Implementation of Mahārah Qirā'at Li Al-Mutaqaddim Learning in Arabic Language Education Study Programme at Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
Implementasi Pembelajaran Mahārah Qirā’ah Li Al-Mutaqaddim prodi PBA Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8207Keywords:
Maharah Qira'ah, Arabic Language Learning, Arabic LanguageAbstract
This study aims to describe the implementation of Mahārah Qirā'ah li al-Mutaqaddim learning in the Arabic Language Education (PBA) Study Programme at Universitas Muhammadiyah Sidoarjo (UMSIDA). This research uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. The results showed that learning was carried out through three stages, namely planning, implementation, and evaluation. The planning stage includes the preparation of the Semester Learning Plan (RPS), selection of materials, methods, and media. The main media used is the book of Silsilah Ta'līm al-Lughah al-'Arabiyyah Mustawā Ṡāliṡ. The implementation of this learning is proven to be able to build students' ability to read and understand Arabic texts, and support the achievement of linguistic competence in accordance with the objectives of the PBA UMSIDA curriculum
Downloads
References
H. Diah and M. A. Ni’mah, “Metode Contextual Teaching And Learning Dalam Pembelajaran Maharah Qira’ah,” Revorma J. Pendidik. dan Pemikir., vol. 3, no. 1, pp. 26–41, 2023, doi: 10.62825/revorma.v3i1.35.
‘Aqif Halimah, “Ta‘līm Mahārat al-Qirā’ah li al-Nāṭiqīn bi Ghayrihā, Lisānunā,” لساننا J. Ilmu Bhs. Arab dan Pembelajarannya, vol. 9, no. 2, p. 249, 2020, doi: 10.22373/ls.v9i2.6744.
N. Andriani, “Analisis Kesulitan Siswa Membaca Teks Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Maharah Qira’ah (Studi Deskriptif pada siswa kelas X Akomodasi Perhotelan di SMK Yapari Aktripa Bandung) (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).,” 2019.
B. Mahmud and H. Hamzah, “Pembelajaran Efektif dalam Pengajaran Bahasa Arab Tingkat Menengah,” Loghat Arab. J. Bhs. Arab dan Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 1, p. 23, 2020, doi: 10.36915/la.v1i1.3.
R. Hidayat, W. Manik, and F. Triadi, “Tahliil Maharah Al-Qiro’ah fil Fashl At-Takhoshush bi Ma’had Al-Kautsar Simalungun Sumatra Syamaaliyyah,” vol. 1, no. 2, pp. 135–143, 2023, doi: 10.59996/cendib.v1i2.241.
S. Rahmi, Z. A. Hajib, and T. Sanwil, “Fa’aaliyah Istikhdaam Washaaili Nash Al-Qasshah Litarqiyati Maharah Al- Qiro’ah,” vol. 10, no. 2, pp. 120–132, 2022.
M. Wijaya and F. Hikmah, “Problematika Pembelajaran Maharah Qiro’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 9, no. 2, pp. 858–864, 2023, doi: 10.31949/educatio.v9i2.4880.
H. K. Haroun, A. Basid, and M. W. Kusumah, “Alaqah al- Lughah al-’Arabiyyah wa Makanatuha bi al-’Ulum al- Syar’iyyah,” Int. Conf. Islam. Stud. Stiba Ar Raayah, vol. 5, pp. 2940–2953, 2023.
D. Febrianingsih, “Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” SALIMIYA J. Stud. Ilmu Keagamaan Islam, vol. 2, no. 2, pp. 2721–7078, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya
A. F. S. Hidayat and F. Zulvanni Anggraini, “Al-Alaqah Baina Al-Qadrati ’Alaa Qira’ati Al-Qur’aan Bi Al-Qadrati ’Alaa Maharah Al-Qiroo’ah,” Shaut al Arab., vol. 9, no. 1, p. 78, 2021, doi: 10.24252/saa.v9i1.20830.
A. Aziz, Suhada, and A. Masruri, “Aktivitas Pembelajaran Bahasa Arab Anak Usia Dini dengan Pendekatan Psikologi Humanistik Carl R. Rogers,” El-Athfal J. Kaji. Ilmu Pendidik. Anak, vol. 2, no. 02, pp. 64–78, 2022, doi: 10.56872/elathfal.v2i02.831.
A. Hadiyanto and S. M. Ulfah, “Model Pembelajaran Bahasa Arab Multiliterasi Berbasis Kearifan Lokal di Perguruan Tinggi Negeri Andy Hadiyanto,” vol. 4, no. 1, pp. 117–140, 2020.
U. F. A. Dilla and N. Anwar, “Analisis Pembelajaran Maharah Qira’ah pada Siswa Kelas VI: Tantangan dan Solusi,” Indones. J. Islam. Stud., vol. 11, no. 2, pp. 6–14, 2023.
F. R. Agustin, “Metode Pembelajaran Maharah Qiro’ah Pada Mahasiswa,” Intelektualita, vol. 12, no. 2, pp. 76–83, 2023, doi: 10.22373/ji.v12i2.14177.
R. A. Rahmawati, “Implementasi Literasi Digital Pada Pembelajaran Maharah Qira’ah Al-Mutawassithah,” An Naba J. Pemikir. Dan Penelit. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 1, pp. 104–116, 2023.
M. B. U. B. Arifin and Nurdyansyah, BUKU AJAR METODOLOGI PENELITIAN PENDIDIKAN. 2018.
M. Dr. Umar Sidiq, M.Ag Dr. Moh. Miftachul Choiri, Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan, vol. 53, no. 9. 2019. [Online]. Available: http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf
Ardiansyah, Risnita, and M. S. Jailani, “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif,” J. IHSAN J. Pendidik. Islam, vol. 1, no. 2, pp. 1–9, 2023, doi: 10.61104/ihsan.v1i2.57
M. R. Fadli, “Memahami desain metode penelitian kualitatif,” Humanika, vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.38075.
A. N. Savira, R. Fatmawati, M. R. Z, and M. E. S, “Peningkatan Minat Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Ceramah Interaktif,” J. Focus Action Res. Math. (Factor M), vol. 1, no. 1, pp. 43–56, 2018, doi:10.30762/factor_m.v1i1.963.
E. Juliangkary and P. Pujilestari, “Kajian Literatur Metode Tanya Jawab Pada Pembelajaran Matematika,” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 8, no. 3, pp. 2571–2575, 2022, doi: 10.58258/jime.v8i3.3839.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
