DOI of the published article https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i2.5948
Analysis of Game Methods in Arabic Language Learning for Class 7 of SMP 9 Muhammadiyah Tanggulangin Islamic Boarding School
Anallisis Metode Permainan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Kelas 7 SMP 9 Muhammadiyah Boarding School Tanggulangin
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8708Keywords:
Arabic, Play Method Journal, Method AnalysisAbstract
This study aims to examine the application of the game method in Arabic language learning for grade 7 of SMP 9 Muhammadiyah Boarding School Tanggulangin. The approach used in this study is qualitative, with the research subjects being grade 7 Putra of SMP 9 Muhammadiyah Boarding School Tanggulangin. Data were collected through various methods, namely observation, direct observation, and in-depth interviews. The results of the study indicate that the application of the game method can encourage significant improvements in students' learning skills. They demonstrate clearer, more structured speaking skills, and pay active attention. In addition, they are also able to interact and collaborate well, use appropriate language according to context, and manage verbal and nonverbal expressions effectively. Overall, this study shows that the game method is an effective way to develop students' values in learning. Therefore, it is recommended to use the game method in between Arabic language learning times.
Downloads
References
N. Sakdiah and F. Sihombing, “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab,” J. Sathar, vol. 1, no. 1, pp. 34–41, 2023, doi: 10.59548/js.v1i1.41.
Takdir, “PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB,” Naskhi, vol. 2, no. 1, pp. 40–58, 2020, [Online]. Available: https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.290
H. Rafsanjani, M. H. Zubaidillah, and M. A. S. Nuruddaroini, “Problematika Mahasiswa dalam Manajemen Skill Berbahasa Arab pada Perguruan Tinggi di Kalimantan,” J. Basicedu, vol. 6, no. 3, pp. 5166–5180, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i3.3072.
N. Zakiah, “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Al Islamiyah Kotabumi Lampung Utara,” Indones. J. Instr. Technol., vol. 2, no. 1, pp. 52–66, 2021.
M. Irpan Pane, M. Ichsan, and I. Agnia Ardiawati, “Implementasi Metode Bermain dan Bernyanyi dalam Pembelajaran Bahasa Arab pada Anak- Anak Desa Cipambuan,” Univ. Djuanda, Jl. Tol Ciawi, vol. 35, no. 1, pp. 100–110, 1672, doi: 10.30997/ejpm.v5i1.10288.
M. R. Mubarak, A. Ahmadi, and N. A. Audina, “Kombinasi Strategi Bernyanyi Dan Bermain: Upaya Dalam Menumbuhkan Motivasi Mahasiswa Tadris Biologi (Tbg) Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” ALSUNIYAT J. Penelit. Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, vol. 3, no. 1, pp. 15–31, 2020, doi: 10.17509/alsuniyat.v3i1.23996.
S. Rahmawati, A. Yani, S. Hindun, and L. Hakim, “Media Permainan Bahasa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” J. Al-Naqdu Kaji. Keislamanrnal Al-Naqdu Kaji. Keislam., vol. 03, no. 2723–3995, pp. 1–8, 2022, [Online]. Available: https://www.jurnal.iaicirebon.ac.id
M. F. Nasrulloh, A. K. Nasoih, W. S. Satiti, S. Khansa, and Afifa, “Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab melalui Pelatihan dan Permainan Bahasa Arab,” J. Pengabdi. Masy. Bid. Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 28–35, 2020.
S. Agus, N. Indra, and T. Farah, “Metode Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” J. Basic Educ. Stud., vol. 2, no. 1, p. 161, 2022.
A. F. Khomsah and M. Imron, “Pembelajaran Bahasa Arab melalui Kolaborasi Metode Questioning dan Media Kahoot,” Tarbiyatuna J. Pendidik. Ilm., vol. 5, no. 1, pp. 99–118, 2020, doi: 10.55187/tarjpi.v5i1.3867.
C. W. Nihayati and N. Agustriasih, “Penggunaan permainan untuk meningkatkan semangat dan minat dalam pembelajaran Bahasa Arab di sekolah,” Semin. Nas. Bhs. Arab Mhs. V, pp. 423–438, 2021, [Online]. Available: http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/820
U. Manshur, N. A. Nufus, and F. E. P. Rinjani, “Peningkatan Kosakata Bahasa Arab Siswa RA Menggunakan Metode Bernyanyi dan Bermain,” JCES J. Character Educ. Soc., vol. 6, no. 4, pp. 731–741, 2023.
