Application of Maharah Kalam in Arabic at Universiti Sultan Zainal Abidin Malaysia
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7008Keywords:
Maharah Al-Kalam, University Student, Arabic Language LearningAbstract
This research aims to analyze the application of maharah kalam learning at UniSZa which includes 1). Preparation, implementation and evaluation of learning 2). Know the supporting and inhibiting factors and efforts to overcome them. Using descriptive qualitative methods, this research collects data through interviews, observations and document studies. This research is to achieve students' Maharah Kalam Arabic language learning competency at UniSZa in an interesting way, as well as overcoming obstacles in the student learning process. The learning method used is effective, because it involves forcing techniques to continue direct communication, group discussions, and interaction between lecturers and students in Arabic
Downloads
References
Y. Yunita and R. Pebrian, “Metode Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Al-Kalam di Kelas Bahasa Center for Languages and Academic Development,” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, vol. 5, no. 2, pp. 56–63, 2020, doi: 10.25299/al-thariqah.2020.vol5(2).5838.
N. Fitra, “Perbandingan Hasil Belajar Maharah Al-Kalam Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab yang Mengikuti dan Tidak Mengikuti Pembelajaran Bahasa Arab LIBAM Dualy : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab,” vol. 1, no. 1, pp. 10–22, 2023.
N. A. Fadzil, N. N. Ahmad, M. D. A. Zahidi, and N. Jaafar, “Persepsi dan minat pelajat tahfiz Bestari terhadap pembelajaran Bahasa Arab,” Jurnal ‘Ulwan, vol. 5, no. 1, pp. 207–222, 2020.
S. A. Salman and A. Septiawati, “Suitability of Maharah Kalam Learning Achievement in JSIT Arabic Learning Curriculum With CEFR,” Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, vol. 19, no. 2, pp. 231–255, 2023, doi: 10.25299/al-hikmah:jaip.2022.vol19(2).9543.
A. Radzi, H. Baharudin, M. Khalid Mohamad Nasir, F. Pendidikan, N. Izzati Ahmad Radzi, and S. Kemahiran, “Strategi Kemahiran Komunikasi Dalam Pengajaran Bahasa Arab [Communication Skills Strategies in Arabic Language Teaching] Nurul Izzati,” International Journal of Advanced Research in Islamic Studies and Education (ARISE), vol. 1, no. 3, pp. 48–56, 2021.
N. Syamaun, “Pembelajaran Maharah al-Kalam untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh,” LISANUNA Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, vol. 4, no. 2, pp. 343–359, 2015, [Online]. Available: https://ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/412
N. Azimah, “Maha ̄ rah al-Kala ̄ m di IKHAC Mojokerto,” vol. 1, no. 3, pp. 82–89, 2022.
U. Mahmudah and S. N. Rochma, “Pembelajaran Maharah Kalam dengan Media ‘Learning.Aljazeera.Net’ di Universitas Darussalam Gontor,” Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 6, no. 1, pp. 45–68, 2022, doi: 10.32699/liar.v6i1.2607.
I. A. I. A.- Qur et al., “Program Studi Pendidikan Bahasa Arab PENGGUNAAN MEDIA AUDIO-VISUAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MAHARAH KALAM PADA SISWA KELAS X IPS 2 SMAN 1 TANJUNG LAGO Program Studi,” vol. 2, no. 02, pp. 1–21, 2021.
D. Bahari, E. S. A. Tyas, and K. Putra, “Penerapan metode al- ‘arabiyyah bayna yadaik (aby) dalam pembelajaran bahasa arab di kelas vii madrasah salafiyyah wustha (msw) al- ukhuwwah sukoharjo tahun pelajaran 2019/2020,” 2020.
R. Rusyadi, “PENGEMBANGAN MAHÂRAH KALÂM DENGAN STRATEGI BERMAIN PERAN ( ROLE PLAY ) BAGI SANTRI MA ’ HAD NURUL HUDA MAN TLOGO BLITAR Refki Rusyadi SMA Daru Roja ’ Srengat Selokajang Blitar Pendahuluan Pendidikan merupakan hak individu bagi seluruh masyarakat Indonesia,” J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 2, no. 1, pp. 105–115, 2015.
D. Nalole, “Meningkatkan Keterampilan Berbicara ( Maharah al-kalam ) Melalui Metode Muhadtsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” vol. 1, no. 1, pp. 129–145, 2018.
R. Samah, M. Fauzi, and A. Hamid, “Aktiviti Pengajaran Kemahiran Bertutur Bahasa Arab Dalam Kalangan Jurulatih Debat The Activities of Teaching Arabic Speaking Skills among Debate Coaches,” GEMA Online Journal of Language Studies, vol. 13, no. May, pp. 99–116, 2013, [Online]. Available: rosni@usim.edu.my Universiti
A. Sarbaini and A. Hasanah, “Penerapan Nilai Nilai Pendidikan Karakter pada Mata Kuliah Maharatul Kalam,” Al-Fathin: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, vol. 4, no. 02, p. 181, 2021, doi: 10.32332/al-fathin.v4i02.3167.
M. Z. Paputungan, “Strategi Pengembangan Maharah Al-Kalam Siswa Dalam Mata Pelajaran Muhadatsah Di Madrasah Aliyah Alkhairaat Kota Gorontalo,” Lughawiyah: Journal of Arabic Education and Linguistics, vol. 2, no. 1, pp. 26–36, 2020, doi: 10.31958/lughawiyah.v2i1.2221.
et all Rogério dos Santos Alves; Alex Soares de Souza, Seminar Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab 2014, no. 1. 2014.
