Management Change Strategy in Improving Lecturer Performance at the Ahmad Dahlan Institute Probolinggo
Strategi Manajemen Perubahan dalam Meningkatkan Kinerja Dosen di Institut Ahmad Dahlan Probolinggo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9036Keywords:
Change Management, Lecturer Performance, Institutional Strategy, Work CultureAbstract
This study aims to explore in depth the change management strategies used to improve lecturer performance at Institut Ahmad Dahlan Probolinggo. The research employs a qualitative approach with a descriptive-analytical design. Data were collected through observation, in-depth interviews, and documentation from key informants such as the rector, vice rectors, and lecturers. The findings reveal that the success of lecturer performance is significantly influenced by the effectiveness of institutional change strategies, supported by inclusive and progressive work culture values, as well as transformational leadership that inspires and facilitates professional development. These findings have important implications for human resource management at Institut Ahmad Dahlan Probolinggo, particularly in facing digital challenges and the demands of educational quality. The study recommends strengthening leadership capacity and fostering a work culture based on sustainable transformation.
Downloads
References
A. ad As’ ad and F. Fridiyanto, “Manajemen Strategik: Visionary Leaderhip, Dinamika Organisasi, Dan Keunggulan Kompetitif (Dilengkapi Hasil Penelitian Di Perguruan Tinggi Islam).” Litersai Nusantara, 2021.
C. dwi Salma and M. C. Rizky, “Strategi Manajemen Unggul Dalam Mengelola Human Capital Management Untuk Meningkatkan Kinerja Pendidikan,” J. Ilman J. Ilmu Manaj., vol. 12, no. 3, pp. 55–69, 2024.
D. Fitriani, “Membangun Budaya Organisasi Perguruan Tinggi Swasta dalam meningkatkan Kinerja Dosen: Penelitian di STKIP Bina Mutiara Sukabumi dan STAI Syamsul Ulum.” UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2023.
N. Rahmadyah and N. Aslami, “Strategi Manajemen Perubahan Perusahaan di Era Transformasi Digital,” Ekonam J. Ekon., vol. 02, no. 1, pp. 91–96, 2022, doi: https://doi.org/10.37577/ekonam.v4i2.441.
F. T. Andini, “Manajemen Perubahan Dalam Prinsip Manajemen Pendidikan Islam,” vol. 3, no. 2, 2023, doi: https://doi.org/10.55606/jimek.v3i2.1760.
A. Baidowi, “Manajemen Perubahan Pendidikan,” Jambura J. Educ. Manag., no. 3, pp. 55–63, 2022, doi: https://doi.org/10.37411/jjem.v3i1.1278.
N. Arifah, “Manajemen Perubahan dalam Mewujudkan Madrasah Berprestasi,” vol. 4, pp. 57–70, 2020, doi: https://doi.org/10.52431/murobbi.v4i1.235.
L. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.
J. W. Creswell and C. N. Poth, Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage publications, 2016.
Z. Abidin, “Transformasi Organisasi Unit Kerja Pengadaan Barang da Jasa Pemerintah Daerah Kabupaten Buton Tengah,” Governance, vol. 13, no. 1, pp. 133–143, 2025.
E. S. Pudjiarti, “Transformasi Organisasi: Membangun Kultur Pembelajaran untuk Menghadapi Tantangan Masa Kini,” Badan Penerbit STIEPARI Press, pp. 1–87, 2023.
D. A. Cintiara, I. Akhyar, R. P. Ramadhani, A. Q. M. Putri, and S. P. Bardian, “Analisis Peran Kebijakan Dalam Membangun Budaya Organisasi yang Kolaboratif,” J. Kaji. Huk. Dan Kebijak. Publik| E-ISSN 3031-8882, vol. 2, no. 2, pp. 758–767, 2025.
S. L. Zar’an, “Strategi Implementasi Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Berdasarkan Konsep Edward Deming,” Moral J. Kaji. Pendidik. Islam, vol. 1, no. 4, pp. 302–311, 2024.
A. Sufriyadi and D. H. Perkasa, “Manajemen Perubahan Strategi Manajemen Perubahan Dan Kinerja Organisasi Pada Departemen Sales Di PT XYZ,” J. Perspekt. Manajerial Dan Kewirausahaan, vol. 5, no. 1, pp. 34–45, 2024.
