Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Use Book of Al-Arabiyah Lin Nasyiin Volume 2 in Learning Arabic at Madrasah Tsanawiyah PERSIS 2 Bangil

Penggunaan Kitab Al-Arabiyah Lin Nasyiin Jilid 2 dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah PERSIS 2 Bangil

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7148

Keywords:

al-arabiyah lin nasyiin, Arabic, use, learning

Abstract

This Al-Arabiyah Lin Nasyiin book is a book compiled by native Arabic speakers that is used by non-Arabic learners. This study aims to find out the preparation before learning Arabic using the book Al-arabiyah Lin Nasyiin volume 2, to find out the implementation of the process in learning Arabic using the book Al-Arabiyah Lin Nasyiin volume 2, to find out the evaluation of Arabic learning using the book Al-Arabiyah Lin Nasyiin volume 2 and to find out the reasons why Madrasah Tsanawiyah PERSIS 2 Bangil still uses the book Al-Arabiyah Lin Nasyiin as the main reference in learning Arabic. This research uses descriptive qualitative method. The data collection techniques used interviews, observation, and documentation. Arabic language learning using the book Al-Arabiyah Lin Nasyiin volume 2 consists of three stages of learning, namely preparation, the learning process includes several components, namely vocabulary learning,  istima', kalam, qiro'ah, kitabah, and evaluation

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. M. I. Shini, Al-Arabiyah Lin -Nasyiin Manhaj Mutakamil Lighairin Natiqin Bil al-Alrabiyyah. Arab Saudi, 1983.

A. Nurcholis and S. I. Hidayatullah, “Tantangan Bahasa Arab sebagai Alat Komunikasi di Era Revolusi Industri 4.0 pada Pascasarjana IAIN Tulungagung,” Arab. J. Bhs. Arab, vol. 3, no. 2, p. 283, Nov. 2019, doi: 10.29240/jba.v3i2.999.

A. Pera Aprizal, “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam,” J. Pendidik. Guru, vol. 2, no. 2, Jun. 2021, doi: 10.47783/jurpendigu.v2i2.232.

Ashari dan Kartini, “Efektivitas Pembelajaran Al-Arabiyah Linnasyiin Jilid 2 dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab,” vol. 3, no. 1, pp. 31–41, 2022, doi: https://doi.org/10.61456/tjie.v3i1.53.

Y. Nazil, “تعليم مهارة القراءة باستخدام الكتاب العربية للناشئين لطالبات الصف الثاني بالمدرسة الثانوية ‘المنورة’ عوديرجو-ديوك-جومبانج,” vol. 12, no. 1, pp. 55–72, 2024, [Online]. Available: http://journal.stitalhilalsigli.ac.id/index.php/al-ihda

Nandang Sarip Hidayat, “PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB Oleh: Nandang Sarip Hidayat,” An-Nida’, vol. 37, no. 1, pp. 82–88, 2012, [Online]. Available: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida/article/view/315

S. J. Ni’mah and M. Nasiruddin, “Efektivitas Kitab Al-‘Arabiyyah Li Al-Nāsyi`īn untuk Meningkatkan Mahārah Qirā`ah dan Kalām di Kelas 1 Marḥalah 2 Madrasah Diniyah Nurul Ummah Putri Kotagede Yogyakarta,” Maharat J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 2, pp. 90–99, 2020, doi: 10.18196/mht.2219.

T. Amalia, “Penggunaan Media Google Form Dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Kitabah,” Pros. Konf. Nas. Bhs. Arab, vol. 5, no. 5, pp. 318–323, 2019, [Online]. Available: http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/501

W. Wibawanto, Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif, Cetakan 1. Jember: Cerdas Ulet Kreatif, 2017.

H. Arizal and I. Fauji, “Implementasi Buku Ajar Al-Ashri dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Strategi dan Evaluasi,” Indones. J. Law Econ. Rev., vol. 12, 2024, doi: https://doi.org/10.21070/ijis.v12i2.1688.

R. Roviin, “Analisis Buku Teks Al ‘Arabiyah Li Al Nasyi’in Karya Mahmud Ismail Shini, Dkk,” J. Al Bayan J. Jur. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 10, no. 1, pp. 36–53, 2018, doi: 10.24042/albayan.v10i01.2594.

