Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

High School Students’ Essay Writing Skills in Understanding Social Media Etiquette

Keterampilan Menulis Esai Siswa SMA dalam Pemahaman Adab Bermedia Sosial

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8281

Keywords:

essay writing skills, social media etiquette, high school students, digital ethics, social media

Abstract

Essay writing skills play a crucial role in shaping high school students’ understanding of media etiquette in the digital era. Through essay writing, students are trained to organize ideas, present logical arguments, and reflct on digital ethical values such as maintaining privacy, using polite language, and filtering information before sharing. This qualitative strudy reveals that students at SMA Negeri 3 Sidoarjo still need improvement essay structure, argument develupment, and vocabulary usage. Essay writing instruction effectively fosters digital ethical awareness and builds students’ character as wise and responsible social media users. Teacher support through guidance and constructive feedback is essential in enhancing both writing skills and students’ understanding of media etiquette.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. W. Nurhidayat, “Pengaruh Aplikasi Tiktok di Kalangan Anak muda sebagai Media Informasi di tengah Perkembangan Era Digital Pendahuluan”.

M. H. dwi Wijaya and M. Mashud, “Konsumsi Media Sosial Bagi Kalangan Pelajar: Studi Pada Hyperrealitas Tik Tok,” Al-Mada J. Agama, Sos. dan Budaya, vol. 3, no. 2, pp. 170–191, 2020, doi: 10.31538/almada.v3i2.734.

Y. Fitriani, “Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Penyajian Konten Edukasi Atau Pembelajaran Digital,” J. Inf. Syst. Applied, Manag. Account. Res., vol. 5, no. 4, pp. 1006–1013, 2021, doi: 10.52362/jisamar.v5i4.609.

M. A. Syawaluddin, “Dekadensi Moral Remaja Muslim Pengguna MediaSosial Dalam Tinjauan Etika Ibnu Miskawaih,” pp. 1–75, 2024.

A. Lia, D. N. Rumbenium, I. J. Sihasale, and ..., “Penguatan Profil Pelajar Pancasila Bernalar Kritis Melalui Karya Tulis Ilmiah,” J. Pendidik. DIDAXEI, vol. 4, no. 1, pp. 551–564, 2023, [Online]. Available: http://e-journal.iaknambon.ac.id/index.php/DX/article/view/761%0Ahttps://e-journal.iaknambon.ac.id/index.php/DX/article/viewFile/761/335

I. SAPUTRA, Hubungan Pemahaman Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi dan Transaksi Elektronik Dengan Perilaku Siswa dalam Penggunaan Media Sosial. 2017. [Online]. Available: http://repository.unj.ac.id/26224/%0Ahttp://repository.unj.ac.id/26224/1/Skripsi Ichsan Saputra %284115133767%29.pdf

M. Fathum Niam, Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Nasional, vol. 19, no. 5. 2024.

N. N. I. Novita, “Penguatan Etika Digital Melalui Materi ‘Adab Menggunakan Media Sosial’ Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Menghadapi Era Society 5.0,” J. Educ. Learn. Sci., vol. 3, no. 1, pp. 73–93, 2023, doi: 10.56404/jels.v3i1.45.

A. A. Nadia Milyani, “Etika Bermedia Sosisal: Moralitas Gen-Z di Desa Dasan Geres, Kecamatan Labuhan Haji, Lombok Timur,” vol. 6, no. 3, pp. 278–291, 2024.

A. Budianto, “Layanan Bimbinga Klasikal Berbasis Mindfulness untuk Mencegah Dampak Negatif Penggunaan Media Sosial Siswa Kelas XI MA Hubbul Jiron NW Pringgarata Tahun Pelajaran 2023/2024,” Αγαη, vol. 15, no. 1, pp. 37–48, 2024.

R. D. Sovani, “Strategi Peningkatan Kompetensi Literasi Bagi Peserta Didik Kelas V MIN 1 Boyolali Tahun Pelajaran 2023 / 2024,” vol. 03, pp. 51–65, 2024.

S. N. Ariadila, Y. F. N. Silalahi, F. H. Fadiyah, U. Jamaluddin, and S. Setiawan, “Analisis Pentingnya Keterampilan Berpikir Kritis Terhadap Pembelajaran Bagi Siswa,” J. Ilm. Wahana Pendidik., vol. 9, no. 20, pp. 664–669, 2023.

S. Faizin, Joni Helandri, “Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konteks Modern: Tinjauan Terhadap Praktik Dan Tantangan,” TA’LIM J. Stud. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 1, pp. 93–116, 2024.

A. Wathon, “Manfaat Aplikasi Komputer Terhadap Peningkatan Karakter Siswa,” Sustain., vol. 11, no. 1, pp. 1–14, 2019, [Online]. Available: http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

F. Aini and Z. H. Ramadhan, “Peran Guru Dalam Mengembangkan Nilai Etika Dan Moral Peserta Didik Sekolah Dasar,” ELSE (Elementary Sch. Educ. Journal) J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 8, no. 2, pp. 331–339, 2024.

