Application of Ice Breaking in Islamic Religious Education Subjects at Sabilul Huda Open Islamic Elementary School
Penerapan Ice Breaking Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Islam Terbuka Sabilul Huda
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6697Keywords:
Education, Ice breaking, Student, TeacherAbstract
This research aims to find out how important the application of ice breaking is in the learning process. The research used a qualitative-destructive method. The results of this study reveal that the application of ice breaking to condition the state of the class is very important, it is also known that Ice Breaking is able to break the rigidity, Ice Breaking creates fun learning, Ice Breaking fosters readiness to receive material. Some of the Ice Breaking that is often used at Sabilul Huda Open Islamic Elementary School are: clapping, charades, moving, singing, yelling. The importance of creativity and innovation owned and applied by teachers. The success of the application of Ice Breaking in the learning process is greatly influenced by how the teacher carries out and how the teacher does it. Teachers are required to be able to innovate and develop the ability to process the class to be fun.
Downloads
References
M. Rivki, A. M. Bachtiar, T. Informatika, F. Teknik, And U. K. Indonesia, No. 112.
D. A. I. Muhni And M. S. Sumantri, “Manusia Menurut Ortega Y. Gasset,” J. Filsafat, Pp. 1–43, 2015.
A. Rahman, S. A. Munandar, A. Fitriani, Y. Karlina, And Yumriani, “Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan,” Al Urwatul Wutsqa Kaji. Pendidik. Islam, Vol. 2, No. 1, Pp. 1–8, 2022.
N. Nuryana And S. Sunardin, “Pengaruh Strategi Ice Breaking Giving Terhadap Motivasi Belajar Siswa,” Cokroaminoto J. Prim. Educ., Vol. 3, No. 2, Pp. 80–86, 2020.
A. P. Pendidikan And A. Islam, “Bab Iii Pendidikan Agama Islam,” Pp. 65–88.
2005 Pp No. 19 Tahun, “Peraturan Pemerintah Tentang Standar Nasional Pendidikan Dengan (Pp No. 19 Tahun 2005),” Sekr. Negara Indones., No. 1, Pp. 1–95, 2005.
L. E. Richter, A. Carlos, And D. M. Beber,
“Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Dengan Rahmat Tuhan Yang Maha Esa Presiden Republik Indonesia.”
“Manajemen Kelas Di Sekolah Dasar - Rinja Efendi, S.” .
S. Sugito, “Pengenalan Ice Breaking Dalam Meningkatkan Semangat Belajar Siswa,” J. Bhs. Indones. Prima, Vol. 3, No. 2, Pp. 1–6, 2021.
F. Fakhrurrazi, “Hakikat Pembelajaran Yang Efektif,” At-Tafkir, Vol. 11, No. 1, Pp. 85–99, 2018.
P. D. Purnasari And Y. D. Sadewo, “Perbaikan Kualitas Pembelajaran Melalui Pelatihan Pemilihan Model Pembelajaran Dan Pemanfaatan Media Ajar Di Sekolah Dasar Wilayah Perbatasan,” Publ. Pendidik., Vol. 10, No. 2, P. 125, 2020.
S. P. Erwin Widiasworo, Cerdas Pengelolaan Kelas. Divapress, 2018.
A. Widyaningrum And E. Hasanah, “Manajemen Pengelolaan Kelas Untuk Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Siswa Sekolah Dasar,” J. Kepemimp. Dan Pengur. Sekol., Vol. 6, No. 2, Pp. 181–190, 2021.
Y. Oktaviani, “Usaha Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar,” J. Adm. Pendidik. , Vol. 2, No. 1, Pp. 808–831, 2014.
H. S. Wibowo, Ice Breaker Dan Pembelajaran. Tiram Media, 2023.
A. Amalia, “Ice Breaking Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Shaut Al Arab., Vol. 8, No. 1, P. 75, 2020.
E. I. Febriandari, “Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Menerapkan Ice Breaking Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Briliant J. Ris. Dan Konseptual, Vol. 3, No. 4, P. 485, 2018.
M. Alhudri, Said; Heriyanto, “Pengaruh Penerapan,” J. Chem. Inf. Model., Vol. 53, No. 9, Pp. 1689–1699, 2013.
H. P. Pamungkas And M. A. Rafsanjani, “Keefektifan Ice Breaking Dan Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Dikelas,” Util. J. Ilm. Pendidik. Dan Ekon., Vol. 3, No. 2, Pp. 67–74, 2019.
A. Algivari And D. Mustika, “Teknik Ice Breaking Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar,” J. Educ. Action Res., Vol. 6, No. 4, Pp. 433–439, 2022.
D. Zakiyyah, M. Suswandari, And N. Khayati, “Penerapan Ice Breaking Pada Proses Belajar Guna Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Sugihan 03,” J. Educ. Learn. Innov., Vol. 2, No. 1, Pp. 73–85, 2022.
M. Alhudri, Said; Heriyanto, “Pengaruh Penerapan Ice Breaking Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Xi Di Smk Wira Harapan,” Indones. J. Educ. Dev., Vol. 3, No. 2, Pp. 240–247, 2022.
G. A. Fauzan And U. Aripin, “Penerapan Ice Breaking Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Viii B Smp Bina Harapan Bangsa,” J. Pembelajaran Mat. Inov., Vol. 2, No. 1, Pp. 17–24, 2018.
Rusandi And Muhammad Rusli, “Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif Dan Studi Kasus,” Al-Ubudiyah J. Pendidik. Dan Stud. Islam, Vol. 2, No. 1, Pp. 48–60, 2021.
E. S. Anggraini, “Teacher Communication Patterns In Early Childhood Learning Through Play,” J. Bunga Rampai Usia Emas, Vol. 7, No. 1, P. 27, 2021.
S. Jusnita, B. Ginting, And C. I. Lombu, “Pelaksanaan Ice Breaker "Tebak Siapakah Aku "Dalam Meningkatkan Atensi Belajar Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iv Sd Negeri 040446 Kabanjahe,” J. Prevalent Multidiscip., Vol. 1, No. 1, Pp. 1–10, 2023.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.