Utilization of Globe Media to Improve the Learning Process
Pemanfaatan Media Globe untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8518Keywords:
Globe, Geography, Vocabulary, Pronunciation, Learning MediaAbstract
Education is the most important and useful aspect of life in many ways. Many new breakthroughs have been made in the world of education to improve the quality and quality of education. The use of learning media is an innovation to improve the quality of education that can be done by improving student learning outcomes through the use of technology. In the process of teaching and learning activities, there are two most prominent aspects, namely teaching methods and learning media as teaching aids. While assessment is a tool to measure or determine the level of achievement of learning objectives. Globe media is one way to improve student learning outcomes. The purpose of this research is to determine the effect of using Globe media in improving Geography learning outcomes in English lessons, in order to improve social science knowledge and understanding of vocabulary and pronunciation in English.
Downloads
References
Y. D. Puspitarini et al., “Developing Powtoon-Based Video Learning Media for Five Grade Students of Elementary School,” *Advances in Social Science, Education and Humanities Research*, vol. 165, pp. 173–177, 2018.
I. Yuniati, H. Suyuthi, and M. Hakim, “Pelatihan Pemanfaatan Media YouTube dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA IT Kota Bengkulu,” *Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat*, vol. 4, no. 1, pp. 39–47, 2021.
Minsih and D. Maya, “Peningkatan Keterampilan Menyimak Cerita Anak Melalui Pendekatan SAVI (Somatis, Auditori, Visual, Intelektual) dan Media Audio Visual pada Siswa Kelas V SD Negeri Ngadirejo 01 Kartasura Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2013/2014,” *Profesi Pendidikan Dasar*, vol. 1, no. 2, pp. 175–181, 2014.
R. H. S. Aji, “Dampak Covid-19 pada Pendidikan Indonesia: Sekolah, Keterampilan dan Proses Pembelajaran,” *Jurnal Sosial dan Budaya Syar’i*, vol. 7, no. 5, pp. 394–402, 2020.
M. I. Muslimin, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Kelas II SD,” *E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan*, no. 1, pp. 26–34, 2017.
W. Alannasir, “Pengaruh Penggunaan Media Animasi dalam Pembelajaran IPS terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Mannuruki,” *Journal of EST*, vol. 2, no. 2, pp. 81–90, 2016.
H. Khalidiyah, “The Use of Animated Video in Improving Student Reading Skill,” *Journal of English and Education*, vol. 3, no. 1, pp. 59–79, 2015.
Asyiah, Besthia, Rahmatika et al., and Rionaldi & Saputra, 2016–2018. [Referensi perlu dirinci lebih lanjut untuk kejelasan.]
Sumini, “Peningkatan Keaktifan Belajar IPS dengan Menggunakan Media Peta dan Globe pada Siswa Kelas VI SD N 01 Tawangsari Tahun Pelajaran 2012/2013,” [Online]. Available: http://eprints.ums.ac.id/22929/. [Accessed: 7-Aug-2019].
A. S. Sadiman, R. Rahardjo, A. Haryono, and Rahardjito, *Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya*. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2008.
M. A. Churri and Y. A. A. Agung, “Pengembangan Materi dan Media Pembelajaran Mata Pelajaran Dasar Kompetensi Kejuruan Teknik Audio Video untuk SMK Negeri 7 Surabaya,” *Jurnal Pendidikan Teknik Elektro*, vol. 2, no. 2, 2013.
Y. Munadi, *Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru*. Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
G. K. Sudarta, “Penggunaan Media Peta, Atlas dan Globe untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS Siswa SD Kelas 6 Negeri Sepang Kelod Semester 1 Tahun Pelajaran 2016/2017,” *Jurnal Pendidikan FKIP UNIPAS*, vol. 4, no. 1, 2017.
A. Syafitri, A. Abdul, and S. Sumardi, “An Application of Powtoon as a Digital Medium: Enhancing Students’ Pronunciation in Speaking,” *International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding*, vol. 5, no. 2, pp. 295–317, 2018.
Jusniar, S. Side, and M. Anwar, “Pengembangan Perangkat Assessment Berbasis Keterampilan Generik Sains (KGS) pada Mata Kuliah Praktikum Kimia Fisik II,” *Jurnal Pendidikan Kimia*, pp. 35–42, 2014.
G. K. Sudarta, “Penggunaan Media Peta, Atlas dan Globe untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS Siswa SD Kelas 6 Negeri Sepang Kelod Semester 1 Tahun Pelajaran 2016/2017,” *Jurnal Pendidikan FKIP UNIPAS*, 2017.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