R. Susanti, “Peran Ma’had Umar bin Khattab (MUBK) Yogyakarta dalam Pembelajaran Bahasa Arab dan Materi Keislaman,” Istiqra, vol. 10, no. 1, pp. 17–35, 2022, doi: 10.24239/ist.v10i1.924.
Ubaidillah, “Pembelajaran Maharah Kalam Bahasa Arab Bagi Jurusan Non-Bahasa Arab Problematika Dan Solusinya,” Mutsaqqafin: Jurnal Pendidikan Islam dan Bahasa Arab, vol. 1. p. 69, 2019. [Online]. Available: https://mutsaqqafin.e-journal.id/Mutsaqqafin/article/view/41/31
M. H. Arsyad, “Metode-Metode Pembelajaran Bahasa Arab Berdasarkan Pendekatan Komunikatif Untuk Meningkatkan Kecakapan Berbahasa,” Shaut al Arabiyyah, vol. 7, no. 1, p. 13, 2019, doi: 10.24252/saa.v1i1.8269.
H. Nur, “Penerapan Metode Muhadatsah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Kalam Peserta Didik,” Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, vol. 20, no. 2, pp. 177–187, 2017, doi: 10.24252/lp.2017v20n2i4.
F. A. Rahmawati, A. H. Zarkasyi, and D. Al-rochim, “Desain Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi Pesantren,” pp. 461–470, 2023.
A. Che Mat, A. Z. Nokman, N. S. Musilehat, A. F. Abu Bakar, and Z. Abdullah, “Amalan Strategi Mendengar dan Bertutur Bahasa Arab dalam Kalangan Pelajar,” Akademika, vol. 92, no. 3, pp. 133–148, 2022, doi: 10.17576/akad-2022-9203-10.
S. Samal, “Keterampilan Berbicara ( Maharah Al-Kalam ) Bahasa Arab Mahasiswa Jurusan Pendidikan Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Iain Ambon,” Jurnal Ilmiah Mahasiswa, vol. 2, no. 1, pp. 57–66, 2020.
F. Rahman, “Optimalisasi Kemampuan Maharah- Al Kalam Melalui Penerapan Authentic Assessment Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di SD Al-Qodiri Jember,” Lisan An Nathiq : Jurnal Bahasa dan Pendidikan Bahasa Arab, vol. 4, no. 1, pp. 18–33, 2022, doi: 10.53515/lan.v4i1.4861.
H. Masitoh, L.-L. Nur Mufidah, and A. Nurhayati, “Penerapan Metode Hill Al-Musykilah Pada Pembelajaran Maharah Al-Kalam Siswa Madrasah Aliyah,” Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 4, no. 1, pp. 12–21, 2023, doi: 10.30997/tjpba.v4i1.7459.
M. D. H. Al-Ghozali and A. A. Rofiq, “Penerapan Pembelajaran Maharah Kalam Berbasis Teori Konstruktivisme di Madrasah Aliyah Nasy’atul Muta’allimin,” Journal of Education, vol. 4, no. 2, pp. 7–12, 2021.
L. H. Asbulah, “Tahap Pengetahuan Kolokasi Bahasa Arab dalam kalangan Pelajar Universiti Awam Malaysia,” Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), vol. 6, no. 7, pp. 127–138, 2021, doi: 10.47405/mjssh.v6i7.888.
N. Asiyah, “Problematika pembelajaran maharah kalam pada mata pelajaran bahasa Arab di kelas V Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Giriloyo II,” Suparyanto dan Rosad (2015, vol. 5, no. 3, p. 70, 2013.
K. N. Aflah, “Penguatan Peran Ma’had Al-Jami’ah Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Arab Mahasiswa Bidikmisi IAIN Kudus,” Arabia, vol. 14, no. 2, p. 155, 2022, doi: 10.21043/arabia.v14i2.16333.
J. Pendidikan and B. Arab, “AR-RAID : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Volume 1 Nomor 2 Tahun 2024 e-ISSN: ---- - ------,” vol. 1, pp. 73–83, 2024.
“Ref New 2.”
W. R. Wati and Zainurrakhmah, “Efektivitas Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Maharah Kalam,” Borneo Journal Of Language And Education, vol. 1, no. 1, pp. 59–70, 2022.
M. L. Arifianto et al., Evaluasi Pembelajaran dan Pengembangan Tes Interaktif Bahasa Arab. 2021. [Online]. Available: https://repository.um.ac.id/1517/1/Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab dan Pengembangan Tes Interaktif - 2021.pdf
Lailatussaadah, Fitriyawany, Erfiati, and S. Mutia, “Supporting and inhibiting factors for the implementation of PPG in position (daljab) online learning for female teachers in Aceh.,” Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, vol. 7, no. 1, pp. 41–50, 2017.
Ahmad Nuruddin, “Manajemen Implementasi Kurikulum Bahasa Arab Modern Di Pondok Salaf: Faktor Pendukung Dan Penghambat,” FASHOHAH : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, vol. 3, no. 2, pp. 87–97, 2023, doi: 10.33474/fsh.v3i2.20224.
L. Hamdah, “Problematika Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII dalam Pembelajaran Bahasa Arab SMP IT Yapidh,” Ta’limi | Journal of Arabic Education and Arabic Studies, vol. 1, no. 1, pp. 1–19, 2022, doi: 10.53038/tlmi.v1i1.8.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
