The Role of Parents in Forming Children’s Islamic Character in The Family Environment
Peran Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Islami Anak di Lingkungan Keluarga
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8270Keywords:
parental role, Islamic character, family education, moral developmentAbstract
This study aims to describe the role of parents in shaping Islamic character in children within the family environment. As the first and closest institution to a child, the family plays a crucial role in instilling moral and religious values. This research uses a qualitative approach with data collected through observation, interviews, and documentation. The findings reveal that parents serve as role models, educators, and guides in nurturing Islamic values such as honesty, responsibility, respect, and compassion. Consistency in parenting, emotional closeness, and effective communication between parents and children significantly support the success of this character-building process. Challenges faced by parents include the negative influence of digital media and limited quality time with their children. However, these obstacles can be addressed through educational strategies and wise supervision.
Downloads
References
A. H. Putri and N. Amaliyah, “Peran Apresiasi Orang Tua Terhadap Pembentukkan Karakter Siswa Madrasah Ibtidaiyah,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 7368–7376, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3520.
N. Abbas, D. B. Astoko, and Astoko, “Pendekatan Islami Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Berdasarkan Ajaran Nabi Muhammad saw,” vol. 5, no. September, pp. 81–88, 2024.
D. R. Rahayu, Y. Yulianti, A. E. Fadillah, E. Lestari, F. Faradila, and D. Fitriana, “Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak,” Dharmas Educ. J., vol. 4, no. 2, pp. 887–892, 2023, doi: 10.56667/dejournal.v4i2.1189.
M. H. Ginanjar, “Keseimbangan Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak,” Work. Couples, vol. 02, pp. 74–88, 2022, doi: 10.4324/9781003276159-7.
I. W. Wahyuni and A. A. Putra, “Kontribusi Peran Orangtua dan Guru dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Agama Islam Al-Thariqah, vol. 5, no. 1, pp. 30–37, 2020, doi: 10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4854.
F. Maifani, “Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Sejak Dini Di Desa Lampoh Tarom Kecamatan Kuta Baro Kabupaten Aceh Besar,” Appl. Microbiol. Biotechnol., vol. 85, no. 1, p. 6, 2016.
J. Mahanis, “Peran Orang Tua Dan Guru dalam Membentuk Karakter Islami Peserta Didik (Telaah Surat Ali-Imran Ayat 159),” Ta’diban J. Islam. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 26–49, 2021, doi: 10.61456/tjie.v1i1.11.
S. Syahroni, “Peranan Orang Tua dan Sekolah dalam Pengembangan Karakter Anak Didik,” Intelektualita, vol. 6, no. 1, p. 13, 2017, doi: 10.19109/intelektualita.v6i1.1298.
Adi La, “Pendidikan keluarga dalam perpekstif islam,” J. Pendidik. Ar-Rashid, vol. 7, no. 1, pp. 1–9, 2022, [Online]. Available: http://www2.irib.ir/worldservice/melayu
S. Nasution, “Pendidikan lingkungan keluarga,” Tazkiya, vol. 8, no. 1, pp. 115–124, 2019, [Online]. Available: http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tazkiya/article/view/457
M. Jannah, “Konsep Keluarga Idaman Dan Islami,” Miftahul Jannah, vol. 4, no. 5, 2018.
S. H. Prabowo, A. Fakhruddin, and M. Rohman, “Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Di Masa Pandemi Covid-19 Perpektif Pendidikan Islam,” Pendidik. Islam, vol. 11, no. 2, pp. 191–207, 2020.
N. Hamang, A. A. Saleh, and Sulvinajayanti, Pengasuhan Disiplin Posistif Islami (Perspektif Psikologi Komunikasi Keluarga).
M. Umar, “Peranan Orang Tua Dalam Peningkatkan Prestasi Belajar Anak,” Musawa J. Gend. Stud., vol. 12, no. 1, pp. 108–139, 2020, doi: 10.24239/msw.v12i1.591.
N. Izza, “Peran Orang Tua dalam Membentuk Karakter Islami pada Anak di Lingkungan Zaenal Zakse 1, Kecamatan Kedungkandang, Kelurahan Kotalama, Kota Malang,” 2022, [Online]. Available: http://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/4486
A. L. Hakim, “Membangun Karakter Bangsa Melalui Implementasi Pendidikan Karakter Islami Dalam Keluarga,” Ta’dib J. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 1, pp. 177–188, 2017, doi: 10.29313/tjpi.v6i1.2580.
H. Afrilia and I. Indriya, “Internalisasi Pendidikan Karakter Islami Anak Ditengah Pandemi Covid-19,” Al-Fikr J. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 2, pp. 46–52, 2020, doi: 10.32489/alfikr.v6i2.73.
M. Yasin and N. Habibah, “Prinsip - prinsip dasar keluarga dalam membentuk karakter anak,” Sinov. J. Ilmu Pendidik. Sos., vol. 01, pp. 1–8, 2023.
Abunawas, Baidarus, and R. Fithri, “Tantanganan Pendidikan Anak Di Era Modern : Prespektif Islam Dan Solusi,” vol. 1, no. 2, pp. 54–62, 2023.
N. Nazaruddin and S. Mariyah, “Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Gemar Membaca pada Anak Usia Sekolah Dasar,” J. Manaj. Pendidik. Dan Ilmu Sos., vol. 4, no. 2, pp. 637–644, 2023, doi: 10.38035/jmpis.v4i2.1623.
I. Latiful Umroh, “Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak Sejak Dini Secara Islami Di Era Milenial 4.0,” Ta’lim J. Stud. Pendidik. Islam, vol. 2, no. 2, pp. 208–225, 2019.
D. Prasanti and K. El Karimah, “Internalisasi Nilai-Nilai Keagamaan dalam Membentuk Komunikasi Keluarga Islami di Era Digital,” Inferensi J. Penelit. Sos. Keagamaan, vol. 12, no. 1, pp. 195–212, 2018, doi: 10.18326/infsl3.v12i1.195-212.
A. K. Adzim, “Konsep Pendidikan Karakter Anak Berbasis Keluarga Islami Era Society 5.0,” J. Ta’limuna, vol. 10, no. 1, pp. 14–23, 2021, doi: 10.32478/talimuna.v10i1.524.
G. R. Somantri, “Memahami Metode Kualitatif,” Makara Hum. Behav. Stud. Asia, vol. 9, no. 2, p. 57, 2005, doi: 10.7454/mssh.v9i2.122.
S. E. Zaluchu, “Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif di dalam Penelitian Agama,” Jurnal, vol. 4, pp. 28–38, 2020.
IAIN, “Penelitan Kualitatif dan Kuantitatif,” Penelit. Kualitatif Dan Kuantitatif, pp. 1–29.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
