Analysis of Speaking Skills Using Storytelling Method on Students off Class 1 Nurul Fikri Elementary School
Analisis Keterampilan Berbicara Dengan Menggunakan Metode Storytelling Pada Siswa Kelas 1 SD IT Nurul Fikri
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9250Keywords:
speaking skills analysisAbstract
The purpose of this research is to determine the speaking skills of first graders using the storytelling method, and to find out the factors that cause weak speaking skills of 1st grade students of SDIT Nurul Fikri Sukodno Sidarjo. The type of research that the researcher uses is descriptive qualitative, while the subject is taken using a purposive sampling technique with a total of 6 students. Researchers conducted classroom observations and teacher interviews, then classified students' speaking skills into three categories, namely high, medium and low. The results showed that there were 6 students who had high speaking skills, 12 students had moderate speaking skills, and 10 students had speaking skills. low.
Downloads
References
maryam maryam, R. Masykur, and S. Andriani, “Pengembangan E-modul Matematika Berbasis Open Ended pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII,” Aksioma J. Mat. dan Pendidik. Mat. UPGRIS Semarang, vol. 10, no. 1, pp. 1–12, 2019, doi: 10.26877/aks.v10i1.3059.
N. F. N. Fitria, N. Hidayani, H. Hendriana, R. Amelia, and Amekia, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP dengan Materi Segitiga dan Segiempat Program Studi Pendidikan Matematika, IKIP Siliwangi Bandung.,” Edumatica, vol. 8, no. 1, pp. 49–57, 2018, [Online]. Available: https://online-journal.unja.ac.id/edumatica/article/view/4728%0Ahttps://online-journal.unja.ac.id/edumatica/article/download/4728/8746
W. E. Kusuma, Husniati, and H. Setiawan, “Pengaruh Metode Paired Story Telling terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV Sekolah Dasar,” Renjana Pendidik. Dasar, vol. 1, no. 2, pp. 50–56, 2021.
I. A. Pratiwi, S. D. Ardianti, and M. Kanzunnudin, “PENINGKATAN KEMAMPUAN KERJASAMA MELALUI MODEL PROJECT BASED LEARNING (PjBL) BERBANTUAN METODE EDUTAINMENT PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL,” Refleks. Edukatika J. Ilm. Kependidikan, vol. 8, no. 2, 2018, doi: 10.24176/re.v8i2.2357.
I. Magdalena, M. Khofifaturrahmah, L. Nurbaiti, and Padyah, “Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Negeri Peninggilan 1,” J. Pendidik. dan Olmu Sos., vol. 3, no. 1, pp. 41–47, 2021.
D. Ratnasari, I. Bagus, K. Gunayasa, and H. H. Saputra, “Pengaruh Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Keterampilan Berbicara Kelas Iv Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia the Effect of Articulation Learning Model on Speaking Skills Class Iv in Indonesian Lessons,” Renjana Pendidik. Dasar, vol. 2, no. 1, pp. 39–45, 2022.
D. Iswari, D. Setiawan, and W. Nurul Huda, “ANALISIS KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI SISWA KELAS IV DI SD BULUNGCANGKRING SELAMA PEMBELAJARAN DARING,” J. Prasasti Ilmu, vol. 2, pp. 42–47, Apr. 2022, doi: 10.24176/jpi.v2i1.7181.
A. Aris Pangestu, M. Fita Asri Untari, and I. Listyarini, “Analisis Kemampuan Bercerita Siswa Kelas Iv Sdn 4 Kertosari Kabupaten Kendal,” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 9, no. 1, pp. 259–272, 2023, doi: 10.36989/didaktik.v9i1.699.
S. Said, “Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas VI SD 2 Padurenan,” INOPENDAS J. Ilm. Kependidikan, vol. 2, no. 1, 2019, doi: 10.24176/jino.v2i1.3437.
A. Suriani, Chandra, E. Sukma, and Habibi, “Jurnal basicedu,” J. basicedu, vol. 5, no. 6, p. 6349_6356, 2021.
N. Asrul and R. Rahmawati, “Pelatihan Membaca Bahasa Inggris Dengan Metode Storytelling Bagi Siswa Kelas 4 SD Muhammadiyah 1 Medan,” J. Hum. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 43–49, 2022, doi: 10.31004/jh.v2i1.39.
W. D. S. Wahyuni Edi; Al Atok, A. Rosyid, “Peningkatan Kemampuan Berbicara di Depan Kelas Melalui Model Pembelajaran Storytelling,” J. Ilm. Pendidik. Pancasila dan Kewarganegaraan, no. Vol 6, No 2 (2021): Desember 2021, pp. 538–544, 2021, [Online]. Available: https://journal2.um.ac.id/index.php/jppk/article/view/12333/9434
T. Cahyono, H. Ulya, and R. Ristiyani, “Media Konkret Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengungkapkan Kalimat Permintaan Maaf Pada Kelas II SD,” J. Prakarsa Paedagog., vol. 3, Feb. 2021, doi: 10.24176/jpp.v3i2.5858.
D. Sukenti, Buku Ajar Penilaian Pembelajaran Dalam Bahasa Indonesia. 2021.
T. A. Yani and C. N. Irma, “Keterlibatan Orang Tua Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Masa Pandemi Pada Siswa Sd Negeri 02 Pengarasan Kecamatan Bantarkawung,” J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indones. Met., vol. 6, no. 1, pp. 11–18, 2021, doi: 10.21107/metalingua.v6i1.9084.
M. U. Batoebara and B. S. Hasugian, “Peran Orang Tua dalam Komunikasi Pembelajaran Daring,” War. Dharmawangsa, vol. 15, no. 1, pp. 166–176, 2021, doi: 10.46576/wdw.v15i1.1058.
S. N. Afifatul Hikmah, “Problematika Pencapaian Kompetensi Keterampilan Berbicara Siswadalam Pembelajaran Bahasa Indonesia,” J. PENEROKA, vol. 1, no. 01, p. 59, 2021, doi: 10.30739/peneroka.v1i01.739.
A. S. Nababan and F. Zahara Nasution, “Peran Orang Tua di Dalam Membangun Kepercayaan Diri Anak Sejak Dini,” Psikol. Prima, vol. 5, no. 2, pp. 47–53, 2022, doi: 10.34012/psychoprima.v5i2.3136.
L. Susanti, “Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Keka IV Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD Negri Pasar Baru 1 Kota Tangerang,” J. Elem., vol. 5, p. 91, Jan. 2022, doi: 10.31764/elementary.v5i1.5434.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
