Strategy of Classroom Management Using Audiovisual Media on Learning Sciences Grade 4 at Hasanuddin Islamic Elementary
Strategi Manajemen Kelas Dalam Menggunakan Media Audiovisual Pada Pembelajaran IPA Kelas 4 di MI Hasanuddin
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8357Keywords:
strategy management classroom, audiovisual learning, Natural and social sciences,Abstract
The incorporation of audiovisual media into classroom management strategies can serve as an effective approach to enhance student engagement and facilitate the comprehension of intricate concepts through animated videos and YouTube. This study aimed to investigate the teaching and learning dynamics associated with the use of audiovisuals in science subjects within class 4A-2 at MI Hasanuddin Tebel Sidoarjo. A qualitative methodology with a descriptive framework was employed. The methodology involved conducting interviews, making observations, and gathering documents. Data analysis for this study was conducted using the Miles and Huberman model framework, which encompasses 3 fases: analysis, processing, and conclusion formulation. The findings reveal that classroom management strategies that incorporate audiovisual media in science education can be further enhanced by integrating practical learning activities to optimize the beneficial impacts of audiovisual media.
Downloads
References
M. Yusnarti, P. S. Damayanti, A. Asmedy, M. A. M. Amin, and J. Jamaah, “Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” Ainara J. (Jurnal Penelit. dan PKM Bid. Ilmu Pendidikan), vol. 3, no. 3, pp. 232–238, 2022, doi: 10.54371/ainj.v3i3.178.
Y. D. Amanda and V. Liansari, “The Influence of Audio Visual Media on the Results of Learning Indonesian in Grade 5 Elementary Schools [Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas 5 Sekolah Dasar],” J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. VIII No.1, pp. 1–9, 2023, doi: 10.21070/ups. 1573.
A. H. Wahid, C. Muali, and M. Mutmainnah, “Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Dalam Menciptakan Suasana Belajar Yang Kondusif,” al-fikrah J. Manaj. Pendidik., vol. 5, no. 2, p. hal 179, 2018.
V. Harvina, E. Hafid, and M. Rusydi Rasyid, “Pengaruh Manajemen Kelas Dan Pengelolaan Media Pembelajaran Terhadap Kualitas Pendidikan,” Nazzama J. Manag. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 147–156, 2022, doi: 10.24252/jme.v1i2.28010.
S. Andara, Z. I. R. Aisy, T. Sutini, and M. H. Arifin, “Penggunaan Media Sosial Dikalangan Anak Sekolah Dasar,” Harmon. J. Pembelajaran IPS dan PKN, vol. 7, no. 1, pp. 48–52, 2022, doi: 10.15294/harmony.v7i1.55893.
M. A. Siswanto and R. Susanto, “Pengaruh penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar mata pelajaran IPA di sekolah dasar,” JRTI (Jurnal Ris. Tindakan Indones., vol. 7, no. 3, p. 522, 2022, doi: 10.29210/30032101000.
A. R. Z. Wati and S. Trihantoyo, “Strategi Pengelolaan Kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa,” J. Din. Manaj. Pendidik., vol. 5, no. 1, p. 46, 2020, doi: 10.26740/jdmp.v5n1.p46-57.
M. N. Adlini, A. H. Dinda, S. Yulinda, O. Chotimah, and S. J. Merliyana, “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka,” Edumaspul J. Pendidik., vol. 6, no. 1, pp. 974–980, 2022, doi: 10.33487/edumaspul.v6i1.3394.
M. Waruwu, “Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method),” J. Pendidik. Tambusai , vol. 7, no. 1, pp. 2896–2910, 2023.
M. B. Arifin, Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan. 2018. doi: 10.21070/2018/978-602-5914-19-5.
M. Rijal Fadli, “Memahami desain metode penelitian kualitatif,” vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.
Mamik, Metode Kualitatif, 1st ed., vol. 3, no. 1. Surabaya: Zifatama Publisher, 2014. [Online]. Available: https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
L. U. Ali, “Pengelolaan Pembelajaran IPA Ditinjau Dari Hakikat Sains Pada SMP Di Kabupaten Lombok Timur,” Prism. Sains J. Pengkaj. Ilmu dan Pembelajaran Mat. dan IPA IKIP Mataram, vol. 6, no. 2, p. 103, 2018, doi: 10.33394/j-ps.v6i2.1020.
M. B. Arifin and Y. A. Wardani, “Pengembangan Media Audio Visual Menggunakan Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Narasi pada Siswa Kelas VII SMP,” Diglosia J. Kaji. Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, vol. 3, no. 4, pp. 373–384, 2020, doi: 10.30872/diglosia.v3i4.146.
Y. Budianti, R. Rikmasari, and D. A. Oktaviani, “Penggunaan Media Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Inov. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, p. 127, 2023, doi: 10.24036/jippsd.v7i1.120545.
L. D. Susanti, “Penerapan Metode Drill and Practice untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital,” Edudikara J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 6, no. 1, pp. 10–16, 2021, doi: 10.32585/edudikara.v6i1.225.
A. Gafur, G. Smpn, and S. Nggoang, “Meningkatkan Hasil Belajar IPATerpadu Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sano Nggoang Manggarai Barat TahunPelajaran 2017/2018,” vol. 2, no. 1, pp. 144–161, 2018.
D. Sugiarti and C. Widaty, “INTERACTIVE WORDWALL GAME MEDIA IN SCIENCE LEARNING FOR GRADE V ELEMENTARY SCHOOL,” vol. 22, pp. 271–285, 2024, doi: 10.31571/edukasi.v21i1.7352.
S. A. Damayanti, N. Efendi, and S. B. Sartika, “Validitas Butir Soal Penilaian Akhir Semester (Pas) Kelas Viii Untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam,” J. Banua Sci. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 59–66, 2022, doi: 10.20527/jbse.v2i2.70.
A. Jannah and S. Arifin, “Penerapan Media Pembelajaran Power Point Interaktif terhadap Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa,” vol. 8, pp. 786–793, 2025.
R. M. Nurcahyanti and F. Tirtoni, “Media Pembelajaran Audiovisual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 9, no. 1, pp. 265–270, 2023, doi: 10.31949/educatio.v9i1.4605.
S. Sudirman et al., “Perapan Media Audio Visual Berbasis Video Pembelajaran Pada Siswa Kelas IV Di SDN Cengklong 3,” Elem. J. Ilm. Pendidik. Dasar Islam, vol. 9, no. 1, pp. 133–139, 2021, doi: 10.33474/elementeris.v1i2.4991.
N. Nadia, D. Wardiah, A. Kuswidyanarko, T. S. Windasari, and H. Syofyan, “Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar,” Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 2, no. 1, pp. 133–139, 2021, doi: 10.31004/innovative.v2i1.2872.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