T. Yulianto, N. D. Siswanto, H. Indra, and A. H. Al-Kattani, “Analisis Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru pada Lembaga Pendidikan,” Reslaj Relig. Educ. Soc. Laa Roiba J., vol. 6, no. 3, pp. 1349–1358, 2023, doi: 10.47467/reslaj.v6i3.5136.

O. P. W. Muhamad Afandi, Evi Chamalah, Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah, vol. 180, no. 4. 2009.

L. A. Agus Susilo, Khoirul Anwar, “Peran Pembelajaran Sejarah dalam Membangun Karakter Bangsa Menuju Kemajuan dan Persatuan,” vol. 7, pp. 547–560, 2024.

A. Antoni, “Konsep Aplikasi Mobile Pembelajaran Dan Media Sosial Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” J. CENDEKIA Media Komun. Penelit. dan Pengemb. Pendidik. Islam, vol. 15, no. 2, pp. 374–384, 2023.

R. Pambudi, A. Budiman, A. W. Rahayu, A. N. R. Sukanto, and Y. Hendrayani, “Dampak Etika Siber Jejaring Sosial Pada Pembentukan Karakter Pada Generasi Z,” J. Syntax Imp. J. Ilmu Sos. dan Pendidik., vol. 4, no. 3, pp. 289–300, 2023, doi: 10.36418/syntax-imperatif.v4i3.262.

S. Fitri, “Dampak Positif Dan Negatif Sosial Media Terhadap Perubahan Sosial Anak,” Nat. J. Kaji. Penelit. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 1, no. 2, pp. 118–123, 2017, doi: 10.35568/naturalistic.v1i2.5.

N. Harahap, “Penelitian Kualitatif,” Sustain., vol. 11, no. 1, pp. 1–14, 2019, [Online]. Available: http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Huberman and Miles, “Teknik Pengumpulan dan Analisis Data Kualitatif,” J. Stud. Komun. dan Media, vol. 02, no. 1998, pp. 1–11, 1992.

I. Sri Annisa and E. Mailani, “Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Tematik,” Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 3, no. 2, pp. 6469–6477, 2023, [Online]. Available: https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0AAnalisis

B. S. Ary Hunanda Kuswandari, St Y Slamet, “Kontribusi Kemampuan Berpikir Kritis Sebagai Konstruksi Peningkatan Keterampilan Menulis Esai,” Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, vol. 4, no. 1, 2018, doi: 10.22202/jg.2018.v4i1.2410.

S. K. Salisah, A. Darmiyanti, and Y. F. Arifudin, “Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Era Digital: Tinjauan Literatur,” J. Pendidik. Islam, vol. 10, no. 1, pp. 36–42, 2024, [Online]. Available: http://jurnal.tarbiyah.stainsorong.ac.id/index.php/al-fikr

I. M. Ngurah Suragangga, “Mendidik Lewat Literasi untuk Pendidikan Berkualitas,” J. Penjaminan Mutu, vol. 3, no. 2, p. 154, 2017, doi: 10.25078/jpm.v3i2.195.

U. S. W. Nonny Rulisty Putri Sutikno, “Strategi Pembelajaran Adaptif untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Berbasis AI,” vol. 7, pp. 252–259, 2025.

U. N. Aprilia et al., “Strategi Guru MI dalam Membentuk Etika Digital pada Peserta Didik di Era Media Sosial,” 2025.

A. Kholiq, “Peran Etika Digital dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Agama Islam di Era Teknologi,” Sasana J. Pendidik. Agama Islam, vol. 2, no. 1, pp. 86–91, 2023, doi: 10.56854/sasana.v2i1.217.

R. Hariyani Susanti, “Penulisan Karya Ilmiah sebagai Salah Satu Tools Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis,” J. Inov. Edukasi, vol. 6, no. 1, pp. 1–11, 2023, doi: 10.35141/jie.v6i1.652.

R. A. Eneng Delia Qotrunnada, Asep Hidayatullah, “Ujaran Kebencian Netizen di Kolom Komentar Akun Instagram Rocky Gerung,” vol. 8, pp. 1–23, 2016.

N. Afif, A. Mukhtarom, A. N. Qowim, and E. Fauziah, “Pendidikan Karakter Dalam Era Digital : Pengintegrasian Nilai-Nilai Moral Dalam Kurikulum Berbasis Teknologi,” Tadarus Tarbawy J. Kaji. Islam dan Pendidik., vol. 6, no. 1, pp. 18–32, 2024.

S. Maria, S. Pasaribu, S. Maria, and P. Son, “Peran Etika dan Kode Etik Media Sosial Era Digital,” vol. 1, no. 1, pp. 1–9, 2024.

R. Sunara Akbar et al., “Memperkuat Ketahanan Nasional: Aktualisasi Bela Negara Melalui Literasi Digital,” J. Educ., vol. 6, no. 4, pp. 18838–18849, 2024, doi: 10.31004/joe.v6i4.5867.

Posted

2025-06-26