I. Imamah and S. Aimah, “Desain Dan Implementasi Program Mentoring Berbasis Kecerdasan Emosional Untuk Pengembangan Profesional Dosen Muda,” Al-Qalam J. Kaji. Islam dan Pendidik., vol. 17, no. 1, pp. 93–103, 2025.
E. S. Pudjiarti, Transformasi Organisasi: Membangun Kultur Pembelajaran untuk Menghadapi Tantangan Masa Kini. 2023.
M. I. Fadhlurrohman, R. Rudi, C. Milano, and V. Alviona, “Implementasi Konsep Perubahan Organisasi menurut Kurt Lewin di SMPN 1 Banyuresmi (ditinjau dari Aspek kepemimpinan),” J. Pembang. dan Kebijak. Publik, vol. 16, no. 1, pp. 29–36, 2025.
S. Handayani, S. Haryono, and F. Fauziah, “Upaya Peningkatan Motivasi Kerja Pada Perusahaan Jasa Kontruksi Melalui Pendekatan Teori Kebutuhan Maslow,” JBTI J. Bisnis Teor. dan Implementasi, vol. 11, no. 1, pp. 44–53, 2020.
Q. Aini, “Implementasi Integrasi Kurikulum Pesantren Sebagai Penguat Pemahaman Materi PAI Siswa Mts Raudlatut Thalabah Ngadiluwih Kediri.” IAIN Kediri, 2025.
N. O. Yanti, “Harmonisasi Dalam Pluralitas Agama: Studi Integrasi Budaya Masyarakat Hindu Dan Islam Di Desa Sinduwati Kecamatan Sidemen Kabupaten Karangasem.” Universitas Mahasaraswati Denpasar, 2024.
K. A. Fauzi and R. Purbasari, “Peran Budaya Organisasi Dalam Manajemen Konflik Pada Tempat Kerja Di Era Digital,” J. Bisnis dan Manaj., pp. 60–68, 2024.
Darmawati, “Strategi Pemimpin dalam Meningkatkan Budaya Organisasi yang Islami,” vol. 10, no. 1, pp. 39–46, 2022, doi: 10.18592/al-hiwar.v10i1.6856.
B. Basuki, R. Widyanti, and H. Husnurropiq, “Peran Moderasi Budaya Organisasi Terhadap Pengaruh Kepemimpinan Transformasional dengan Keterlibatan Karyawan Pegawai Organisasi Publik,” Al-Ulum J. Ilmu Sos. Dan Hum., vol. 9, no. 2, pp. 119–131, 2023.
D. Lase, Y. Absah, P. Lumbanraja, Y. Giawa, and Y. Gulo, “Teori Budaya Organisasi: Konsep , Model , dan Implikasi untuk Manajemen Organisasi,” Tuhenori J. Ilm. Multidisiplin, vol. 3, pp. 21–45, 2025, doi: https://doi.org/10.62138/tuhenori.v3i1.128.
M. Yusuf, P. M. Mutohar, and I. Fuadi, “Aktualisasi Nilai-Nilai Etik dalam Membentuk Efektifitas Budaya Organisasi Lembaga Pendidikan,” AKSI J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 3, no. 1, pp. 17–36, 2024.
R. I. Irawati, “Kepemimpinan Transformasional Kepala Badan Kepegawaian dan Pengembangan Sumber Daya Manusia (BKPSDM) Kota Cirebon,” Responsive, no. 2006, 2025, doi: 10.24198/responsive.v8i1.61181.
O. S. Fasola, M. A. Adeyemi, and F. T. Olowe, “Exploring The Relationship between Transformational, Transactional Leadership Style and Organizational Commitment among Nigerian Banks Employees,” Int. J. Acad. Reserach Econ. Manag. Sci., vol. 2, no. 6, 2013.
H. Yu, K. Leithwood, and D. Jantzi, “The Effects of Transformational Leadership on Teachers’ Commitment to Change in Hong Kong,” J. Educ. Adm., vol. 40, no. 4, pp. 368–389, 2002.
D. P. Pantow et al., Kepemimpinan Inspirasional Berbasis SEL (Social Emotional Learning). Indonesia Emas Group, 2025.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