R. Rasyad, “مشكلات تدريس اللغة العربية فى المعاهد التقليدية,” لسـانـنـا J. Ilmu Bhs. Arab dan Pembelajarannya, vol. 12, no. 1, p. 113, 2022, doi: 10.22373/ls.v12i1.13377.

R. G. A. F. Muhammad Nashrullah, Nur Halim, “PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS VIDEO UNTUK MENINGKATKAN MAHARAH KALAM DALAM KITAB AL ARABIYYAH LIN NASYIIN,” Tsaqofiya J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 3 No. 2 Ju, pp. 189–198, 2021, doi: https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v3i2.76.

L. Istiqomah, “Sistem pembelajaran bahasa Arab menggunakan kitab al-arrabiyah linnasyiin di Pesantren Fatanugraha Kauman Utara Wonosobo”, [Online]. Available: http://repo.fitk-unsiq.ac.id/id/eprint/487

H. Nursapia, Penelitian Kualitatif. Medan, Sumatera Utara: Wal ashri Publishing, 2020.

S. Adhimah, “Jurnal Pendidikan Anak , Volume 9 ( 1 ), 2020 , 57-62 Peran orang tua dalam menghilangkan rasa canggung anak usia dini ( studi kasus di desa karangbong rt . 06 rw . 02 Gedangan-Sidoarjo ),” vol. 9, no. 20, pp. 57–62, 2020.

M. R. Fadli, “Memahami desain metode penelitian kualitatif,” Humanika, Kaji. Ilm. Mata Kuliah Umum, vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.

profil, “Pesantren Persatuan Islam Bangil.” [Online]. Available: https://persisbangil.sch.id/pesantren/

A. Kusdiana, “Pesantren Persatuan Islam dan Kontribusinya bagi Perkembangan Pemikiran di Indonesia ( 1936-2022 ),” vol. 7, pp. 250–265, 2022, [Online]. Available: https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/historia/article/view/31289/10086

Admin, “Biografi DR. Mahmud Ismai’il penulis kitab Arabiyah Nasyi’in,” alfikar. [Online]. Available: https://alfikar.com/home/blogPage/biografi-dr-mahmud-ismaiil-penulis-kitab-arabiyah-nasyiin

R. Kanada and Zulkipli, Perencanaan Pendidikan, Cet. 1. Jakarta: Kencana, 2024.

A. N. Rohmah, “Belajar Dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar),” CENDEKIA Media Komun. Penelit. dan Pengemb. Pendidik. Islam, vol. 9, no. 2, pp. 193–210, 2017.

K. Bariyah and M. Muassomah, “Metode Ta’Bir Ash-Shuwar Al-‘Asywai: Inovasi Pembelajaran Maharah Kalam Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Iain Madura,” alfazuna J. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 4, no. 1, pp. 1–34, 2019, doi: 10.15642/alfazuna.v4i1.509.

F. Muharram, A. Idris, and T. Ninoersy, “MTsN Rukoh ـب بالطلا دنع ةءارقلا ةراهم ةيقرت ىلع Problem Based Learning قيبطت ةيل,” Lisanuna J. Ilmu Bhs. Arab dan Pembelajarannya, vol. 12, no. 2, pp. 285–295, 2022, [Online]. Available: https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/lisanuna/article/view/17866

Ahmad Rathomi, “TARBIYA ISLAMICA Jurnal Keguruan dan Pendidikan Islam MAHARAH KITABAH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB,” TARBIYA Islam. J. Kegur. dan Pendidik. Islam, vol. 1, p. 3, 2020, [Online]. Available: http://ojs.iaisambas.ac.id/index.php/Tarbiya_Islamica/index

DEL, “Pengertian Metode Pembelajaran dan Jenis-jenisnya,” kumparan.com. [Online]. Available: https://kumparan.com/pengertian-dan-istilah/pengertian-metode-pembelajaran-dan-jenis-jenisnya-21AO1iOqdV2/full

S. Riza and B. Barrulwalidin, “Ruang Lingkup Metode Pembelajaran,” Islam. Pedagog. J. Islam. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 120–131, 2023, doi: 10.52029/ipjie.v1i2.157.

A. Kurniawan et al., Evaluasi pembelajaran, Cetakan 1,. Padang Sumatera Barat: PT. GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI, 2022.

Posted

2025-02-12