The Effectiveness of YouTube Media In The Learning Process Of Islamic Religious Education In SD Negeri Bligo
Efektivitas Media YouTube Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SD Negeri Bligo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8672Keywords:
Effectiveness of YouTube media, Digital learning media, Students’ learning motivationAbstract
This The use of YouTube as a medium in the learning process of Islamic Religious Education (PAI) has been increasingly widespread and is becoming a trend across various educational levels. However, its effectiveness in enhancing students' understanding, active participation, and learning motivation still requires further evaluation. This study aims to assess the effectiveness of YouTube as a learning medium in the Islamic Religious Education process at SD Negeri Bligo, focusing on the extent to which it can improve students' comprehension of the material, engagement in learning activities, and motivation to learn. This research employs a qualitative method with a case study approach. Data were collected through interviews, observations, and documentation. The results of this study are expected to contribute to the development of more effective and engaging Islamic Religious Education learning strategies for students at SD Negeri Bligo
Downloads
References
S. J. Putri and A. Nadlif, “Penerapan Film Animasi Nussa dan Rara Sebagai Media Pembelajaran Akidah Akhlak,” Res. Dev. J. Educ., vol. 9, no. 2, p. 1140, Oct. 2023, doi: 10.30998/rdje.v9i2.19240.
A. Baihaqi and A. Mufarroha, “Youtube Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif di SMK Nurul Yaqin Sampang,” J. Manaj. dan Pendidik. Islam, vol. 07, no. 01, pp. 74–88, 2020.
E. Widianto et al., “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi,” J. Educ. Teach., vol. 2, no. 2, pp. 213–224, Sep. 2021, [Online]. Available: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/JETE
I. M. Laily, A. P. Astutik, and B. Haryanto, “Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0,” Munaddhomah J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 3, no. 2, pp. 160–174, Dec. 2022, doi: 10.31538/munaddhomah.v3i2.250.
Haryadi Mujianto, “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar,” J. Komun. Has. Pemikir. dan Penelit., vol. 5, no. 1, pp. 135–159, 2019, [Online]. Available: www.journal.uniga.ac.id135
L. Harliza, I. Anshori, and B. Haryanto, “Etika Bersosial Media Dalam Perspektif Al-Qur’an,” J. PAI Raden Fatah, vol. 5, no. 2, pp. 397–410, 2023, doi: 10.19109/pairf.v4i4.
M. N. Yahya and R. Salahuddin, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Self-Adjustment Santri,” vol. 6, no. 4, pp. 1099–1113, 2024, doi: 10.19109/pairf.v6i4.
H. Hasmiza and M. N. Humaidi, “Efektivitas Youtube Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi,” Res. Dev. J. Educ., vol. 9, no. 1, pp. 97–105, Apr. 2023, doi: 10.30998/rdje.v9i1.13928.
Risqa Ulandari, Abd. Rahman K, and Zulfikar Busrah, “Youtube Sebagai Media Pembelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19,” AL-ISHLAH J. Pendidik. Islam, vol. 19, no. 1, 2021.
Itiarani, “Penggunaan Video Dari Youtube Sebagai Media Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Kelas VIII SMP Negeri 20 Bandar Lampung,” 2019.
A. Pangestu, M. F. Fatah, A. Untsa, and S. Lailiyah, “Efektivitas Penggunaan Media Youtube dan Quiziz dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 8775–8784, Jul. 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3952.
E. Chandra, “Youtube, Citra Media Informasi Interaktif Youtube, Citra Media Informatif Interaktif atau Media Penyampaian Aspirasi Pribadi,” J. Muara Ilmu Sos. Humaniora, dan Seni, vol. 1, no. 2, pp. 406–417, Oct. 2017, Accessed: Jul. 17, 2024. [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i2.1035
Ahmad and Muslimah, “Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif,” 2021.
F. Rita Fiantika, M. Wasil, and S. Jumiyati, Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang Sumatera Barat, 2022. [Online]. Available: www.globaleksekutifteknologi.co.id
N. Laily, “Upaya Guru Pai Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Di Masa Pandemi Covid-19,” EDUKATIF J. ILMU Pendidik., vol. 3, no. 4, pp. 1437–1445, Jun. 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i4.596.
S. Said, D. Program, S. P. Ekonomi, and S. Bima, “Peran Teknologi Digital Sebagai Media Pembelajaran di Era Abad 21,” J. PenKoMi Kaji. Pendidik. Ekon., vol. 6, no. 2, 2023.
A. Sriyanta, “Kemajuan Digital Dalam Pembelajaran Mengubah Paradigma Pendidikan,” 2023.
N. Aulia and B. Asyhar, “Pengaruh Media Video Youtube Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Siswa,” JTMT J. Tadris Mat., vol. 3, no. 2, pp. 64–69, Dec. 2022, doi: 10.47435/jtmt.v3i2.1168.
Wahidin, “Jurnal Ilmiah Edukatif Pengembangan Media Pembelajaran Visual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa,” vol. 11, no. 01, pp. 285–295, 2025.
R. Imanulhaq and Ichsan, “Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Sebagai Dasar Kebutuhan Media Pembelajaran,” J. WANIAMBEY J. Islam. Educ., vol. 3, no. 2, 2022.
M. Syarif, “Penggunaan Teori Vygotsky Dalam Pembelajaran Materi Anggota Tubuh Pada Siswa R.A Dayah Ilmi Lampoih Saka Kec. Peukan Baro Kabupaten Pidie,” Jan. 2020. [Online]. Available: https://en.wikipedia.org/wiki/Lev_Vygotsky,
Elgi Septrio Neldi, Gufra Ifnaldi, and Gusmaneli Gusmaneli, “Penggunaan Media Youtube dalam Pembelajaran PAI di Sekolah,” J. Manaj. dan Pendidik. Agama Islam, vol. 3, no. 1, pp. 95–106, Dec. 2024, doi: 10.61132/jmpai.v3i1.830.
L. Zubair, M. Hafidz NurAzizi, and U. Isiam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, “Analisis Landasan Filosofis, Teoritis, Dan Praktis Metodologi Dan Media Pembelajaran PAI Hubungan Dan Imlikasinya Terhadap Hasil Belajar Dan Kualitas Pembelajaran,” Dec. 2024. [Online]. Available: https://journalpedia.com/1/index.php/jpp
M. Z. Damanik, A. H. Tambunan, and A. Darsa, “Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas III SD Negeri 096753 Perlanaan,” 2024.
U. Jamaludin, R. Adya Pribadi, L. Amalia Arrasyidi, and P. Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar,” vol. 09, no. 02, pp. 2640–2650, Jun. 2023.
E. Susianing Hendrawati and A. Widiowati, “Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Video Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas 1 A SD Negeri 108/VIII Sari Mulya,” vol. 9, no. 1, pp. 4864–4875, Mar. 2024.
A. Anugrahana, “Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar,” 2020.
E. Khoirunnisa et al., “Kreativitas Guru Dalam Penggunaan Media Youtube Pada Pembelajaran PAI Di Kelas V SD Negeri 100790 Situmbaga Kabupaten Padang Lawas Utara,” J. Ilm. Res. Student, vol. 1, no. 4, pp. 311–318, 2024, doi: 10.61722/jirs.v1i4.1076.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
