Canva-based Educational Game “Unlock Your Potential”: Development of Arabic Learning Media for Grade X
Game Edukasi Berbasis Canva “Unlock Your Potential”: Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Kelas X
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6872Keywords:
development, educational game, canvaAbstract
Technological advances in education can be a means to develop digital-based interactive learning media. Innovative media is considered capable of presenting a more meaningful learning atmosphere. This encouraged researchers to then develop a product in the form of an educational game based on the Canva as an alternative Arabic learning media. This research uses the RnD research type with the Hannafin and Peck development model. The media development product trial was carried out at SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo by taking a sample of 8 class X students. Based on the results of the validation test from the expert team, the products developed can be categorized as “very valid”, as well as the responses of students in the trials show a fairly high interest in the media, thus indicating that the product development is very valid and includes feasible to be implemented in Arabic language learning in class X.
Downloads
References
E. Sulaiman, “Membumikan Bahasa Arab Sejak Dini (Analisis Kesulitan dan Tantangan dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Pemula),” Edu J. Innov. Learn. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 142–151, 2023, doi: 10.55352/edu.v1i2.761.
U. Hijriyah, S. Basyar, K. Koderi, E. Erlina, M. Aridan, and M. S. Hidayatullah, “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Android Untuk Mahᾱrat Al Istimᾱ’ Kelas 8 SMP,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 5, no. 2, pp. 239–256, 2022, doi: 10.35931/am.v5i2.1352.
D. Gemilang and H. Listiana, “Teaching Media in the Teaching of Arabic Language/ Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” ATHLA J. Arab. Teaching, Linguist. Lit., vol. 1, no. 1, pp. 49–64, 2020, doi: 10.22515/athla.v1i1.3048.
S. Z. Arrahma and F. M. Ammar, “Meningkatkan Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab pada Siswa Kelas VIII melalui Kuis Interaktif,” Indones. J. Educ. Methods Dev., vol. 18, no. 4, 2023, doi: https://doi.org/10.21070/ijemd.v21i4.785.
M. A. Afandi, “Urgensi Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa,” Al-Ibtida, vol. 10, no. 01, pp. 1–16, 2022.
A. H. Ibrahim, Al Muwajjih Al Fanni li Mudarrisi Al Lughah Al ’Arabiyyah. Kairo: Dar al-Ma’arif, 1968.
M. Isa, F. Muhammad, and A. Al-ilah, Intaajun Wa Tashmim Al Wasaail Al Ta’limiyyah. Amman Jordan: Daar ’Alam Ats Tsaqofah, 2008.
M. I. T., Education Technology (Al Wasaail Al Ta’limiyyah Wa Taqniyaat Al Ta’allum). Amman Jordan: Daar Hammurabi, 2008.
S. K. Gloub, Al Wasaail Al Ta’limiyyah. Mekkah: Daar Khaled Al Lahyani, 2017.
Asni Furoidah, “Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab,” Al-Fusha Arab. Lang. Educ. J., vol. 2, no. 2, pp. 63–77, 2020, doi: https://doi.org/10.36835/alfusha.v2i2.358.
R. Utami et al., Media Pembelajaran Bahasa Arab. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini, 2021.
T. Aji Silmi and A. Hamid, “Urgensi Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi,” J. Inspiratif Pendidik., vol. 12, no. 1, pp. 69–77, 2023, doi: 10.24252/ip.v12i1.37347.
A. U. Al Farra, Al Madkhal Ila Tiknulujiya At Ta’lim. Amman Jordan: Maktabat Dar Tsaqafah, 1999.
K. Hamidi, W. Jamaluddin, K. Koderi, and E. Erlina, “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Video Animasi Interaktif untuk Siswa Madrasah Aliyah,” J. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 5289–5296, 2023, doi: 10.31004/joe.v5i2.1098.
L. Sholihatin, “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Plotagon Pada Siswa Ma Nu Petung Panceng Gresik,” Pros. Konf. Nas. Bhs. Arab, no. 6, pp. 320–326, 2020.
