Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Application Of Spinning Wheel Media To Improve Learning Motivation Of Grade IV Students On Prayer Material In PAI Subject At SDN Bligo

Penerapan Media Spinning Wheel Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Pada Materi Shalat Di Mata Pelajaran PAI Di SDN Bligo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9109

Keywords:

Spinning Wheel, Learning Media, Learning Motivation

Abstract

This study aims to implement an interactive learning medium based on the spinning wheel. This medium integrates elements of games and education to enhance students' learning motivation. The research employs a qualitative method with a case study approach. Data were collected through interviews, observation, and documentation. The use of this learning medium is expected to create a more enjoyable learning environment, increase students’ active participation, and improve their motivation to learn. Furthermore, teachers are encouraged to be more creative in designing engaging and effective learning media to make the teaching and learning process more interactive and efficient. The spinning wheel serves as a simple and efficient alternative to address limited school facilities and has proven to be effective in increasing students’ learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. K. Ardy Wiyani Program Studi PGSD STKIP Islam Bumiayu Jl Raya Pagojengan and J. Tengah, “Peran guru PAI Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Gerakan Pramuka Di SD.”

B. Y. Azizah, I. Hermawan, and N. A. Farida, “Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode dalam Peningkatan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII SMP Islam Tarbiyyatul Falah Karawang,” SALIHA J. Pendidik. Agama Islam, vol. 6, no. 2, pp. 281–300, Jul. 2023, doi: 10.54396/saliha.v6i2.782.

M. Judrah, A. Arjum, H. Haeruddin, and M. Mustabsyirah, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral,” J. Instr. Dev. Res., vol. 4, no. 1, pp. 25–37, Feb. 2024, doi: 10.53621/jider.v4i1.282.

L. Z. F. Tuzzahra and G. S. Airlanda, “Pengembangan Media Spinning Wheel Pada Materi Lambang Bilangan,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 10, no. 3, Jul. 2024, doi: 10.31949/educatio.v10i3.8957.

S. Safaruddin, M. Mutmainnah, N. Tahir, N. Iftika, and J. Juhaeni, “Pelatihan Sistem Evaluasi Pembelajaran PAI Guna Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas,” J. Inov. Penelit. dan Pengabdi. Masy., vol. 3, no. 2, pp. 71–79, Dec. 2023, doi: 10.53621/jippmas.v3i2.268.

F. Sartika, E. Desriwita, and M. Ritonga, “Pemanfaatan media pembelajaran dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar PAI di sekolah dan madrasah,” vol. 20, no. 2, pp. 115–128, 2020, doi: 10.21831/hum.v20i2.32598.115-128.

Junaidi Junaidi, Supratman Zakir, Iswantir M, and Deswalantri Deswalantri, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Roda Putar pada Materi Rukun Sholat Kelas 3 di SDIT Baiturrahim,” JISPENDIORA J. Ilmu Sos. Pendidik. Dan Hum., vol. 2, no. 3, pp. 62–74, Oct. 2023, doi: 10.56910/jispendiora.v2i3.962.

I. C. Rachma, A. Zuhrotus Sufiyana, K. Santoso, P. A. Islam, and A. Islam, “Implementasi Media Pembelajaran Spin The Wheel Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 9 Malang.” [Online]. Available: http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/index

A. Mahyudin, “Journal of Instructional and Development Researches Pengembangan Media Pembelajaran Canva Mata Pelajaran PAI & BP Fase C-Sekolah Dasar,” JIDeR, vol. 3, no. 4, 2023, doi: 10.53621/jider.v3i4.255.

A. Magfira, A. Asiyah, and A. Alimni, “Implementasi Media Pembelajaran Roda Berputar Pada Mata Pelajaran PAI Di Kelas IV SDN 50 Kota Bengkulu,” Insa. CENDEKIA J. Stud. Islam. Sos. dan Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 49–57, 2022.

D. Ramadhani, A. Fuadi, and M. Hasibuan, “Pengaruh Penerapan Media Spinning Wheel Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Kelas VII SMP Swasta IT Islamilillah Simpang Tiga Susu Langkat,” J. Kaji. dan Ris. Mhs., pp. 759–765, 2025.

A. Nazila and A. J. Hartanti, “Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe TGT untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis Kelas IV Di MI Cikalagen-Ciamis,” J. Kreat. Mhs., vol. 2, no. 2, 2024.

A. Fitria Ningsih, “Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Spin Game Dalam Pembelajaran Menyusun Kalimat Bahasa Mandarin Pada Siswa Kelas XII IBB SMA Al-Islam Krian.”

H. M. Rahardjo and M. Si, “Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep dan Prosedurnya,” 2017.

M. Akhyar, J. Junaidi, S. Supriadi, S. Febriani, and R. A. Gusli, “Implementasi Kepemimpinan Guru PAI dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Teknologi di Era Digital,” Al Qalam J. Ilm. Keagamaan dan Kemasyarakatan, vol. 18, no. 6, p. 4234, Nov. 2024, doi: 10.35931/aq.v18i6.3855.

R. Khoirul, U. Pendidikan, A. Islam, M. Malik, and I. Malang, “Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMPN 13 Malang,” SAP (Susunan Artik. Pendidik., vol. 9, no. 2, 2024.

S. U. Hamdanah and E. U. Hanik, “Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together Berbantuan Media Spinning wheel IPS Kelas V,” J. Educ. Learn. Innov., vol. 3, no. 1, p. 45, 2023, doi: 10.46229/elia.v3i1.

N. F. Huda, “Penggunaan Media Pembelajaran Spinning Wheel dalam Pembelajaran Qawa>id Nahwu,” Lisanan Arab. J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 2, pp. 155–174, Dec. 2020, doi: 10.32699/liar.v4i2.1495.

M. Wally, “Peran Guru Dalam Pembentukan Karakter Siswa,” 2021.

H. Baduri and Z. A. Romadlon, “Analisis Penerapan Pembelajaran Pendidikan Islam Pada Masa Pandemi Covid-19 Di MTs,” J. Pendidik. Islam, vol. 1, no. 4, p. 14, 2024, doi: 10.47134/pjpi.v1i4.700.

A. Rachmawati Avivah and A. Nadlif, “Media Monopoli dalam Pembelajaran Hafalan Al-Qur’an Juz 30 pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Ilm. Pendidik. Profesi Guru, vol. 6, pp. 529–539, 2023, [Online]. Available: https://doi.org/10.23887/jippg.v6i3.69306

S. J. Putri and A. Nadlif, “Penerapan Film Animasi Nussa Dan Rara Sebagai Media Pembelajaran Akidah Akhlak,” Res. Dev. J. Educ., vol. 9, no. 2, p. 1140, 2023, doi: 10.30998/rdje.v9i2.19240.

I. M. Laily, A. P. Astutik, and B. Haryanto, “Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0,” Munaddhomah, vol. 3, no. 2, pp. 160–174, 2022, doi: 10.31538/munaddhomah.v3i2.250.

B. Silmi, E. Fariyatul Fahyuni, and A. Puji Astutik, “Analisis Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Pai Siswa Sekolah Dasar,” AL-MUADDIB J. Kaji. Ilmu Kependidikan, vol. 4, no. 2, pp. 135–146, 2022, doi: 10.46773/muaddib.v4i2.370.

Posted

2025-08-25