An Analysis of the Use of Digital Learning Media in Differentiated Learning for Students in Elementary School
Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Digital dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Siswa di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6923Keywords:
Learning Media, Digital, Differentiated LearningAbstract
The use of digital learning resources represents a key innovation in education, particularly for differentiated learning in primary schools. This study examines the effectiveness of digital media in enhancing student motivation and comprehension, its flexibility in supporting differentiated learning, and its long-term impact. A descriptive qualitative method was employed, with data collected through observation, interviews, and document analysis, then analysed using source triangulation. The findings reveal that digital media, such as interactive videos, educational apps, and online platforms, significantly boost student motivation, facilitate concept understanding, and allow educators to tailor materials to diverse learning needs and styles. This flexibility enhances learning outcomes by addressing individual differences. However, challenges such as limited device access and insufficient teacher training in technology integration remain barriers to effective implementation. Overall, digital media prove valuable for fostering engaging, adaptive, and inclusive learning environments in differentiated instruction.
Downloads
References
H. Hasriadi, “Metode Pembelajaran Inovatif di Era Digitalisasi,” J. Sinestesia, vol. 12, no. 1, pp. 136–151, 2022.
D. M. Agustiana, M. Malik, and S. Rumiati, “Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Dalam Kurikulum Merdeka,” J. Citizsh. Virtues, vol. 3, no. 2, pp. 522–533, 2023.
Ahmad Sudi Pratikno dan Fachrur Rozie, Media Pembelajaran Digital dalam pembelajaran di SD 1. 2022.
A. F. Purwianto and E. F. Fahyuni, “Pengaruh Aplikasi Quizizz Pai Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19,” Ta’dibuna J. Pendidik. Islam, vol. 10, no. 4, p. 551, 2021.
Nurdyansyah, B. Udin, and M. Alfan Rosid, “Pengembangan Media Alat Peraga Edukatif Interaktif (APEI) Laboratorium Bengkel Belajar Berbasis Custom By User,” J. Teknol. Pendidik., vol. 6, no. 1, pp. 54–71, 2021.
I. Widiasanti, N. A. Ramadhan, M. Alfarizi, A. N. Fairus, A. W. Oktafiani, and D. Thahur, “Pemanfaatan Sarana Multimedia dan Media Internet sebagai Alat Pembelajaran yang Efektif,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 5, no. 3, pp. 1355–1370, 2023.
AZ Sarnoto, “Model Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka,” J. Educ., vol. 1, no. July, pp. 1–23, 2024.
D. N. Latifah, “Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar,” Learn. J. Inov. Penelit. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1, pp. 68–75, 2023.
F. Fitriyah and M. Bisri, “Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman Dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar,” J. Rev. Pendidik. Dasar J. Kaji. Pendidik. dan Has. Penelit., vol. 9, no. 2, pp. 67–73, 2023.
A. Amaliyah and A. Rahmat, “Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan,” Attadib J. Elem. Educ., vol. 5, no. 1, p. 28, 2021.
Ayu Sri Wahyuni, “Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA,” J. Pendidik. Mipa, vol. 12, no. 2, pp. 118–126, 2022, doi: 10.37630/jpm.v12i2.562.
S. Suwartiningsih, “Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Tanah dan Keberlangsungan Kehidupan di Kelas IXb Semester Genap SMPN 4 Monta Tahun Pelajaran 2020/2021,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Indones., vol. 1, no. 2, pp. 80–94, 2021, doi: 10.53299/jppi.v1i2.39.
Marzoan, “Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar,” Renjana Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 113–122, 2023.
A. M. Regianti and Nurdyansyah, “Pengembangan Media Interaktif Fabel Untuk Meningkatkan Minat Baca Dan Ketrampilan Menulis Peserta Didik,” Autentik J. Pengemb. Pendidik. Dasar, vol. 7, pp. 70–81, 2023.
. N., A. H. Abdullah, N. Daud, M. Z. Mohamad, M. Z. Mohamad, and M. Z. Mohamad, “Teaching Media Design Innovation Using Computer Application with Scientific Approach,” Int. J. Acad. Res. Bus. Soc. Sci., vol. 9, no. 3, pp. 373–382, 2019.
H. Febiyanti, “Video Animasi Sebagai Media Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Ipa Sekolah Dasar,” Jpgmi, vol. 10, no. 1, p. 24, 2024.
S. Balakrishnan and A. Forsyth, Qualitative methods. Makassar: CV. Syakir Media Press, 2019.
D. S. Charismana, H. Retnawati, and H. N. S. Dhewantoro, “Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta,” Bhineka Tunggal Ika Kaji. Teor. dan Prakt. Pendidik. PKn, vol. 9, no. 2, pp. 99–113, 2022.