Tri Wulandari and Adam Mudinillah, “Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD,” J. Ris. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 2, no. 1, pp. 102–118, 2022, doi: 10.32665/jurmia.v2i1.245.
G. A. Rizanta and M. Arsanti, “Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Masa Kini,” Pros. Senada (Seminar Nas. Daring), vol. 2, pp. 560–568, 2022, [Online]. Available: https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SPBSI/article/view/1381
N. Zebua, “Potensi Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Praktis Bagi Guru Dan Peserta Didik,” Educ. J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 229–234, 2023.
I. Rahmayanti, A. M. Al Anshory, R. Taufiqurrochman, and S. Muhamad, “Penggunaan Canva sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas X di MAN Kota Batu,” Palapa J. Stud. Keislam. dan Ilmu Pendidik., vol. 11, no. 2, pp. 647–664, 2023, doi: 10.36088/palapa.v11i2.3612.
R. Linda and M. Syafriansyah, “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Aplikasi Canva,” J. Sains Ris., vol. 13, no. 1, pp. 30–40, 2023, doi: 10.47647/jsr.v13i1.856.
N. Manangin, R. B. H. Bahri, and ..., “Pengembangan Media Interaktif Berbasis Canva pada Pembelajaran Mufrodat Kelas IV MIN 2 Kabupaten Gorontalo,” Al-Kalim J. …, vol. 3, no. 1, 2024, [Online]. Available: http://jurnal.daarulqimmah.org/index.php/Alkalim/article/view/60
A. N. Fahruji, S. A.R., and E. M. Kurnianti, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Pembelajaran IPA Tentang Siklus Air Kelas V SD,” Opt. J. Pendidik. Fis., vol. 6, no. 1, pp. 35–43, 2022, doi: 10.37478/optika.v6i1.1086.
U. Rahmatin, M. R. Katili, L. Hadjaratie, and S. Suhada, “Pengembangan Media Komik Untuk Pembelajaran Materi Logika dan Algoritma Komputer,” Jambura J. Informatics, vol. 3, no. 1, pp. 11–19, 2021, doi: 10.37905/jji.v2i2.10367.
A. Rustandi and Rismayanti, “Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda,” J. Fasilkom, vol. 11, no. 2, pp. 57–60, 2021, doi: https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546.
N. Aisyah, S. Panjaitan, and H. Al Rasyid, “Pengembangan Media Pembelajaran Komik Bahasa Arab Berbasis Canva,” J. Educ. Res., vol. Vol.4, no. No.2, p. 484, 2023.
A. A. Sorongan and I. Fauji, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Google Sites Model ADDIE,” Indones. J. Educ. Methods Dev., vol. 18, no. 4, 2023, doi: https://doi.org/10.21070/ijemd.v21i4.796.
N. K. Dalimunthe and R. Rahmaini, “Media Pembelajaran Berbasis Game Gambar Berangkai dalam Pembelajaran Maharah Istima’,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 9, no. 3, pp. 1378–1385, 2023, doi: 10.31949/educatio.v9i3.5539.
M. el-K. Kesuma, G. C. Kesuma, and D. Saputra, “Rancangan Media Pembelajaran Kosa Kata (Mufrodat) Bahasa Arab Berbasis Game Android,” J. SIENNA, vol. 2, no. 1, pp. 32–42, 2021.
M. Ritonga, A. W. Ritonga, S. Wahyuni, and J. Julhadi, “Language Game As An Alternative Model To Improve Arabic Vocabulary Ability,” Ijaz Arab. J. Arab. Learn., vol. 5, no. 3, pp. 599–607, 2022, doi: 10.18860/ijazarabi.v5i3.17123.
N. Isnaini and N. Huda, “Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Berbasis Permainan My Happy Route,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 3, no. 1, p. 11, 2020, doi: 10.35931/am.v3i1.156.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
