The Good Habits Program as an Effort to Enhance Discipline and the Social Soul of Learners: A Basic School Management Study Analysis
Program Good Habits Sebagai Upaya Meningkatkan Kedisiplinan dan Jiwa Sosial Peserta Didik: Analisis Studi Pengelolaan di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9076Keywords:
Good Habits, Discipline, Social Skills, Program ManagementAbstract
Elementary school students often struggle with tardiness, rule-breaking, and lack of environmental awareness, showing low discipline and weak social skills. This study examines the management of a good habits program to strengthen discipline and social character at SDS Muhammadiyah Ngoro. Using a qualitative case study, data were collected through observation, interviews, and documentation. The program includes Dhuha prayer, Healthy Friday, Charity Friday, the 5S (Smile, Greet, Salute, Politeness, Courtesy), and worship monitoring. Results show students became more punctual, consistent in religious practices, and responsible in academics. Social values also improved through sharing, respectful interactions, and empathy. The program is systematically managed through planning, implementation, and evaluation, supported by school–parent collaboration. In conclusion, the good habits program effectively enhances both discipline and social skills, serving as a model for character education in elementary schools.
Downloads
References
B. Kurniawan, K. Aryaningrum, and S. F. Selegi, “Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Negeri 1 Teluk Kijing,” J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 1, pp. 130–138, 2023, doi: 10.37216/badaa.v5i1.877.
M. S. A. Saputro, “Gambaran Kedisiplinan Pada Siswa SMK Murni 1 Surakarta,” J. Pendidik. Dan Pengajaran, vol. 2, no. 2, pp. 21–29, 2024.
S. Mardikarini and L. C. K. Putri, “Pemantauan Kedisiplinan Siswa Melalui Penetapan Indikator Perilaku Disiplin Siswa Kelas III,” J. Ilm. Kontekst., vol. 2, no. 01, pp. 30–37, 2020, doi: 10.46772/kontekstual.v2i01.246.
N. A. Siahaan and Y. R. P. Tantu, “Penerapan Peraturan dan Prosedur Kelas Dalam Membentuk Sikap Disiplin Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 8, no. 1, pp. 127–133, 2022, doi: 10.31949/educatio.v8i1.1682.
N. H. P. K. Nisa and M. B. U. B. Arifin, “[1] N. H. P. K. Nisa and M. B. U. B. Arifin, ‘Pengaruh Kebiasaan Sarapan Pagi Terhadap Konsentrasi dan Hasil Belajar Bahasa Jawa Kelas 5 MINU Durung Bedug Candi Sidoarjo,’ Didakt. J. Pendidik. dan Ilmu Pengetah., vol. 21, no. 2, pp. 152–163, 2021, doi: 10,” Didakt. J. Pendidik. dan Ilmu Pengetah., vol. 21, no. 2, pp. 152–163, 2021, doi: 10.30651/didaktis.v21i2.7598.
A. Siti Anisah, S. Katmajaya, and W. L. Zakiyyah, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Sikap Sosial Pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Pendidik. UNIGA, vol. 15, no. 1, p. 434, 2021, doi: 10.52434/jp.v15i1.1178.
D. O. Nadia, N. Suhaili, and Irdamurni, “Peran Interaksi Sosial Dalam Perkembangan Emosional Anak Sekolah Dasar,” J. Pendas, vol. 08, no. 1, pp. 2727–2738, 2023.
S. Di, M. Ma, and A. Balong, “EFEKTIVITAS EKSTRA BANJARI DALAM MENINGKATKAN AKHIDAH AKHLAK DAN JIWA SOSIAL SISWA DI MTs MA’ARIF BALONG PONOROGO,” 2023.
N. M. Apriyani, D. A. Soleh, and M. S. Sumantri, “Tingkat Kepedulian Sosial Siswa Sekolah Dasar,” J. Pendidik. DASAR PERKHASA J. Penelit. Pendidik. Dasar, vol. 7, no. 2, pp. 110–117, 2021, doi: 10.31932/jpdp.v7i2.1231.
D. C. Wiguna and M. Muhroji, “Analisis Pelaksanaan Pengelolaan Kelas di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 6524–6532, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3292.
E. Maela, V. Purnamasari, I. Purnamasari, and S. Khuluqul, “Metode Pembiasaan Baik Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Siswa Sekolah Dasar,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 9, no. 2, pp. 931–937, 2023, doi: 10.31949/educatio.v9i2.4820.
N. Sari, J. Januar, and A. Anizar, “Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Sebagai Upaya Mendidik Kedisiplinan Siswa,” Educ. J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 78–88, 2023, doi: 10.56248/educativo.v2i1.107.
F. H. Islamiyah, M. Turhan Yani, and R. R. Nanaik Setyowati, “Praktik Baik Pembiasaan Dan Pembinaan Karakter Sebagai Inovasi Pendidikan Di Sekolah Dasar (Analisis Psikososial Dan Implementasi Pancasila Sila Kedua Di Sd Muhammadiyah 2 Gkb Gresik),” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 1, pp. 898–907, 2023, doi: 10.23969/jp.v8i1.7576.
D. I. Mi, H. Najah, A. H. Tuban, I. A. I. Al, and H. Tuban, “Implementasi Program Daily Report Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas 3B,” 2023.
A. Harita, B. Laia, and S. F. L. Zagoto, “Peranan Guru Bimbingan Konseling Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Smp Negeri 3 Onolalu Tahun Pelajaran 2021/2022,” Couns. All (Jurnal Bimbing. dan Konseling), vol. 2, no. 1, pp. 40–52, 2022, doi: 10.57094/jubikon.v2i1.375.
I. Mika and S. Manap, “Jurnal manajer pendidikan,” J. manajer Pendidik., vol. 15, no. 03, pp. 1–9, 2020.
N. Andriani and M. Hidayat, “Pengelolaan Administrasi Sekolah,” J. Pelita Nusant., vol. 1, no. 2, pp. 215–220, 2023, doi: 10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i2.195.
E. Nurhasanah, S. Aisah, and M. Yusnarti, “Peran Guru Sekolah Dasar dalam Pembentukan Karakter Siswa,” J. Eval. dan Kaji. Strateg. Pendidik. Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 21–26, 2024, doi: 10.54371/jekas.v1i1.325.
S. Kirana, S. Wiwikananda, and A. Briansyah, “Peran Guru Terhadap Keterampilan Membaca Melalui Gerakan Literasi Sekolah Peserta Didik Sekolah Dasar,” JESE J. Elem. Sch. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 50–59, 2024.
A. Yuniardi, “Implementasi P5 Dengan Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Kedisiplinan Peserta Didik Pada Pkbm,” Proceeding Umsurabaya, no. 2023, pp. 41–45, 2023, [Online]. Available: https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/viewFile/19712/6718
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