U. Hanifah, “PENERAPAN MODEL PAIKEM dengan MENGGUNAKAN MEDIA PERMAINAN BAHASA dalam PEMBELAJARAN BAHASA ARAB Umi Hanifah ,” J. Ilmu Tarb. At-Tajdid, vol. 5, no. 2, pp. 301–330, 2016.
N. R. Amalia and I. Asyrofi, “Penerapan Metode Intiqaiyyah dengan Bentuk Permainan Tebak Kata dalam Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 8, pp. 6312–6318, 2023, doi: 10.54371/jiip.v6i8.2750.
N. R. Qurrota A’yun and F. M. Ammar, “Strategi Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas X Di Sma Muhammadiyah 2 Sidoarjo,” J. Dedik. Pendidik., vol. 8, no. 2, pp. 693–704, 2024, doi: 10.30601/dedikasi.v8i2.4952.
H. Sholichah and F. M. Ammar, “Efektivitas Penggunaan Media Aplikasi Mondly Arabic Dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Kosakata Bahasa Arab Kelas Xi Sma Muhammadiyah 2 Sidoarjo,” J. Dedik. Pendidik., vol. 8, no. 2, pp. 791–799, 2024, doi: 10.30601/dedikasi.v8i2.4997.
N. Fauziyah, Z. Abidah, and M. Husain, “تأثیر طریقة ألعاب اللغویة على التحصیل الدراسى اللغة العربیة للطلاب في الفصل الثامن (أ) بالمدرسة المتوسطة معارف 16 نور الھدایة بانیوبانج سولوكورو لامونجان,” vol. 01, no. 02, pp. 124–137, 2021.
U. Nur, S. Nuzula, and F. M. Ammar, “Analisis Pembelajaran Ilmu Balaghah di Madrasah Aliyah Muhammadiyah 08 Takerharjo Solokuro Lamongan Analysis Learning of Balaghah Science at Madrasah Aliyah Muhammadiyah 08 Takerharjo Solokuro Lamongan,” pp. 1–5.
S. Alma, E. Islamic, S. Pesantren, E. Alma, and K. Pasuruan, “Analysis of Factor Students ’ Difficulties in Reading Arabic Texts for Second Grade SMP”.
Aufa Amroini Indah Saesari, Mei Fita Asri Untari, and Duwi Nuvitalia, “Analisis Metode Bermain Peran Terhadap Keterampilan Berkomunikasi Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial (Ipas) Kelas Iv Sekolah Dasar,” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 9, no. 2, pp. 4561–4570, 2023, doi: 10.36989/didaktik.v9i2.1149.
A. R. Chik, “Al-Al’Ab Al-Lughawiyah Fi Ta’Lim Al-Lughah Al-’Arabiyah Fi Al-Madaris Al-Ibtidaiyah Fi Barnamaj J-Qaf Fi Malaysia : Dirasah Tahliliyah,” Arab. J. Pendidik. Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 2, no. 2, pp. 278–298, 2015, doi: 10.15408/a.v2i2.2089.
H. Wasi, “Al-Al’âb Al-Lughawiyah Li Ta’lîm Al Lughah Al-‘Arabiyah Min Khilâli Mufradât Kitâb Durûs Al Lughah Al-Arabiyah,” Ukazh J. Arab. Stud., vol. 1, no. 1, pp. 103–114, 2020, doi: 10.37274/ukazh.v1i1.380.
N. Wathan and D. Islamiyyah, “استخدام وسيلة ‘Worldwall’ لتقييم تعليم اللغة العربية للصف السابع بمدرسة نحضة وطن الدنيية الإسلامية المتوسطة الإسلامية تبابان,” pp. 13–25.
Asiva Noor Rachmayani, “الألعاب اللغوية: ودورها في تنمية مهارات اللغة العربية,” p. 6, 2015.
A. Lilawati, “Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 549, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i1.630.
K. Komariah and N. Pebriyanti, “Perbedaan Pengaruh Penggunaan Metode Jarimatika dan Metode Permainan Kartu terhadap Keterampilan Berhitung Perkalian Dasar Siswa Sekolah Dasar,” PYTHAGORAS J. Pendidik. Mat., vol. 18, no. 2, pp. 136–147, 2023, doi: 10.21831/pythagoras.v18i2.65725.
N. Qomariyah and Z. Qalbi, “Pemahaman Guru PAUD Tentang Pembelajaran Berbasis STEAM dengan Penggunaan Media Loose Parts di Desa Bukit Harapan,” JECED J. Early Child. Educ. Dev., vol. 3, no. 1, pp. 47–52, 2021, doi: 10.15642/jeced.v3i1.995.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
