DOI of the published article https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23332
The Influence Singing Method on the Ability to Memorize Arabic Vocabulary in Class V Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Sidoarjo
Pengaruh Metode Bernyanyi Terhadap Kemampuan Menghafal Kosa Kata Bahasa Arab Pada Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7622Keywords:
Singing Method, Vocabulary, ArabicAbstract
This research emphasizes the importance of the singing method to help students memorize Arabic vocabulary more effectively. The results show that the application of the method significantly improved vocabulary mastery. This study uses a quasi-experimental research design and various data collection techniques. The average student score was 43.78 with a highest score of 68.75 on the pre-test, but their scores increased to 74.37 with a highest score of 92.31 on the post-test. This improvement shows that the singing method is capable of helping students learn Arabic. Students will be more motivated and interactive if the learning approach uses the singing method.
Downloads
References
Wakke, I.S. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Madrasah Mioritas Muslim, Yogyakarta: CV. Budi Utama, 2019.
Sholeha, F.P. “Pengaruh Metode Bernyayi Terhadap Kemampuan Menghafal Mufrodat dalam Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas II Ali Bin Abi Thalib Mi Ma'arif Candran Golden Tahun Ajaran 2019/2020,” Universitas Islam Negri Sunan Kalijaga, p. 9, 2019.
Aslah, Z. “Upaya Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Dengan Metode Bernyayi,” Al Maharah Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 3, no. 2, p. 270, 2017.
Habibi.W.R.S. dan Fauji. I. “Analisis Konten Pembelajaran Bahasa Arab PadaMedia Instagram,” Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Universitas Muhammaddiyah Sidoarjo, vol. 5, no. 2, p. 10, 2024.
Nabila, “Tathwir Madad Al-imla' fi Ta'lim Maharah Al Kitabah ala Aas Al Madkol Al Siyaqi Fi Ma'had Dar Al-Ukhwat lil Banat Al-Kharam Al-Awwal,” Tesis UIN Maliki Malang, p. 3, 2023.
Zain, A.A. Strategi Pengembangan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini, Cirebon: Penerbit Insania, 2021.
Huda. M. A. N dan Fauji. I. “Program Studi Bahasa Arab Umiversitas Muhammadiyah Sidoarjo,” Efektivitas Penerapan Metode Bernyanyi Terhadap Peningkatan Pemahaman Kosakata Bahasa Arab, p. 7, 2024.
Rachmawati. R. A dan Husin. “Berajah Journal,” Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab di Panti Asuhan Nurul Jannah, vol. 2, no. 2, pp. 223-230, 2022.
Faridah. S.N dan Fajar. A. “Peningkatan Hafalan Mufrodat Bahasa Arab dengan Metode Bernyanyi Pada Santri di Pondok Pesantren Fajrul Islam Karanghegar Subang,” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, vol. 2, no. 1, pp. 29-40, 2022.
Hanafi, A. “Peningkatan Kemampuan Menghafal Kosa Kata Bahasa Arab Dengan Penerapan Metode Bernyanyi,” Muhibbul ArabiyahJournal , vol. 2, no. 1, pp. 50-60, 2022.
Ridwan dan Awaludin, A.F. “Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Mufrodat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Didaktika Jurnal Kependidikan, vol. 13, no. 1, pp. 56-57, 2019.
Budianingsih. R, “Pengaruh Metode Bernyanyi Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Inggrs Siswa Kelas Rendah,” Jurnal Elementaria Edukasi , vol. 4, no. 2, pp. 302-310, 2021.
Muin. F. M. dkk. “Ta'tsir Istikhdam Tariqoh Al Ghina' ala Astiab Al Mufrodat,” Icon-Postall, vol. 1, pp. 121-129, 2023.
Anggraini. Z. dan Akzam. I. “Tathwir Al-qomus Al-Maudhu' Fi Ta'lim Al-Lughoh Al Arobia Bil Madrasah Al-Ibtidaiyah Al-Islamiyah Sakinah Pekanbaru,” El-Tumuhat, vol. 7, no. 2, pp. 14-29, 2024.
Darwin, M. Metode Penelitian Kuantitatif, Bandung: Media Sains, 2021.
Ghodang, H. Metode Penelitian Kuantitatif Konsep Dasar Dan Analisis Regresi Dan Jalu Dengan Spss, Medan: Mitra Grup, 2020.
Akbar, R. “Experimental Reseacrch dalam Metodologi Pendidikan,” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, vol. 9, no. 2, pp. 465-474, 2023.
Sukarelawa, M. I .N-Gain vs Stacking Analisis Perubahan Abilitas Peserta Didik Dalm Desain One-Grup Pretest-Posttest, Yogyakarta: Suryacahaya, 2024.
Zahro. A, “Istikhdam Thariqah Al Ghina LiAl Hifdzi Al Mufrodat Al Lughah Al Arabiyah,” Al Mi'yar Jurnal Ilmiaj Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, vol. 7, no. 1, pp. 227-248, 2024.
Ridho. M, Fa Aliyah Istidkhom Thoriqah Al Ghina BiwasilatFidyu Ta'limulMufrodhat fi Tholabati shof Sabi' bi Madrasah Mutawasithoh Assalamiyah Alhukmiyah Muara Lahei Kalimantan Tengah, Banjarmasin: Skripsi UIN Antasari, 2024.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