T. K. H. Muhammad Hasan et al., Metode Penelitian Kualitatif. Sukoharjo: Tahta Media Group, 2023.
Z. Yusra, R. Zulkarnain, and S. Sofino, “Pengelolaan Lkp Pada Masa Pandmik Covid-19,” J. Lifelong Learn., vol. 4, no. 1, pp. 15–22, 2021.
R. A. Aziz and V. F. Ulya, “Internalisasi Nilai Karakter melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di Madrasah,” J. Intelekt. J. Pendidik. dan Stud. Keislam., vol. 12, no. 2, pp. 171–187, 2022.
Fitria, D. Widiastuti, F. D. Widiastuti, and D. S. Fauziya, “Pemanfaatan Media Audio Visual Youtube Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Berita Pada Pembelajaran Indonesia,” Bhs. dan Budaya, vol. 3, no. 3, pp. 27–43, 2024.
I. Amalia et al., Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta, 2023.
S. Wahyuni and N. Haryanti, “Optimalisasi Kompetensi Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Media Digital,” Wahana Dedik. J. PkM Ilmu Kependidikan, vol. 7, no. 1, pp. 142–154, 2024.
E. H. Sinaga, “Pedagogik,” J. Pendidik. dan Ris., vol. 2, no. 3, pp. 291–298, 2024.
R. Fauziah and M. Sofian Hadi, “Analisis Efektivitas dan Manfaat Quizizz Paper Mode dalam Pembelajaran Interaktif di Kelas III SDN Singabraja 02,” JIMPS J. Ilm. Mhs. Pendidik. Sej., vol. 8, no. 3, p. 2721, 2023.
M. Palyanti, “Media Pembelajaran Asik dan Menyenangkan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia,” Attract. Innov. Educ. J., vol. 5, no. 2, pp. 1–12, 2023.
D. Rika Widianita, “Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar,” At-Tawassuth J. Ekon. Islam, vol. VIII, no. I, pp. 1–19, 2023.
P. Oktavia and K. Khotimah, “Pengembangan Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Digital,” an Najah J. Pendidik. Islam Dan Sos. Keagamaan, vol. 02, no. 05, pp. 1–9, 2023.
Hendra et al., Media Pembelajaran Berbasis Digital (Teori & Praktik), no. 1. Jambi, 2023.
Fatma Wati et al., “Workshop Pemanfaatan Articulate Storyline Bagi Guru Untuk Mengembangkan Media Pembelajaran Berdiferensiasi,” Wahana Dedik. J. PkM Ilmu Kependidikan, vol. 7, no. 1, pp. 10–20, 2024.
Siti Rodi’ah, Isatul Hasanah, “Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbantu Media Book Creator Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Siswa Pada Tingkat Sekolah Dasar,” Contin. Educ. J. Sci. Res., vol. 2, no. 2, pp. 23–35, 2021.
J. E. R. Marantika, J. Tomasouw, and E. C. Wenno, “Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Di Kelas,” Ger. für Gesellschaft, vol. 2, no. 1, pp. 1–8, 2023.
Yulisnawati Tuna, “Literasi Digital Dalam Pembelajaran di SD Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidik,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. Dasar, vol. 2005, no. November, pp. 388–397, 2021.
R. E. Cynthia and H. Sihotang, “Melangkah bersama di era digital : pentingnya literasi digital untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kemampuan pemecahan masalah peserta didik,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 7, pp. 31712–31723, 2023.
D. A. K. D. Payanti, “Peran Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa yang Inovatif,” Sandibasa I Semin. Nas. Pendidik. Bhs. dan Sastra, vol. 2, pp. 56–66, 2024.
A. Y. Anggo, G. Santoso, D. Wuriani, and ..., “Mengidentifikasi Peluang dan Tantangan yang Muncul dari Keragaman Budaya Indonesia Secara Mandiri dan Critical Thingking,” J. Pendidik. Transform., vol. 02, no. 04, pp. 310–331, 2023.
K. T. Anjani, A. Rufaidah, H. Suharyati, and U. I. Pgri, “Integrasi Filosofi Esensialisme Dalam Kurikulum Merdeka,” ALIGNMENTJournal Adm. Educ. Manag., vol. 6, no. 2, pp. 354–365, 2023.
R. Kertamukti et al., Perspektif & Dinamika Menuju Masyarakat Indonesia 5.0. Yogyakarta: FISHUM UIN Sunan Kalijaga, 2022
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.