Preprint / Version 1

The Role of Instagram in Promoting Online Fashion in Vshopsidoarjo

Peran Instagram dalam Mempromosikan Fashion Online Di Vshopsidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7454

Keywords:

Instagram, vshopsidoarjo, fashion online

Abstract

This research analyzes the marketing communication strategy implemented by @Vshopsidoarjo via the Instagram platform, highlighting the use of interactive features such as Instagram Stories. Using the 4P marketing mix theory approach (product, price, promotion, place), this research evaluates how @Vshopsidoarjo utilizes social media to increase product marketing effectiveness, set competitive prices, expand market reach, and build closer relationships with consumers through interactive promotions. Research findings reveal that this digital marketing strategy is successful in increasing customer engagement and strengthening brand loyalty. The use of attractive visual content and direct interaction via Instagram Stories has proven effective in increasing brand awareness and encouraging purchasing decisions. Overall, the integration of social media in the marketing mix makes a positive contribution to the development of @Vshopsidoarjo's business

Downloads

Download data is not yet available.

References

P. E. R. D. Yanthi, N. K. D. P. Nirmala, and N. P. S. Dewi, “Pemanfaatan Instagram sebagai Media Promosi Digital Marketing Pada Crème Pastry di Denpasar Barat Tahun 2022,” J. Arthaniti Stud., vol. 4, no. 1, pp. 16–24, 2023, doi: 10.5281/zenodo.7776553.

D. Hariyanto, Buku Komunikasi Pemasaran, vol. 6, no. August. 2016.

S. Suranto et al., “Optimalisasi Penggunaan Digital Marketing Melalui Sosial Media Dan E-Commerce Pada Industri Kecil Menengah Di Desa Kingkang, Kabupaten Klaten,” J. Pengabdi. Kpd. Masyarakat), vol. 6, no. 1, pp. 123–136, 2022.

M. Rachmansyah and L. P. Supratman, “Peran Media Instagram Dalam Memasarkan Produk Fashion Dollies the Role of Instagram in Marketing Fashion Product Dollies,” J. Stud. Komun. dan Media, vol. 24, pp. 73–90, 2020.

M. G. Haque-fawzi, A. S. Iskandar, and H. Erlangga, Konsep , Teori dan Implementasi.

Lestari and S. Petri, “Hubungan Komunikasi Pemasaran dan Promosi dengan Keputusan Memilih Produk,” J. Interakasi, vol. 4, no. 2, pp. 139–147, 2015.

Walid, “Penggunaan Instagram Sebagai Social Media Marketing Dalam Membangun Brand Awareness PLATBM1912 Di Kota Pekanbaru,” Jom Fisip, vol. 5, no. 1, pp. 1–10, 2018.

Supratman, L. P., & Rachmansyah, M. (2020). Peran Media Instagram dalam Memasarkan Produk Fashion Dollies. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24(1), 73-90.

Donoriyanto, D. S., Indiyanto, R., Juliardi A. R., N. R., & Syamsiah, Y. A. (2023). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Promosi Online Store pada Pelaku UMKM di Kota X. Jurnal Abdimas Peradaban, 4(1), 42–50. https://doi.org/10.54783/ap.v4i1.22

Fauzi, V. D. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Onlineshop@ Nellcodoxshop Di Instagram. In Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/94844

Jesslyn, J., & Winduwati, S. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Pada Online Shop @ivoree.id dalam Memasarkan Produk. Prologia, 5(1), 135. https://doi.org/10.24912/pr.v5i1.8178

Komunikasi, P. S. I. (2016). Kom & Realitas Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(12), 1–22.

Lisanti, V. T. (2023). Pemanfaatan Akun Instagram @Samaracoffee.Id Sebagai Media Promosi Oleh Pihak Internal Samara Coffee And Space. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 1(1), 1–97.

Pamungkas, D. A., & Saputro, E. P. (2023). Analisis Strategi Komunikasi Digital Markting Pada Akun @Kainetnic Di Instagram. 1–26. Https://Eprints.Ums.Ac.Id/112064/1/Naskah Publikasi Danang Aji P Analisis Strategi Komunikasi Digital Markting Pada Akun %40kainetnic Di Instagram%282%29.Pdf

Widodo, H. P., & Rinata, A. R. (2022). Optimasi Media Sosial Instagram @Kulinersby Dalam Mempromosikan Wisata Kuliner Surabaya. Jurnal Interact, 10(2), 69–80. Https://Doi.Org/10.25170/Interact.V10i2.3153

& Supratman, L. P. (2020). Peran Media Instagram Dalam Memasarkan Produk Fashion Dollies. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24(1), 73–90. Https://Jurnal.Kominfo.Go.Id/Index.Php/Jskm/Article/View/2865

Agrifina, J., Widiana, P. T., Belina, A., & Sentoso, A. (2023). Optimalisasi Digital Bagi Online Shop Yourfirststep.Id. Jurnal Ek&Bi, 6(1), 111–115. Https://Doi.Org/10.37600/Ekbi.V6i1.809

& Mustikarini, C. N. (2018). Upaya Optimalisasi Penggunaan Instagram Pada Bisnis Stay Apparel. Jurnal Performa : Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 3(2), 154–162. Https://Journal.Uc.Ac.Id/Index.Php/Performa/Article/View/676

Evelina, L. W., & Handayani, F. (2018). Penggunaan Digital Influencer Dalam Promosi Produk (Studi Kasus Akun Instagram @Bylizzieparra). Warta Iski, 01(01), 71–82. Https://Doi.Org/10.25008/Wartaiski.V1i01.10

Farhatiningsih, L., & Irwansyah. (2018). Optimalisasi Penggunaan Instagram Dalam Praktik Kehumasan Pemerintah. Jurnal Diakom, 1(September), 1–9.

S., & Misnawati, D. (2021). Penggunaan Media Sosial Instagram Pada Akun @Yhoophii_Official Sebagai Media Komunikasi Dengan Pelanggan. Jurnal Inovasi, 14(1), 32–41. Https://Doi.Org/10.33557/Ji.V15i1.2204

Nuriski, W. N. K. (2018). Implementasi Online Promotion Melalui Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Toko Behijab Tulungagung. Skripsi, 1(1), 1–88.

Rozaidah, A. Y. N., & Wirawanda, Y. (2017). Pemanfaatan Media Instagram Sebagai Media Promosi Online Pada Akun Instagram Online Shop @Queennhoefashion. Jurnal Sains Dan Seni Its, 6(1), 51–66. Http://Repositorio.Unan.Edu.Ni/2986/1/5624.Pdf%0ahttp://Fiskal.Kemenkeu.Go.Id/Ejournal%0ahttp://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Cirp.2016.06.001%0ahttp://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Powtec.2016.12.055%0ahttps://Doi.Org/10.1016/J.Ijfatigue.2019.02.006%0ahttps://Doi.Org/10.1

Wantoro, R. P. (2020). Media Instagram Dalam Komunikasi Pemasaran Online (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram @Askxorg). Studi Ilmu Komunikasi, 6(1), 1–16.

Posted

2025-02-18