Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Implementation oF Interactive Quiz Method to Increase Student learning Motivation in Fiqh Subject for Grade IV at UPTD SDN Tragah Bangkalan


Implementasi Metode Kuis Interaktiv untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Fiqih kelas IV di UPTD SDN Tragah Bangkalan Metode Kuis Interaktif hasil Belajar Fikih Batal Salat Penelitian Tindakan Kelas.

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7216

Keywords:

Administration, students, teacher performance, diversifikasi, and, Motivasi Belajar, Aggressive Behavior, Hasil Belajar, Fikih, metode, batalnya, salat

Abstract

This study implements the interactive quiz method in Fiqh learning and analyzes its effectiveness in improving fourth-grade students’ learning outcomes in Tragah, Bangkalan. Using classroom action research (CAR) based on Kemmis and McTaggart’s model, the study follows planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects are students learning about the nullification of prayer. Data were collected through tests, observations, and interviews, then analyzed quantitatively and qualitatively. The results show that the interactive quiz method enhances students' understanding and learning outcomes, as reflected in the increasing average test scores in each cycle. Additionally, students showed greater enthusiasm, as the method makes learning more engaging and enjoyable. Thus, the interactive quiz method is an effective strategy for improving Fiqh learning, especially in understanding the nullification of prayer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Shaifudin, “FIQIH DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT ILMU : Hakikat dan Objek Ilmu Fiqih,” vol. 1, no. 2, pp. 197–206, 2019.

T. Kadi, “Optimasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembelajaran Fikih: Dampaknya terhadap Pemahaman Agama,” ITQAN J. Ilmu-ilmu Kependidikan, vol. 14, no. 2, pp. 123–134, 2023.

J. Juwariah, “Pengaruh Metode Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia,” Diskurs. J. Pendidik. Bhs. Indones., vol. 1, no. 02, p. 165, 2019.

M. A. Sofiyandi, “Penerapan Metode Pembiasaan Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Anak Melaksanakan Shalat Lima Waktu di Taman Pendidikan Al-Qur`an Mamba`ul `Ulum Seketeng Sumbawa Besar Muji,” Al-Tarbiyah J. Ilmu Pendidik. Islam, vol. 1, no. 4, p. 344, 2023.

R. A. Jariyah and M. Lutfi, “GAME EDUKASI PENGENALAN ALAT TRADISIONAL 3D UNTUK ANAK USIA DINI,” vol. 12, no. 3, 2024.

M. Fadillah, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Pemanfaatan Media Audio-Visual Di Kelas Rendah,” J. Penelitian, Pendidik. dan Pengajaran JPPP, vol. 1, no. 1, p. 16, 2020.

H. Khulud, “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizizz sebagai Media Evaluasi Hasil Belajar Siswa,” Tsaqofah, vol. 4, no. 2, pp. 804–816, 2023.

U. H. Salsabila, I. S. Habiba, I. L. Amanah, N. A. Istiqomah, and S. Difany, “Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA,” J. Ilm. Ilmu Terap. Univ. Jambi, vol. 4, no. 2, pp. 163–172, 2020.

A. Arikunto and F. Hidayat, “MELAKUKAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS,” Ulumuddin J. Ilmu-ilmu Keislam., vol. 9, no. 1, pp. 49–60, 2019.

E. W. Hidayanti, S. U. Rizal, and I. Mahmudah, “The Implementation of Monopins Learning Media to Improve Student Learning Outcomes in Science and Technology Classes for Grade IV Students of Elementary School 1 Kalampangan,” Al-Aulad J. Islam. Prim. Educ., vol. 7, no. 1, pp. 62–77, 2024.

P. Silaban, “MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) MATA PELAJARAN IPS POKOK BAHASANKENAMPAKAN ALAM DAN BUDAYA DI KELAS IV SD NEGERI 055988 GUNUNG AMBAT TAHUN PEMBELAJARAN 2017/2,” J. Ilm. Aquinas, vol. 2, no. 1, pp. 13–27, 2019.

B. A. Habsy, P. I. Malora, D. R. Widyastutik, and T. A. Anggraeny, “Teori Jean Piaget vs Lev Vygotsky dalam Perkembangan Anak di Kehidupan Bermasyarakat,” Tsaqofah, vol. 4, no. 2, pp. 576–586, 2023.

N. Nasron, N. Nurhasanah, N. Suranda, and M. Khadafi, “Macam-Macam Perkembangan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar Di Indonesia,” Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 4, no. 4, pp. 14043–14057, 2024.

N. A. Azzahra, “Strategi Pembelajaran Aktif untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran di Kelas,” vol. 01, no. 01, pp. 19–26, 2024.

I. NOVIANTI, “AKTIVITAS VISUAL DAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI SISTEM GERAK PADA MANUSIA DENGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION (GI) DAN MEDIA AUDIO VISUAL DI MTsN 2 ACEH BESAR,” Skripsi, p. 157, 2022.

H. Nurhayati and N. W. , Langlang Handayani, “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3(2), 524–532, 2020.

L. Muliawaty, K. Alamsyah, and R. T. Firdausijah, “Pendampingan Program Tabung Sampah Dapat Emas Bank Sampah Resik Di Kota Bandung,” SEWAKADARMA J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, no. 1, pp. 1–5, 2021.

Downloads

Posted

2025-02-07