Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Service Quality and Mudharabah Savings Product Quality on the Level of Customer Satisfaction of Bank Syariah Indonesia in Sidoarjo


Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Tabungan Mudharabah Terhadap Tingkat Kepuasan Nasabah Bank Syariah Indonesia di Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7229

Keywords:

Service Quality, Product Qualitiy, Costumer Satisfaction

Abstract

The establishment of more Islamic banks has led to increased competition between them. The problem is the influence of service quality and mudharabah savings product quality which is a consideration for customer satisfaction. This research aims to determine the relationship and influence of service quality and mudharabah savings product quality on the level of customer satisfaction of Bank Syariah Indonesia in Sidoarjo. In this research, the type of research used is a quantitative method. The population used in this research is Bank Syariah Indonesia customers in Sidoarjo who save using mudharabah savings as many as 1000 people according to interviews from the parties concerned. The sample used in this research was 100 people. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. S. K. Riza Mega Iryani, “Pengaruh Pengetahuan Tentang Bank Syariah, Religiusitas, Lingkungan Sosial, Dan Uang Saku Terhadap Minat Menabung Mahasiswa Di Bank Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa STIE Bank BPD Jateng),” J. Magisma, vol. X, no. 2, pp. 191–202, 2022.

Putri Dwi Cahyani, “Tingkat Kepuasan Nasabah Terhadap Kualitas Layanan Perbankan Syariah di Yogyakarta,” J. Bisnis dan Manaj., vol. 6, no. September, pp. 151–162, 2016, doi: 10.15408/ess.v6i2.3570.

R. A. A. Siti Raihana, “Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, Lokasi, Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung di Bank Aceh Syariah Cabang Jeuram (Studi Pada Masyarakat Kecamatan Seunagan Kabupaten Nagan Raya),” Glob. J. Islam. Bank. Financ., vol. 2, no. 2, pp. 110–123, 2019.

Rasyid Abi Sandi & Fitri Nur Latifah, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Teknik Promosi Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Syariah Indonesia KC Jenggolo,” J. Tabarru’ Islam. Bank. Financ., vol. 6, no. 1, pp. 358–370, 2023.

D. A. Agustina and D. Krisnaningsih, “Pengaruh Penggunaan BSI Mobile Terhadap Kepuasan Nasabah di BSI Cabang Jenggolo,” J. Tabarru’ Islam. Bank. Financ., vol. 6, pp. 179–191, 2023.

N. J. Umarul Faruq, “Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Menabung pada Produk Tabungan Mudharabah di KSPPS BMT NU Cabang Camplong,” J. Sharia Manag. Bus., vol. 3, no. 1, pp. 22–34, 2023.

Y. F. Suhayati, A. N. Maulina, and W. H. Adji, “Pengaruh Pemahaman Bertransaksi Menggunakan Webform BSI Dan BSI Mobile terhadap Kepuasan Nasabah,” Al-Kharaj J. Ekon. Keuang. Bisnis Syariah, vol. 4, no. 6, pp. 1681–1695, 2022, doi: 10.47467/alkharaj.v4i6.1054.

maika M. Maika, Buku Ajar Ekonomi Islam. Sidoarjo: UMSIDA PRESS, 2017.

D. Purwita Sari and A. Achsa, “Analisis Dimensi Kualitas Jasa Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada BPJS Ketenagakerjaan Cabang Magelang,” J. Bisnisman Ris. Bisnis dan Manaj., vol. 2, no. 3, pp. 15–27, 2021, doi: 10.52005/bisnisman.v2i3.36.

I. K. Andrianto, T. Sudarwanto, P. Haryanti, F. Ekonomi, and U. N. Surabaya, “Performance, Reliability, And Trust,” vol. 3, pp. 91–99, 2022.

R. Khaliq, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Mandiri di Banjarmasin Kalimantan Selatan,” Relev. J. Manag. Bus., vol. 2, no. 1, pp. 177–188, 2019, doi: 10.22515/relevance.v2i1.1609.

Ismail, Manajemen Perbankan. Jakarta: PRENADA Media Group, 2018.

W. Wahab, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Industri Perbankan Syariah Di Kota Pekanbaru,” J. Kaji. Ekon. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 51–66, 2017.

D. R. Abdul Haris Romdhoni, “Pengaruh Pengetahuan , Kualitas Pelayanan , Produk , dan Religiusitas terhadap Minat Nasabah untuk Menggunakan Produk Simpanan pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah,” J. Ilm. Ekon. Islam, vol. 4, no. 02, pp. 136–147, 2018, doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v4i02.307 1.

Fitri Nur Latifah & M. Ruslianor Maika, Manajemen Pemasaran Bank Syariah. Sidoarjo: UMSIDA Press, 2019.

A. W. S. Citra Ermawati, “Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menabung Nasabah Pt Bank Mandiri (Persero) Tbk KCP Kendal Boja,” J. Ilm. Bid. Ilmu Ekon., vol. 19, no. 3, pp. 211–219, 2021.

Fadhilatul Hasanah, “Pengaruh tingkat religiusitas, pengetahuan, kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap preferensi menabung mahasiswa universitas muhammadiyah palembang pada bank syariah,” J. Akunt. dan Bisnis, vol. 05, pp. 485–495, 2019, doi: https://doi.org/10.32502/jab.v4i1.1815.

M. M. Nur’aeni, Susi Susanti, “Pengaruh Fitur , Kualitas Produk dan Bagi Hasil terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Mudharabah di Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Rancaekek Effect of features , product quality , and profit-sharing on customer loyalty of mudaraba savings at,” Indones. J. Econ. Manag., vol. 2, no. 1, pp. 1–15, 2021, doi: https://doi.org/10.35313/ijem.v2i1.3586.

Rosnaini Daga, “Pengaruh kualitas layanan dan kualitas produk tabunganku terhadap kepuasan nasabah pada pt. bank sulselbar kantor cabang belopa,” AkMen J. Ilm., vol. 16, pp. 110–121, 2019.

A. K. Raudhatul Zahrah Rahfizah, Supaino, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Tabungan Ib Hasanah Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Pt Bank Bni Syariah Kantor Cabang Medan,” J. Nisbah, vol. 6, pp. 23–29, 2020, doi: https://doi.org/10.30997/jn.v6i1.2837.

E. Febriansyah, F. Fraternesi, and I. Pratiwi, “Analisis Karakteristik Kualitas Produk Perbankan Syariah Dalam Mempengaruhi Keputusan Masyarakat Menjadi Nasabah Di Bank Bni Syariah,” EKOMBIS Rev. J. Ilm. Ekon. dan Bisnis, vol. 9, no. 1, pp. 15–28, 2021, doi: 10.37676/ekombis.v9i1.1098.

R. W. Muhamad Nafik Hadi Ryandono, Manajemen Bank Islam. Yogyakarta: UAD Press, 2018.

S. Nasfi, Rahmad, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Perbankan Syariah,” J. Econ. Stud., vol. 4, no. 1, pp. 19–39, 2020.

D. M. Indrasari, Pemasaran & Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Unitomo Press, 2019.

Sugiyono, Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan kombinasi (mixed methods). Bandung: Alfabeta, 2011.

M. Abdullah, Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2015.

Posted

2025-02-14