Planning for Increasing the Thickness of Flexural Pavement Using the Bina Marga MDPJ 2024 Method on the Krian -Wonoayu Alternative Road Section
Perencanaan Perbaikan Tebal Perkerasan Lentur Menggunakan Metode Bina Marga MDPJ 2024 Pada Ruas Jalan Alternatif Krian -Wonoayu
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8740Keywords:
Pavement, Pavement Desain Manual (MDPJ), Cumulative Equivalent Standard Axle Load (CESAL)Abstract
Road pavement is a layer located above the subgrade. The thickness of the pavement structure in this study refers to Road Pavement Design Manual No. 03/M/BM/2024. The study was conducted on the Krian-Wonoayu alternative road, which connects Krian with Wonoayu. The road is 3.2 km long and 4.3 m wide, with approximately 200 m experiencing severe damage. The data used includes primary data such as average daily traffic volume (ADT) and road geometry, as well as secondary data such as the California Bearing Ratio (CBR) of the soil. Based on the analysis results, the Cumulative Equivalent Standard Axle Load (CESAL) value was determined to be 262,012, and the soil CBR value was 4.34%. With a design life of 20 years, the pavement structure produced consists of a 15 cm LFB Class B layer, a 15 cm LFA Class A layer, and a 5 cm HRS-WC layer.
Downloads
References
Andriansyah, Priyo Pratomo, & Ali, H. (2016). Optimalisasi Tebal Perkerasan Pada Pekerjaan Pelebaran Jalan dengan Metode MDPJ 02/M/BM/2013 dan Pt T-01-2002-B (Vol. 4).
Choiri, T. A., Gunasti, A., & Abadi, T. (2023). Perencanaan Perkerasan Jalan Dengan Menggunakan Metode Bina Marga dan Anlisa Finansial Pada Ruas Jalan Lingkar Pancoran-Kejawan Kabupaten Bondowoso Road Pavement Planning Using the Bina Marga Method and Financial Analysis on the Pancoran-Kejawan Ring Road, Bondowoso Regency. In Jurnal Smart Teknologi (Vol. 4).
Haikal, M. F., Ziray Arifin, A., Putri, W. N. (2021), Perancangan, T., & Dan Jembatan, J. (n.d.). STUDI PERENCANAAN TEBAL PERKERASAN LENTUR DENGAN METODE BINA MARGA MDPJ 2017 (Pada Proyek Ruas Jalan Balige By Pass).
Novriani Shinta, Setiawan Andika, & Pratama Nisa Rizky. (2024). Perkerasan Lentur Menggunakan MDPJ 2017 Berdasarkan Umur Rencana di Jawa Barat. Jurnal Konstruksia, 15 Nomer 2.
Putra, J., & Tajudin, A. N. (2021). DESAIN ULANG DAN ANALISIS RESPONS STRUKTURAL PERKERASAN LENTUR PADA JALAN PANTURA RUAS TANGERANG-SERANG (Vol. 4).
Putra, K. H., Ca, T. M., & Missel, J. V. (2022). DESAIN PERKERASAN KAKU PADA JALAN KANDANGAN–SEMEMI, SURABAYA DENGAN METODE MANUAL DESAIN PERKERASAN JALAN 2017 (Vol. 12). Retrieved from http://u.lipi.go.id/1320332466
Rasuli Azeramal, & Sastra Marhadi. (2021). PERANCANGAN TEBAL PERKERASAN LENTUR DENGAN MEMBANDINGKAN METODE MDPJ REVISI SEPTEMBER 2017 DAN PT T-01-2002-B (STUDI KASUS : JALAN PENEBAL-ULU PULAU). JURNAL INOVTEK SERI TEKNIK SIPIL DAN APLIKASI (TEKLA), 3.
Andre Arko, S., Abidin, & Maksum, (2022). Perencanaan Tebal Perkerasan Lentur (Flexible Pavement) Dengan Metode Aashto, Jica Dan Bina Marga (MDP-2017) Pada Jalan Raya Sawunggaling, Kletek, Sidoarjo (Vol. 7).
Saputra, A., Idham, M., Sipil, J. T., Teknik, P., Jalan, P., Jembatan, D., … Riau, B. (n.d.). Perencanaan Tebal Perkerasan Jalan Pada Wilayah Kepulauan Studi Kasus Kecamatan Rupat. In TEKLA) (Vol. 3).
Tuati A Anie, Daud A. A. D. Deasi, & A.R Zulfiani. (2023). PERENCANAAN STRUKTUR PERKERASAN LENTUR JALAN DENGAN METODE MDPJ 2017 PADA RUAS JALAN BAUMATA – PENFUI KECAMATAN TAEBENU KABUPATEN KUPANG. 11 Nomor 3, 231–240.
Wasito Bambang, Fatimah Siti, Suryono Wiwid, Supriadi, Pahala Fitradi, Winiasri Linda, … Joko Nanang. (2021). Perbaikan Jalan di Kelurahan Siwalankerto Kecamatan Wonocolo Kota Surabaya. Journal of Public Transportation, 01, 50–57.
Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat, Manual Desain Perkerasan Jalan (MDPJ) 2024, Direktorat Jenderal Bina Marga, Kementerian PUPR, 2024
A. R. Putra and S. Hadi, “Analisis ketebalan perkerasan jalan menggunakan metode MDPJ dan AASHTO pada kondisi tanah lunak,” Jurnal Teknik Sipil Nusantara, vol. 12, no. 1, pp. 45–54, 2022.
B. Suprapto, Perencanaan Perkerasan Jalan Raya di Daerah Tropis, Yogyakarta: Pustaka Konstruksi, 2021.
I. G. B. Putra dan R. Santosa, “Pengaruh data primer terhadap desain ketebalan perkerasan jalan pada perbaikan ruas jalan provinsi,” Jurnal Rekayasa Transportasi, vol. 7, no. 1, pp. 23–30, 2021.
Direktorat Jenderal Bina Marga, Manual Survei Lalu Lintas Harian Rata-Rata (LHR), Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat, Jakarta, 2020.
A. Nugroho and D. Maulana, “Evaluasi data lalu lintas untuk perencanaan ketebalan perkerasan jalan dengan pendekatan beban kumulatif,” Jurnal Transportasi Jalan, vol. 9, no. 1, pp. 33–40, 2021.
B. Suprapto dan E. Hartono, “Analisis pembebanan lalu lintas untuk desain ketebalan perkerasan jalan,” Jurnal Teknik Sipil dan Infrastruktur, vol. 10, no. 2, pp. 89–96, 2021.
D. Nugraha dan H. Firmansyah, “Studi pengaruh beban berlebih terhadap umur perkerasan lentur menggunakan faktor Traffic Multiplier,” Jurnal Transportasi dan Prasarana Jalan, vol. 6, no. 1, pp. 55–62, 2022.
R. Fadillah dan M. S. Prabowo, “Evaluasi pemilihan tipe perkerasan berdasarkan kondisi tanah dan volume lalu lintas,” Jurnal Teknik Sipil Nusantara, vol. 13, no. 1, pp. 41–48, 2023.
S. Ramadhan dan A. N. Putri, “Pengaruh nilai CBR terhadap perencanaan ketebalan perkerasan jalan pada tanah lunak,” Jurnal Geoteknik dan Transportasi, vol. 6, no. 2, pp. 99–106, 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
