah Indonesia,” Indones. J. Islam. Stud., vol. 12, no. 2, Mei 2024, doi: 10.21070/ijis.v12i2.1714.
Nunik Zuhriyah, Yulin Nada, dan M Zunaidul Muhaimin, “Pengembangan Media Educaply untuk Meningkatkan Mufrodat Siswa di Sekolah Dasar,” Al-Muttaqin J. Studi Sos. Dan Ekon., vol. 6, no. 1, hlm. 65–75, Jan 2025, doi: 10.63230/almuttaqin.v6i1.249.
R. Oktavia, Sepriadi, M. Sajid, F. Mubarak, dan A. S. Baharum, “Istrātījiyyah ta‘allum al-mufradāt fī al-madrasah,” ICON-POSTALL, vol. 1, 2023, [Daring]. Tersedia pada: https://prosiding.arab-um.com/ index.php/ICON-POSTALL
F. A. Putri, M. A. Kholiq Hasan, dan A. K. Hakim, “Taṭbīq uslūb al-aghniyah fī ta‘allum al-mufradāt li-ṭullāb al-madrasah al-ibtidā’iyyah al-Muḥammadiyyah 1 Sūkūhārjū,” Model. J. Program Studi PGMI, vol. 11, no. 1, hlm. 93–107, Mar 2024, doi: 10.69896/modeling.v11i1.2059.
M. A. Najib dan H. S. Rizal, “Pengaruh Multimedia Based Learning Terhadap Penguasaan Mufradat (Study Eksperimentasi Siswa Kelas X MA Ya-Ikhsan Andonosari Tutur),” vol. 5, 2023.
M. Yamin, N. Yunita, R. Muthaharoh, A. A. Rahmalita, dan M. Mubaroq, “Pengaruh Media Permainan Mufrodat Benar Salah dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab,” J. Tarb. Dan Ilmu Kegur. Borneo, vol. 3, no. 1, hlm. 63–69, Sep 2023, doi: 10.21093/jtikborneo.v3i1.6389.
A. I. Hs dan W. M. Suriningsih, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Roda Putar Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Taman Kanak - Kanak,” Al-Athfaal J. Ilm. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 2, hlm. 291–303, Des 2021, doi: 10.24042/ajipaud.v4i2.11381.
R. Iswanto, “Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi,” Arab. J. Bhs. Arab, vol. 1, no. 2, hlm. 139, Des 2017, doi: 10.29240/jba.v1i2.286.
M. Azhar, H. Wahyudi, Promadi, dan Masrun, “Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia,” J. Rev. Pendidik. Dan Pengajaran, vol. 6, 2023, [Daring]. Tersedia pada: http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp
H. L. Shaliha dan R. Febrianta, “Faʿāliyat istikhdām barnāmaj Quizizz litarqiyat istiʿāb al-mufradāt ladā talāmīdh al-madrasah al-tsānawiyyah al-ḥukūmiyyah 2 Agham,” EL-THUMUHAT, vol. 8, Feb 2025, doi: https://doi.org/10.25299/elthumuhat.2025.16492.
I. Rahmawati, F. Dewi, dan S. U. Putri, “Respon Guru Terhadap Pelatihan Game Digital Menggunakan Aplikasi LearningApps Matching Pairs untuk Meningkatkan Minat Belajar Anak di SPS Nurul Athfal”.
J. A. Koiruman, N. Amzana, Z. Zuhri, A. Ariyanto, dan E. Purwandari, “Identifikasi Kesulitan Pembelajaran Mufrodat pada Santri,” J. Educ. Instr. JOEAI, vol. 7, no. 1, hlm. 48–56, Mar 2024, doi: 10.31539/joeai.v7i1.9477.
M. Syaifudin, “Implementasi Media Permainan Matching Gambar dan Kata Berbasis Power Point Untuk Pembelajaran Mufradat di SMA At-Tarbiyah Surabaya,” AL-MUARRIB J. Arab. Educ., vol. 2, no. 2, hlm. 126–142, Okt 2022, doi: 10.32923/al-muarrib.v2i2.2712.
A. Junaedi Abdilah dan M. Z. Al Farisi, “Systematic Literature Review: Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah,” Ukazh J. Arab. Stud., vol. 4, no. 1, hlm. 39–51, Jun 2023, doi: 10.37274/ukazh.v4i1.744.
D. Yunita Putri, “Ta’tsīr istikhdām wasīlat al-ḥurūf al-mutaqāṭi‘ah ‘alā ta‘līm al-mufradāt li-ṭullāb fī al-madrasah al-thānawiyyah al-ahliyyah Muḥammadiyyah Sulayt Aīr,” El-Ibtikar J. Pendidik. Bhs. Arab, 2024.
R. Wilda, S. Iliyah, dan R. Dian Rahmawati, “Fa‘āliyyah ṭarīqah la‘bah muṭābaqah al-ṣuwar wa al-kalimah li-ḥifẓ al-mufradāt fī al-madrasah al-dīnīyah Miftāḥ al-‘Ulūm al-Ūlā Tāmbakasārī Karāṭhān Bāsurūwān,” Al-Lahjah J. Pendidik. Bhs. Arab Dan Kaji. Linguist. Arab, vol. 6, no. 1, Jan 2023.
S. Indriyana, “Penggunaan Media Aplikasi Educandy Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab,” vol. 4, no. 2, 2024.
I. W. P. Utami, N. E. Susanti, N. Rahmah, P. Andriani, dan A. I. Swastika, “Analisis Efektivitas Pelaksanaan Pembelajaran Dengan Sistem Blok di SMKN 10 Malang”.
M. S. Priadana dan D. Sunarsi, Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books, 2021.
M. Pd, D. G. Adnan, dan M. A. Latief, “Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas”.
A. Fitri, R. Rahim, dan Nurhayati, Dasar-Dasar Statistika untuk Penelitian. Yayasan Kita Menulis, 2023.
H. Huwaida, “Statistika Deskriptif”.
M. Wahyuni, Statistik Deskriptif untuk Penelitian Olah data Manual dan SPSS Versi 25. Yogyakarta: Bintang Pustaka Madani, 2020.
B. U. B. Arifin dan Aunillah, Buku Ajar Statistik Pendidikan. Umsida Press, 2021.
Moch. W. Dariyadi dan B. Feriandika, Hayya Ta’allam al-’Arabiyyah.
A. bin Hamid, Silsilah Ta’lim al-Lughah al-’Arabiyyah an-Nahwu Mustawa Tsani. Riyadh: at-Thab’ah ats-Tsaniyah, 2004.
D. A. Muhid, M. Si, D. N. Hidayat, S. Psi, dan M. Psi, “Analisis Statistik”.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
