Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Addressing the Negative Impact of Technology in School Learning

Penanganan Dampak Negatif Teknologi dalam Pembelajaran di Sekolah

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8653

Keywords:

Impact of Technology, Handling, Education, Digital technology

Abstract

This study examines the negative impacts of digital technology use in the learning process at SMA Muhammadiyah 10 Gresik. A qualitative descriptive method was employed, utilizing observations and interviews with teachers and students. The findings reveal that although technology facilitates information access and improves learning efficiency, its uncontrolled use can cause distraction, reduced focus, and negative moral and social effects on learners. Furthermore, unwise internet use may lead to addiction, cyberbullying, and misuse of information. To address these issues, collaboration among teachers, schools, and parents is essential to build character, implement appropriate learning strategies, and provide controls and facilities that support positive technology use. Promoting digital ethics education and technology literacy is key to creating a healthy and responsible learning environment in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

U. Hanifah Salsabila, M. Shidqi Aghnia, A. Sholihin, dan A. Pratiwi, “Dinamika Teknologi dalam Pendidikan Agama Islam,” Al-I’tibar J. Pendidik. Islam, vol. 10, no. 1, hal. 01–05, 2023, doi: 10.30599/jpia.v10i1.1912.

N. Simbolon dan A. K. Siregar, “Sumber Ilmu Pengetahuan Dalam Manajemen Pendidikan,” Darul Ilmi J. Ilmu Kependidikan dan Keislam., vol. 9, no. 1, hal. 69–83, 2021, doi: 10.24952/di.v9i1.3526.

D. Dedyerianto, “Pengaruh Internet dan Media Sosial terhadap Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Siswa,” Al-TA’DIB, vol. 12, no. 2, hal. 208, 2020, doi: 10.31332/atdbwv12i2.1206.

D. Arisanti dan M. Subhan, “Pengaruh Penggunaan Media Internet Terhadap Minat Belajar Siswa Muslim di SMP Kota Pekanbaru,” J. Pendidik. Agama Islam Al-Thariqah, vol. 3, no. 2, hal. 61–73, 2018, doi: 10.25299/althariqah.2018.vol3(2).2322.

A. La’ali Nur, M. Dewi, F. Fia, A. Sari Dian, dan F. Ulya, “Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audiovisual,” Terampil J. Pendidik. dan Pembelajaran Dasar, vol. 7, no. 1, hal. 1–8, 2019.

A. F. Nur Miyazaki, H. Buabara, A. N. Rahmi, R. Rusmayadi, dan H. Herman, “Tantangan dan Solusi Dalam Menghadapi Era Digital: Pendidikan Anak di Zaman Teknologi,” JUPEIS J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 3, no. 3, hal. 127–135, 2024, doi: 10.57218/jupeis.vol3.iss3.1149.

I. K. A. Subagio dan A. M. N. Limbong, “Dampak Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Aktivitas Pendidikan,” J. Learn. Technol., vol. 2, no. 1, hal. 43–52, 2023, doi: 10.33830/jlt.v2i1.5844.

K. Kambali, I. Ayunina, dan A. Mujani, “TUJUAN PENDIDIKAN ISLAM DALAM MEMBANGUN KARATER SISWA DI ERA DIGITAL (Studi Analisis Pemikiran Pendidikan Islam Abuddin Nata),” Risâlah, J. Pendidik. dan Stud. Islam, vol. 6, no. 1, hal. 1–19, 2019, doi: 10.31943/jurnal_risalah.v6i1.106.

N. N. I. Novita, “Penguatan Etika Digital Melalui Materi ‘Adab Menggunakan Media Sosial’ Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Menghadapi Era Society 5.0,” J. Educ. Learn. Sci., vol. 3, no. 1, hal. 73–93, 2023, doi: 10.56404/jels.v3i1.45.

V. G. Johanes, M. Tirajoh, D. R. A. Damanik, M. M. Dew, dan G. L. Pritalia, “Implementasi Pembelajaran Etika Berinternet Menggunakan Media Pembelajaran Kreatif di SMP Pangudi Luhur St. Vincentius Sedayu,” GIAT Teknol. untuk Masy., vol. 3, no. 1, hal. 38–49, 2024, doi: 10.24002/giat.v3i1.9143.

“Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora,” vol. 3, no. 1, hal. 145–163, 2024.

A. P. Sari, A. Ilyas, dan I. Ifdil, “Tingkat Kecanduan Internet pada Remaja Awal,” JPPI (Jurnal Penelit. Pendidik. Indones., vol. 3, no. 2, hal. 110–117, 2017, doi: 10.29210/02018190.

S. Budiyono dan H. Haerullah, “Dampak Teknologi terhadap Pembelajaran di Abad 21,” Tsaqofah, vol. 4, no. 3, hal. 1790–1800, 2024, doi: 10.58578/tsaqofah.v4i3.3005.

K. Manurung, “Mencermati penggunaan metode kualitatif di lingkungan sekolah tinggi teologi,” vol. 1, no. 1, hal. 285–300, 2021.

N. Hasnunidah, “Metodologi Penelitian Pendidikan,” Media Akad., hal. 117, 2017.

I. Hafsiah Yakin, “Penelitian Kualitatif : Metode Penelitian Kualitatif,” J. Equilib., vol. 5, no. January, hal. 1–7, 2023, [Daring]. Tersedia pada: http://belajarpsikologi.com/metode-penelitian-kualitatif/

P. Spradley dan M. Huberman, “Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif,” vol. 1, no. 2, hal. 77–84, 2024.

A. Maritsa, U. Hanifah Salsabila, M. Wafiq, P. Rahma Anindya, dan M. Azhar Ma’shum, “Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan,” Al-Mutharahah J. Penelit. dan Kaji. Sos. Keagamaan, vol. 18, no. 2, hal. 91–100, 2021, doi: 10.46781/al-mutharahah.v18i2.303.

R. Oktavionika, J. M. Nurrullah, S. Anshori, dan A. L. Sumali, “Pengaruh Internet terhadap Perilaku Belajar Siswa,” J. Educ. Res., vol. 4, no. 1, hal. 20–27, 2023, doi: 10.37985/jer.v4i1.119.

W. Kogoya, N. Nurhasanah, dan P. Kristian Korwa, “Sosialisasi Solusi Penanggulangan Dampak Negatif Gadget Bagi Remaja,” J. Pengabdi. Masy. Pemberdayaan, Inov. dan Perubahan, vol. 2, no. 4, 2022, doi: 10.59818/jpm.v2i4.350.

N. H. Naswa, “Islamic Education Strategies in Strengthening Character Education to Overcome Moral Challenges in the Digital Era,” vol. 3, no. 1, hal. 93–104, 2025.

Posted

2025-07-24