DOI of the published article https://doi.org/10.54371/jiip.v8i3.7304
Response of MA Islamiyah Tanggulangin Students to the Use of Tobur Media in Learning Arabic Vocabulary
Respon Siswa MA Islamiyah Tanggulangin terhadap Penggunaan Media Tobur dalam Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7632Keywords:
Student Response, Thobur Media, Vocabulary Learning, Arabic LanguageAbstract
This study aims to analyze the response of MA Islamiyah Tanggulangin students to the use of Thobur media in learning Arabic vocabulary. Thobur media is a game-based learning method designed to improve students' understanding and memory of Arabic vocabulary. This study used a qualitative approach, with data collection techniques through observation, interviews, and questionnaires. The results showed that most students gave positive responses to the use of Thobur media, because this method was considered more interactive, interesting, and helped improve their Arabic language skills. In addition, this media is also able to increase students' learning motivation and strengthen students' involvement in the learning process. Thus, the use of Thobur media can be used as an alternative in creating effective learning of Arabic vocabulary at madrasah aliyah level.
Downloads
References
Edy, M. Farhan Wahid, and Z. Abidin, “Pengaruh Pembelajaran Dalam Jaringan Dengan Aplikasi Google Classroom Terhadap Minat Belajar Siswa Di Smp Plus Muda Prakarya,” Khidmatussifa J. Islam. Stud., vol. 1, no. 2, pp. 1–14, 2022, doi: 10.56146/khidmatussifa.v1i2.53.
A. Manan and U. Nasri, “Tantangan dan Peluang Pendidikan Bahasa Arab: Perspektif Global,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 256–265, 2024, doi: 10.29303/jipp.v9i1.2042.
S. Nurfaizah, “Korelasi Antara Penguasaan Kosakata Bahasa Arab dengan Keterampilan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VIII di SMP Bustanul ‘Ulum Bantarkawung,” Skripsi Jur. Pendidik. Bhs. Arab IAIN Purwokerto, 2017.
M. A. Thityn Ayu Nengrum, “Efektivitas Media Pembelajaran dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab,” ‘A Jamiy J. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 9, no. 1, pp. 1–15, 2020.
M. M. Moto, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan,” Indones. J. Prim. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 20–28, 2019, doi: 10.17509/ijpe.v3i1.16060.
A. Nata, “BERBAGAI STRATEGI PEMBELAJARAN KOSA KATA BAHASA ARAB Widi Astuti,” J. Komun. dan Pendidik. Islam, vol. 5, p. 11, 2015.
M. D. Triyono, “Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pendekatan Komunikatif di Kampung Arab Kebumen,” UIN Sunan Kalijaga, 2017.
A. Rofi’uddin and K. Hikmah, “Student Response To The Use Of Flash card Media In Learning Class V Arabic Vocabulary At MI Mujahidin Jombang Respon Siswa Terhadap Penggunaan Media Flash card Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Kelas V Di Mi Mujahidin Jombang,” pp. 1–9, 2023.
N. A. Purba and K. Jamil, “Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Pembelajaran Bahasa Arab di Pesantren Moderen Ta’dib Al-Syakirin Kelas VII,” J. Educ. Res., vol. 4, no. 3, pp. 1259–1264, 2023, doi: 10.37985/jer.v4i3.335.
D. Saputra, M. Fidri, Fatoni, and Nurhayati, “Penggunaan Media Flashcard Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Penguasaan Kosa Kata,” J. AS-SAID, vol. 2022, no. 1, pp. 127–137, 2022.
A. Fadilah, K. R. Nurzakiyah, N. A. Kanya, S. P. Hidayat, and U. Setiawan, “Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran,” J. Student Res., vol. 1, no. 2, pp. 1–17, 2023.
P. Ekayani, “Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa,” J. Fak. Ilmu Pendidik. Univ. Pendidik. Ganesha Singaraja, vol. 2, no. 1, pp. 1–11, 2017.
fahmiyah T. I. Asiyah, Lailatul Karibah, Halimatus Sa’diah, Media pembelajaranThobur.
S. Winarto, “Dasar Dan Tehnik Research (Pengantar Metodologi Ilmiah),” Bandung: Tarsito, 1982.
Ardiansyah, Risnita, and M. S. Jailani, “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif,” J. IHSAN J. Pendidik. Islam, vol. 1, no. 2, pp. 1–9, 2023, doi: 10.61104/ihsan.v1i2.57.
I. Sri Annisa and E. Mailani, “Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Tematik,” Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 3, no. 2, pp. 6469–6477, 2023, [Online]. Available: https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0AAnalisis
A. Bashori and A. Mukminin, “Al-Arabiyyah fi Hayatina,” p. 125, 2020.
S. Y. Burhamar, “Kaifa Takunu Fashihan.”
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
