Analysis of the Application of Abacus Games for Children Aged 5-6 Years at Raudhatul Athfal Persis Bangil
Analisis Penerapan Permainan Sempoa pada Anak Usia 5-6 tahun di Raudhatul Athfal Persis Bangil
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9252Keywords:
Early Childhood, Permainan SempoaAbstract
The research aims to analyze the application and impact of the abacus game on aspects of child development in 5 6 year olds. Using a qualitative approach, the phenomenological research type with the subjects being three abacus extracurricular teachers and accompanying teachers. The data collection methods used were in-depth interviews, non participant observation, and documentation. Data analysis uses an interactive analysis model with a comprehensive framework involving three activities performed simultaneously and interdependently: data condensation, data presentation, and conclusion drawing. The research results show that the abacus game is implemented in five stages: ice breaking with abacus clapping, singing abacus songs, introducing how to play the abacus, providing abacus practice questions, and giving rewards. The abacus, as an effective tool for play and learning, has a positive impact on children's development by training their concentration, self-confidence, discipline, and teamwork skills.
Downloads
References
Depdiknas, Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah, 2003.
A. Faraz, N., Listyaningsih, B. T., & Anugrahana, “Human Tendencies Pada Anak Usia 0-6 Tahun Dengan Metode Montessori: Studi Literatur,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 9, no. 2, pp. 7896–7915, 2024.
M. M. J. Panjaitan, Pengantar Pendidikan Anak Usia Dini. Sumatera Barat: Yayasan Tri Edukasi Ilmiah, 2025.
R. Annisa, N., Padilah, N., Rulita, R., & Yuniar, “Dampak Gadget terhadap Perkembangan Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Indones., vol. 3, no. 09, pp. 837–849, 2022.
C. Atikah, “Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini,” Khazanah Pendidik., vol. 17, no. 1, pp. 75–81, 2023.
S. Andayani, “Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini,” J. An-Nur Kaji. Ilmu-Ilmu Pendidik. dan Keislam., vol. 7, no. 02, pp. 199–212, 2021.
H. Putri Rahmi, “Proses Belajar Anak Usia 0 Sampai 12 Tahun Berdasarkan Karakteristik Perkembangannya,” Bunayya J. Pendidik. Anak, vol. 7, no. 1, pp. 152–155, 2021.
R. Rohmah, R. M. R., & Azizah, “Peran Pendidikan Holistik bagi Pengembangan Karakter Anak Usia Dini,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 11, no. 1, pp. 154–165, 2023.
E. Arofah, Implementasi Metode Proyek Bagi Pengembangan Kemampuan Kerjasama Anak Usia Dini Kelas B di TK Sudirman 03 Pekalongan. (Doctoral dissertation, UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan), 2024.
A. Zannatunnisya, Z., Rozana, S., Parapat, A., & Rambe, Seni Tari Dalam Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2024.
R. Z. Cahyani, D. F., Rahma, S. D., Febriyani, F., Pamungkas, R. D., Tohirin, A., Aprilina, F., & Pradana, “Upaya Meningkatkan Imajinasi Anak Usia Dini (AUD) Melalui Kegiatan Mendongeng dan Kreativitas Daur Ulang di Sekolah Alam Ramadhani,” Proc. Natl. Conf. Community Engagem., vol. 1, pp. 393–399, 2024.
N. N. Fuadia, “Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Usia Dini,” Wawasan J. Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jaka, vol. 3, no. 1, pp. 31–47, 2022.
T. R. Noor, “Optimalisasi Aktivitas Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Usia 3-4 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, pp. 4336–4348, 2023.
N. Retnaningrum, W., & Umam, “Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Permainan Mencari Huruf,” J. Tawadhu, vol. 5, no. 1, pp. 25–34, 2021.
A. Anggri, N., & Wathon, “Penerapan Metode Bermain Melalui Permainan Ular Tangga Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini,” Sistim Inf. Manaj., vol. 5, no. 1, pp. 29–50, 2022.
A. Z. Solicha, S., Prihandoko, T. L., & Furi, “Meningkatkan Kemampuan Numerasi melalui Permainan Edukatif Popi (Sempoa Pintar) Anak Usia 4-5 Tahun di TK Muslimat NU Masyithoh Pesawahan Adiwerna,” Sentra Cendekia, vol. 5, no. 1, pp. 29–36, 2024.
K. Ramadhani, A. S., Azizah, W., Selpiyani, Y., & Khadijah, “Bentuk-bentuk Stimulasi pada Anak dalam Perkembangan Motorik Anak Usia Dini di RA,” J. Pendidik. Dan Konseling, vol. 4, no. 3, pp. 2360–2370, 2022.
F. Annisa, F., Alwi, B. M., Angriani, A. D., Patiung, D., & Nur, “Meningkatkan Kemampuan Berhitung melalui Media Sempoa pada Anak di TK Aisyiah Limbung Kec. Bajeng Kab. Gowa,” An-Nisa, vol. 17, no. 1, pp. 51–57, 2024.
S. S. Feronika, A., Putri, A., Adrias, A., & Syam, “Penggunaan Metode Sempoa dalam Meningkatkan Mental Aritmatika untuk Mengatasi Fobia Matematika Siswa SD,” Bilangan J. Ilm. Mat. Kebumian dan Angkasa, vol. 3, no. 2, pp. 12–21, 2025.
F. I. R. Oktariana, P., Claudes, J., Saputro, B. E., Setiawan, D., Utomo, M. H. T., & Dewi, “Bermain Dengan Angka: Menggunakan Sempoa Untuk Meningkatkan Minat Dan Kemampuan Numerasi Siswa SD,” J. Bakti Masy. Indones., vol. 7, no. 2, pp. 313–322, 2024.
P. Frisnoiry, S., Amanda, D., Natalia, D., & Sidabutar, “Analisis Efektivitas Sempoa Sebagai Alat Hitung Kuno di Era Modern,” Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 4, no. 6, pp. 5042–5050, 2024.
D. Adatul’aisy, R., Puspita, A., Abelia, N., Apriliani, R., & Noviani, “Perkembangan Kognitif dan Motorik Anak Usia Dini melalui Pendekatan Pembelajaran,” KHIRANI J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 4, pp. 82–93, 2023.
A. Afni, S. M. N., Ray, A. V., Febianti, A. M., Sari, A. M., Avrinata, I. P., & Fu’adin, “Efektivitas Penggunaan Sempoa dalam Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah Dasar,” ALFIHRIS J. Inspirasi Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 131–145, 2023.
E. T. Deru, M. D., Ita, E., & Ngura, “Pengembangan Media Sempoa Aspek Kognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia 5-6 Tahun di TK Negeri Harapan Bangsa Koeloda Kecamatan Golewa Kabupaten Ngada,” J. Citra Pendidik. Anak, vol. 1, no. 1, pp. 64–77, 2022.
J. Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. SAGE Publications, 2014.
S. Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2022.
Y. Goksu, I., & Islam Bolat, “Does the ARCS Motivational Model Affect Students’ Achievement and Motivation? A Meta‐Analysis,” Rev. Educ., vol. 9, no. 1, pp. 27–52, 2021.
C. Serpil, H., & Şahin, “Integrating ARCS-V and MST Motivation Models into AI-Supported Distance Education Design: A synergistic Approach,” Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Derg., vol. 11, no. 1, pp. 38–61, 2025.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
