Analysis of Principal Management in Improving Teacher Pedagogical Competence in Inclusive Schools
Analisis Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru di Sekolah Inklusi
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7859Keywords:
School Principal Management, Teachers' Pedagogical Competence, POACAbstract
This study aims to explore how the principal manages the improvement of teachers' pedagogical competence at the inclusive school SD Muhammadiyah 1 Candi using the POAC (Planning, Organizing, Actuating, Controlling) approach. This research employs a descriptive qualitative method, with data collected through interviews, observations, and documentation. The teacher development programs examined include classroom management training, educational technology use, innovative teaching strategies, teacher working groups (KKG), differentiated instruction, as well as inclusion-focused socialization and discussion forums. The data were analyzed using the Miles, Huberman, and Saldana model, which includes data condensation, data display, and conclusion drawing. The findings indicate that the management of the programs follows the POAC principles. The programs are effective in enhancing teachers’ pedagogical competence, despite challenges such as time constraints, limited resources, and varying levels of teacher motivation. The principal plays a crucial role in designing strategies and providing solutions to overcome these obstacles.
Downloads
References
F. F. Sabrina, A. Darmiyanti, and M. T. BK, “Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Guru,” Idaarah J. Manaj. Pendidik., vol. 4, no. 2, p. 239, 2020.
A. Fauzi, “Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Principal Leadership Management,” JIEM J. Islam. Educ. Manag., vol. 5, no. 2, pp. 178–185, 2021.
H. Husaini and H. Fitria, “Manajemen Kepemimpinan Pada Lembaga Pendidikan Islam,” JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), vol. 4, no. 1, p. 43, 2019.
M. Nasriah, Mulia Putra, “Analisis Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru pada SD Negeri Montasik Kabupaten Aceh Besar,” pp. 99–114, 2024.
H. E. Mulyasa, Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara, 2022.
M. Pendidikan, D. A. N. Teknologi, and R. Indonesia, “Ppg Permendikbud,” pp. 1–9, 2024.
M. D. Yuniartika, “Kompetensi Pedagogik Guru Menurut Prof. DR. H Ramayulis dalam Buku Profesi dan Etika Keguruan,” הארץ, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.
N. Nurdyansyah, I. Istikomah, and I. R. I. Astutik, “Modifikasi Kurikulum Sekolah Inklusi Berbasis Aplikasi On-Line,” Tadarus, vol. 9, no. 2, 2020.
B. P. Lutfidha and I. Fauji, “Manajemen Pendidikan Inklusi Menurut Perspektif Islam,” vol. 01, no. 02, pp. 138–150, 2024.
A. Ansar, Arismunandar, and Wahira, “Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru di SMA Negeri 2 Bone,” Kelola J. Manaj. Pendidik., vol. 10, no. 2, pp. 187–197, 2023.
T. A. Lestari, “Analisis Pembinaan Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru di Sekolah,” no. 14, pp. 1–11, 2024.
F. A. Wakidi, “Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik,” TA’DIBAN J. Islam. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 41–54, 2022.
T. Yulianto, N. D. Siswanto, H. Indra, and A. H. Al-Kattani, “Analisis Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pada Lembaga Pendidikan,” RESLAJ Relig. Educ. Soc. Laa Roiba J., vol. 6, no. 3, pp. 1349–1358, 2024.
Mulyana Deddy, Metode penelitian Kualitatif dan Kuantitatif, no. January. 2008.
A. Hidayat, M. Muspawi, K. A. Rahman, and M. F. Ronansyah, “Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Sekolah Menengah Atas,” J. Manaj. Pendidik. J. Ilm. Adm. Manaj. dan Kepemimp. Pendidik., vol. 4, no. 2, pp. 162–181, 2023.
J. (2014) Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, Qualitative Data Analysis, vol. 11, no. 1. 2019.
M. S. Marheni, “Meningkatkan Kemampuan Guru Menyusun RPP melalui Supervisi Akademik Berkelanjutan,” J. Educ. Action Res., vol. 6, no. 1, p. 1, 2022.
P. S. Manajemen and F. Bisnis, “Organizing sebagai Fungsi Manajemen,” 2023.
N. Nellitawati, “Teacherâ€TMs pedagogical competencies on the vocational high school of Padang City,” J. Konseling dan Pendidik., vol. 7, no. 2, pp. 58–61, 2019.
N. Alifah and I. Rindaningsih, “Pentingnya Pelatihan Guru dalam Meningkatkan Manajemen Kelas,” vol. 3, no. 1, pp. 542–548, 2025.
T. Yulianto, N. D. Siswanto, H. Indra, and A. H. Al-Kattani, “Analisis Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru pada Lembaga Pendidikan,” Reslaj Relig. Educ. Soc. Laa Roiba J., vol. 6, no. 3, pp. 1349–1358, 2023.
D. Setiawan and T. Rahayu, “Pelatihan Penyusunan Rencana Pembelajaran Inovatif,” vol. 1, no. 1, pp. 1–27, 2020.
M. Rasyid, M. A. Khabib, N. Qonita, Y. Yetri, and J. Junaidah, “Analisis Kebijakan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru,” Al-Madrasah J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 8, no. 2, p. 603, 2024.
F. Ajepri, O. Vienti, and R. Rusmiyati, “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru,” Mindset J. Manaj. Pendidik. Islam, pp. 130–149, 2022.
Y. E. Patras, D. Kurniani, R. Hidayat, and A. Info, “Peningkataan Kompetensi Guru Melalui Pengembangan Modul Pembelajaran Berdiferensiasi Increasing Teacher Competency Through Development Of Differentiated Learning Modules,” SMP Negeri I Kemang, vol. 2, pp. 206–219, 2023.
C. S. Imam Fauji, “Konsep pembelajaran berdiferensiasi perspektif al- qur’an dan hadis,” vol. 01, no. 02, pp. 174–188, 2024.
D. Indraswati and A. Widodo, “Implementasi Manajemen Pengendalian Mutu Di Sekolah,” J. Din. Manaj. Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 104–113, 2021.
Hamidaturrohmah, S. Andriyani, E. Zumrotun, and M. Muhaimin, “Capacity building bagi guru sekolah dasar untuk mewujudkan sekolah inklusi yang humanis,” J. Pembelajaran Pemberdaya. Masy., vol. 4, no. 1, pp. 117–125, 2023.
M. Harianto and I. Anshori, “The Principal’s Strategy in Improving the Quality of Teacher Competence at Senior High School,” Acad. Open, vol. 6, Jun. 2022.
K. Pendidikan and R. D. A. N. Teknologi, Riset Dan Teknologi Pedoman Program Kemitraan Dosen Dengan Praktisi Di Sekolah Dan Industri Tahun 2024, vol. 2024, no. 021. 2024.
M. Firdaus, “Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru Madrasah Ibtidaiyah,” Elem. J. Prim. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 39–43, 2024.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
