Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Application of happy Note Media in Learning Hijaiyyah to Increase Students' Interest in Learning

Penerapan Media Happy Notes dalam Pembelajaran Huruf Hijaiyyah untuk Meningkat Minat Belajar Siswa

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8134

Keywords:

Student Learning Interest, Student Motivation, Influence of Happy Notes Learning Media

Abstract

This research aims to determine the effect of Happy Notes learning media on the learning interest and motivation of 6th-grade students at SD Muhammadiyah 01 Krembung in learning Hijaiyah letters. This research uses a mixed-methods approach, combining qualitative and quantitative methods with a Classroom Action Research (CAR) design. Observation stage was conducted through direct observation and field notes to monitor the learning process and collect data. Data collection in this research was carried out through direct observation of the learning process, field notes, tests to measure students' ability to learn Hijaiyah letters, photo and video documentation to monitor the learning process. The research results show that the use of Happy Notes media in learning Hijaiyah letters in 6th-grade classes at SD Muhammadiyah 01 Krembung can increase student learning interest and help them understand Hijaiyah letters better. T

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ilham Ngestiantoro, Pengaruh Minat Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar PAI,(Ponorogo: IAIN Ponorogo,2020) h. 21.

Asih, E. D. (2020). Pengaruh Minat Belajar dan Disiplin Belajar terhadap Hasil belajar PAI siswa kelas X di SMKN 1 Dumai tahun ajaran 2020/2021. Jurnal Tadzakkur, 2(2), 23-37.

Syahrudin, D. (2010). Peranan Media Gambar Dalam Pembelajaran Menulis. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1).

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa SD Negeri Kohod III. Pensa, 3(2), 243-255.

Yahya Abdul Fattah Az-Zawawi, Revolusi Menghafal Al- Qur’a>n Cara Menghafal, Kuat Hafalan, Dan Terjaga Seumur Hidup (Surakarta: Insan Kamil, 2010), 82–83.

Wati, P. R. (2021, August). Pengaruh Media Flash Card terhadap Penguasaan Pembelajaran Al Qur’ an Hadits Siswa Kelas I MI Brawijaya I Trowulan. In Proceeding: The Annual International Conference on Islamic Education (Vol. 5, No. 1, pp. 256-265).

AZAR, Arsyad. Media pembelajaran. Evaluasi Pembelajaran, dsb), dan, 2011.

Kustiawan, U. (2016). Pengembangan media pembelajaran anak usia dini. Penerbit Gunung Samudera [Grup Penerbit PT Book Mart Indonesia].

Romadlon, D. A., Septi, D., & Haryanto, B. (2020). implementasi strategi REAP Pada Mata Kuliah Aqidah Akhlak Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Mahasiswa. Edukasi islami, 9(2).

Olivia, F. (2014). 5-7 Menit Asyik Mind Mapping Pelajaran Sekolah. Elex Media Komputindo.

Laranti, T. A. A., Rusijono, M., & Maureen, I. Y. (2023). Media Pembelajaran Mengenalkan Asmaul Husna Untuk Anak Usia Dini: Kajian Literatur. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1).

Anjar, F. H. (2022). THE USE OF FLASH CARD FOR TEACHING VOCABULARY IN THE 3rd GRADE OF MUHAMMADIYAH ELEMENTARY SCHOOL PURWOKERTO (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri).

Azizah, I., & Abd Jabar, C. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus melalui Metode Demonstrasi pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1733-1744.

Fitriah, I., Marzuki, K., & Ichsan, I. R. (2023). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menggunting dan Menempel dengan Berbagai Media pada Kelompok B di TKS Islam Widya Cendekia Kota Serang. Jurnal Profesi Kependidikan, 4(1).

Turohmah, F., Mayori, E., & Sari, R. Y. (2020). Media pembelajaran Word Wall dalam meningkatkan kemampuan mengingat kosa kata bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 14(1), 13-19.

Aulia, A. N. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Mengingat 20 Sifat Wajib Allah dan Artinya dengan Media Lagu pada Siswa Kelas 2C MI Sullamul Ulum. Jurnal PTK dan Pendidikan, 8(2).

Samsidar, S., Musni, N. F., & Bahar, E. E. (2024). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN HAPPY NOTES DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN IPAS KELAS V. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 14825-14832.

Sabani, F. (2019). Perkembangan anak-anak selama masa sekolah dasar (6–7 tahun). Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89-100.

Romadlon, D. A., Fahyuni, E. F., Istikomah, I., & Khoirinindyah, S. (2021). Desain Buku Teks Aqidah Berbasis Strategi Reap Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 193-209.

Mazidah, R., Romadlon, D. A., & Astutik, A. P. (2023). The Application Of The Snowball Throwing Learning Model Based On Hots Questions In Improving Islamic Religious Education Learning Outcomes At Junior High School. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 5(1), 234-250.

Romadlon, D. A., Istikomah, I., & Haryanto, B. (2023). Developing Progressive Islamic Aqidah Teaching Materials For Middle School Students. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 5(3), 681-698.

Purwanto, S. P., & Romadlon, D. A. (2025). Implementasi Strategi Pembelajaran Koorperatif Model TPS (Think Pair Share) untuk Meningkatkan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(3), 2946-2955.

armitha, G. D. A. T., & Romadlon, D. A. The Role of Etiquette Evaluation Sheet Media in Islamic Education Subjects on Students' Spiritual Attitudes: Peran Media Lembar Evaluasi Adab pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Sikap Spiritual Siswa.

Tang, A. (2025). Implementasi Pendidikan Fiqih Salat Dalam Meningkatkan Kesadaran Beribadah Bagi Siswa. PAIDA: Jurnal Pendidikan Agama Islam UNIMUDA, 4(1), 453-461.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Winkel, W. S. (2012). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.

Posted

2025-05-26