Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.23969/jp.v10i03
Preprint / Version 1

Implementation of the Dragon Snake Game Media in Learning the Pillars of Prayer to Improve Student Learning Outcomes

Penerapan Media Permainan Ular Naga pada Pembelajaran Rukun Sholat dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8810

Keywords:

Islamic Religious Education, pillars of prayer, interest in learning, game media, Dragon snake game

Abstract

Particularly at the elementary school level, Islamic Religious Education (PAI) plays a significant role in developing  pupils' understanding and character. Because of ineffective teaching strategies and unsuitable learning resources, students frequently struggle to comprehend the pillars of prayer material, which are a set of guidelines and standards. In order to boost second-grade primary school students' interest in learning about the pillars of prayer, this study intends to use the dragon snake game as an engaging and interactive teaching tool. Descriptive qualitative research methodology is employed, and data is gathered through semi-structured interviews, documentation, and participant observation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. Ahmad, “Pengembangan Media Pembelajaran Komik Rukun Salat Development Educational Media Comic Pillars of Salat for Elementary,” vol. 7, hal. 304–310, 2018.

R. Albert, “PENGGUNAAN MEDIA DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN PAI MATERI RUKUN-RUKUN BELAJAR SISWA KELAS 3 SD DI SDIT RUHUL JADID,” vol. 9, no. 2, hal. 107–118, 2024.

F. C. Wulandari, A. Kirom, A. Mohtarom, dan A. Yusuf, “Tradisional ABC Lima Dasar pada Pembelajaran PAI di SMK Al-Fudlola’ Porong Sidoarjo,” J. Ilm. Glob. Educ., vol. 5, no. 2, hal. 1472–1482, 2024.

S. U. Karang, “Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Volume 10 Issue 1 ( 2024 ) Pages 1-13 Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Volume 10 Issue 1 ( 2024 ) Pages 1-13 ISSN : 2460-4437 , E-ISSN 2549-3329 ( Online ) PENGARUH PERMAINAN MODIFIKASI ULAR NAGA TERHADAP KEMAMPUAN SOSIAL ,” vol. 10, no. 1, hal. 1–13, 2024.

R. P. Aulia, J. Prihatin, dan B. H. Siswati, “Hubungan Antara Minat Belajar Dengan Keberhasilan Belajar Siswa Dengan Penerapan Buku Ajar Elektronik Sistem Ekskresi Berbasis Brain-Based Learning (Bbl) Dilengkapi Video Dan Diagram Roundhouse,” Bio-Lectura J. Pendidik. Biol., vol. 10, no. 1, hal. 11–17, 2023.

J. Jamaluddin, “Minat Belajar,” J. Al-Qalam J. Kaji. Islam Pendidik., vol. 8, no. 2, hal. 27–39, 2020.

A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, T. S. Nurazizah, dan Z. Ulfiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” J. Educ., vol. 5, no. 2, hal. 3928–3936, 2023.

Junaidi, S. Zakir, I. M, dan Deswalantri, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Roda Putar pada Materi Rukun Sholat Kelas 3 di SDIT Baiturrahim,” JISPENDIORA J. Ilmu Sos. Pendidik. Dan Hum., vol. 2, no. 3, 2023.

E. Listyorini dan U. P. Madiun, “Analisis Karakter Profil Pelajar Pancasila Dalam Permainan Ular Naga Pada Siswa Kelas IV SDN Puntukdoro 2,” vol. 5, 2024.

K. Eni, M. Ali, dan Lukmanulhakim, “Permainan Ular Naga Untuk Pengembangan Sosial Pada Anak Usia Dini Di Desa Sungai Deras Kecamatan Teluk Pakedai Kabupaten Kubu Raya,” J. Pendidik. Dan Pembelajaran Khatulistiwa, vol. 10, no. 2, hal. 1–10, 2021.

Hesti, B. Ardi Saputro, dan J. Sulianto, “Pengembangan permainan ular naga untuk meningkatkan kemampuan bahasa anak usia dini,” J. Dimens. Pendidik., vol. 18, no. 2, hal. 127–143, 2022.

A. R. Nurhidaya, “Permainan Tradisional untuk Perkembangan Kemampuan Sosial dan Emosional Anak Usia 5-6 Tahun,” vol. 3, hal. 393–402, 2025.

A. Arini dan M. Reza, “Pengembangan Permainan Ular Naga Modifikasi Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak,” J. Teratai, vol. 3, no. 3, hal. 1–7, 2014.

M. Maryari, Y. W. Yudiana, dan A. I. Fahmi, “Meningkatkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak 4-5 Tahun Melalui Permainan Ular Naga Di Paud Permata Hati,” J. Tahsinia, vol. 4, no. 2, hal. 156–171, 2023.

R. Alivia, N. Aziz, dan Firdaus, “Implementasi Permainan Tradisional Ular Naga untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajara IPA Kelas IV di MI Ma’arif Kandangan Garung Wonosobo,” J. Pendidik. Mod., vol. 9, no. 1, hal. 45–55, 2023.

Laila Nursafitri, Arif Mahya Fanny, M. Haris Hermanto, Ikhsan Irsyadi, Asfah Nur Halimah, dan Syarifatul Hidayah, “Pengembangan Media Ular Tangga Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Lampung Timur,” Inventa, vol. 7, no. 1, hal. 90–101, 2023.

I. C. Lestari, “79 | P a g e,” Penerapan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Peningkatan Has. Belajar Mata Pelajaran IPS di Sekol. Dasar, vol. 2, no. 1, hal. 79–87, 2021.

D. Ratnawati dan K. Karsiwan, “Eksistensi Permainan Tradisional Tamtam Buku dalam Membentuk Keterampilan Sosial,” Aceh Anthropol. J., vol. 8, no. 1, hal. 80, 2024.

Dafid Fajar Hidayat, “Desain Metode Ceramah Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” Inov. J. Penelit. Pendidikan, Agama, dan Kebud., vol. 8, no. 2, hal. 141–156, 2022.

M. Marwa dan M. F. F. Abbas, “Pelatihan Penelitian Lapangan Mahasiswa ABA and STIBA Persada Bunda Pekanbaru,” COMSEP J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 4, no. 1, hal. 1–8, 2023.

N. A. Permatasari, D. Setiawan, dan L. Kironoratri, “Model Penanaman Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 6, hal. 3758–3768, 2021.

A. D. Kase, D. Sarwindah Sukiatni, R. Kusumandari, dan F. Psikologi, “Resiliensi remaja korban kekerasan seksual di Kabupaten Timor Tengah Selatan: Analisis Model Miles dan Huberman,” Inn. J. Psychol. Res., vol. 3, no. 2, hal. 301–311, 2023.

A. Abdullah, A. Sesrita, dan A. Kholik, “Pembentukan Karakter Anak Melalui Penggunaan Permainan Tradisional Sondah: Studi Literatur,” Al-Kaff J. Sos. …, vol. 2, no. 4, hal. 450–457, 2024.

O. Witasari, “Pembentukan Karakter Melalui Permainan Tradisonal Di TK DiPonegprp 140 Rawalo Kecamaan Rawalo Kabupaten Banyumas,” IAIN Purwokerto, hal. 2–145, 2019.

S. Parlindungan, “Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Sederhana Untuk Meningkatkan Kebugaran Jasmani Dan Kerjasama Siswa Sd Kelas Bawah,” Tesis UNY, hal. 1–200, 2021.

Posted

2025-08-07