Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of the Implementation of the Reading Without Spelling Learning Book on the Early Reading Ability of Children Aged 4-5 Years at TK Dharma Wanita Persatuan Tawangsari 2

Pengaruh Penerapan Buku Belajar Membaca Tanpa Mengeja Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Dharma Wanita Persatuan Tawangsari 2

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9215

Keywords:

Learning to Read Without Spelling, early reading ability, Quasi-Experiment, early childhood education

Abstract

This study investigates the effect of using the book Belajar Membaca Tanpa Mengeja on early reading ability of children aged 4–5 years at TK Dharma Wanita Persatuan Tawangsari 2. The research employed a quantitative quasi-experimental method with a Nonequivalent Control Group Design. The population was 30 group A students, consisting of 15 children in class A1 as the experimental group and 15 in class A2 as the control group, selected using purposive sampling. The instrument was a 30-item early reading test covering letter recognition, syllable pronunciation, word reading, and sentence reading. Validity testing showed all items were valid, and reliability analysis using Cronbach’s Alpha yielded 1.000, categorized as very high. Data were analyzed with normality, homogeneity, and t-test. Results indicated the experimental group’s posttest mean (87.00) was higher than the control group’s (78.11), with t-value (2.134) > t-table (2.048), proving significant differences. Thus, the book effectively enhances early reading skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Khairi, “Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini Dari 0 - 6 Tahun,” Warna, vol. 2, no. 2, pp. 15–28, 2018.

H. Basri, “Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Anak Usia Dini yang Proporsional,” Ya Bunayya, vol. 1, no. 1, pp. 29–45, 2019.

L. Zulianingsih, R. I. Khan, and D. Yulianto, “Media putaran kata untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan anak usia dini,” SELING: Jurnal Program Studi PGRA, vol. 6, no. 2, pp. 115–122, 2020.

Y. Krisnaningsih, R. Agustina, and S. F. Zahro, “Peran Pendidikan Anak Usia Dini dalam Pengembangan Keterampilan Sosial-Emosional Anak di Era Digital,” Journal of Education and Pedagogy, vol. 1, no. April, pp. 1–6, 2024.

E. Ramadanti and Z. Arifin, “Strategi Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu Bergambar Bagi Anak Usia Dini Dalam Bingkai Islami Dan Perspektif Pakar Pendidikan,” KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, vol. 4, no. 2, pp. 173–187, 2021.

U. Hanifah, Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Kartu Angka. Yogyakarta: Pustaka Egaliter, 2023.

S. Nurbayani, A. Dudi, and D. N. Inten, “Pengaruh Media Roda Baca Pintar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Usia 4-5 Tahun,” Jurnal Riset Pendidikan Guru PAUD, vol. 3, no. 2, 2023.

Ismawati, U. M. AR, and S. N. Ilyas, “Kemampuan Literasi Anak Usia Dini Mengenal Simbol Huruf Menggunakan Media Tutup Botol DI TKIT Mutiara,” vol. 5, no. 2, pp. 55–62, 2024.

Megawati, Z. Afdal Jamil, and A. A. Musyafa, “Penerapan Media Kartu Bergambar Untuk Pengembangan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini,” Jurnal DZURRIYAT Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 36–46, 2023, doi: 10.61104/jd.v1i1.21.

O. Oktariani and E. Ekadiansyah, “Peran Literasi dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis,” Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan (J-P3K), vol. 1, no. 1, pp. 23–33, 2020, doi: 10.51849/j-p3k.v1i1.11.

L. Hewi, L. Anhusadar, and M. Nur Fadhilah, “Pengembangan Literasi Anak Usia Dini melalui Permainan Menginjak Gambar,” Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 1064–1075, Dec. 2024, doi: 10.37985/murhum.v5i2.1010.

T. Wahyuni, N. Uswatun, and E. Fauziati, “Merdeka Belajar dalam Perspektif Teori Belajar Kognitivisme Jean Piaget,” Tsaqofah, vol. 3, no. 1, pp. 129–139, 2023, doi: 10.58578/tsaqofah.v3i1.834.

L. N. Millah, “Implementasi Pembelajaran Membaca Permulaan di Taman Kanak-kanak Universitas Pendidikan Indonesia,” Universitas Pendidikan Indonesia, pp. 1–6, 2016.

N. Sastabila and P. Dwija Iswara, “Pengembangan Media Audiobook untuk Pembelajaran Membaca dan Memirsa pada Siswa Fase B,” vol. 10, no. 1, pp. 312–323, 2024, doi: 10.31949/educatio.v10i1.6705.

J. Pendidikan Bahasa dan Seni and E. Dewi Hapsari, “Penerapan Membaca Permulaan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa,” 2019. [Online]. Available: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/aksara

M. Haryani and Z. Qalbi, “Pemahaman Guru Paud Tentang Alat Permainan Edukatif (Ape) Di Tk Pertiwi 1 Kota Bengkulu,” Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial, vol. 10, no. 1, p. 6, 2021, doi: 10.33578/jpsbe.v10i1.7699.

M. Fauziddin, “Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun melalui Kegiatan Menceritakan Kembali Isi Cerita di Kelompok Bermain Aisyiyah Gobah Kecamatan Tambang,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, p. 42, 2017, doi: 10.31004/obsesi.v1i1.30.

Riris Wahyuningsih and Habibah Afiyanti Putri, “Implementasi Metode Belajar Membaca Tanpa Mengeja (BMTM) Untuk Mengembangkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini,” Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, pp. 708–720, 2024, doi: 10.19105/kiddo.v1i1.12774.

N. R. Sari and C. Widyasari, “Metode Glenn Doman untuk Menumbuhkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 6045–6056, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i6.3352.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2022.

A. Arief, C. N. Aulina, and M. Pd, “The Influence of Interactive Media " Calticden " on the Numeracy Ability of Children Aged 5-6 Years . [ Pengaruh Media Interaktif ‘ Calticden ’ Terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun ],” UMSIDA Preprints Server, pp. 1–9, 2024.

Djaali, Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara, 2020.

R. Sundayana, Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2020.

S. A. Martha and T. Raharjo, “Peningkatan Kemampuan Kognitif pada Anak Disleksia Melalui Treatment Kemampuan Mengeja, Membaca, dan Menulis,” Indonesian Journal of Educational Counseling, vol. 8, no. 2, pp. 237–247, Jul. 2024, doi: 10.30653/001.202482.400.

R. Mi’rotul Rohmah, R. Azizah, R. N. Mardiansyah, and A. Yusuf, “Efektivitas Teori Belajar Gestalt Pada Pendidikan Anak Usia Dini,” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, vol. 2023, no. 15, pp. 608–615, doi: 10.5281/zenodo.8218061.

M. Rohmah Dhiny, “PENERAPAN PENDEKATAN WHOLE LANGUAGE DALAM PENGAJARAN LITERASI ANAK USIA DINI”, doi: 10.35905/anakta.

A. F. A. Cetta, "Penerapan Teori Bruner dalam Pembelajaran Geometri," Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (JIIP), vol. 6, no. 9, pp. 7299–7306, Sep. 2023. [Online]. Available: https://jiip.stkipyapisdompu.ac.id/jiip/index.php/JIIP/article/download/2249/2344/19735.

Posted

2025-08-28