Increasing Writing Skills Using Animation Video for Second Grade at Al Ikhlas Bilingual Elementary School Kepanjen
Peningkatan Keterampilan Menulis dengan Menggunakan Media Video Animasi pada Siswa Kelas II di Madrasah Ibtidaiyah Bilingual Al Ikhlas Kepanjen
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.648Keywords:
Increase , Writing Skills, Animation VideoAbstract
Learning media is very important in the learning process. By choosing the right learning media, it can improve the results of students' abilities, especially in students' writing skills in Arabic. One alternative media that can be used is animation video. The formulation of the problem in this research are how to use animation video in writing skills of Arabic learning and how to increase writing skills of Arabic . The purpose in this research are to know usage of animation in writing skills of Arabic learning and to improve students' writing skills in learning Arabic for second grade at Al Ikhlas Bilingual Elementary School Kepanjen. The method used in this research is classroom action research, which consists of two cycles. In pre cycle get percentage of students' classical learning completeness was 62.06%, in the first cycle was 72,41% and in the second cycle was 89.65%.
Downloads
References
D. A. R. bin I. Al-Fauzan, D. M. A.-T. Hussain, and D. M. A. K. M. Fadl, Al-’Arabiyyah baina Yadaik, Edisi Kedua. Riyadh, 2014.
Wahyudin, “Tadris Maharah Al-Istima’ Numudzajan Li Ghoiri An-Naathiqiin Biha,” Int. J. Arab. Teach. Learn., vol. 03, no. 02, 2019.
A. C. Harimi, “Pembelajaran Maharah Bahasa Arab Berbasis Inklusif,” Tarling, vol. 1, no. 2, pp. 19–32, 2021.
J. Turley, Mahaaraat Al-Qiro’ah Al-Sarii’ah, Edisi pert. Riyadh, 2010.
D. I. M. Attha, Al Marji’ Fii Tadris Al-Lughah Al-’Arabiyyah, Edisi Kedu. Nashr: Heliopolis, 2006.
A. Rathomi, “Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Tarbiya Islam. J. Kegur. dan Pendidik. Islam, vol. 1, pp. 1–8, 2020, [Online]. Available: ojs.unida.ac.id/tatsqifiy.
S. Kuraedah, “Aplikasi Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Al-Ta’dib J. Kaji. Ilmu Pendidikan, IAIN Kendari, vol. 8, no. 2, pp. 82–98, 2015.
M. Fauzi and M. Thohir, “Pembelajaran Kaligrafi Arab untuk Meningkatkan Maharah Al-Kitabah,” EL-IBTIKAR J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 9, no. 2, p. 226240, 2021, doi: 10.24235/ibtikar.v9i2.6554.
A. M. A.-T. Omar, Manzilah Al-Lughah Al-’Arabiyyah baina Al-Lughaat Al-Mu’aashirah, 2nd ed. Presidensi Umum Urusan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, 2018.
A. D. Lestari, “Istakhdam Al-Wasiilah A’laa ‘Asaasi Fidyu Almutaharrikah Litarqiyyati Natiijati Ta’allumi Al-Lughah Al-’Arabiyyah Lisshoffi As-Saabi’ Bi Madrasah As-Tsanawiyyah Fajrul Iman Patumbak Deli Serdang,” 2020.
B. Kartika Sari, A. Farhana Herdajanti, R. Yulianing Puspiyanti, D. Shifa, M. Khusni Muzzamil, and M. Oktafiyani, “Video Animasi 2D sebagai Salah Satu Media Pembelajaran Huruf Hijaiyah dan Bahasa Arab pada TPQ Al Huda Wonodri Semarang,” Ekon. J. Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 2, pp. 2774–6755, 2021.
B. Sunandar, “Penggunaan Media Video Animasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas Viii Di Smp Qur’an Nurul Huda Pesawaran,” Chmk Nurs. Sci. J. Vol. 3 Nomor 2, Sept. 2019, vol. 3, no. september, pp. 1689–1699, 2019.
A. W. S. Putri and Sunarti, “Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi 2D Berbasis Multimedia Menggunakan Adobe Flash CS6 pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SD,” 2016.
Fitrianisah, “Konsep Media Video Animasi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD,” pp. 54–66, 2021.
D. K. Mashuri, “Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V Delila Khoiriyah Mashuri Abstrak,” pp. 1–11, 2009.
F. Ayuliandari and I. Sylvia, “Efektivitas Media Video Animasi dalam Pembelajaran Sosiologi terhadap Peningkatan Pemahaman Materi Peserta Didik pada SMAN 12 Merangin,” vol. 1, pp. 113–117, 2022.
H. Salahuddin, “Efektivitas Video Animasi Berbasis Kinemaster untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa kelas VIII di Sekolah Mts. Nurul Huda Ketambul, Tuban,” 2020.
S. Handayani and Syafi’i, “Pemanfaatan Video Animasi Youtube Untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima ’ Bahasa Arab,” Tatsqify J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3 Nomor 2, 2022, doi: 10.30997/tjpba.v.
D. A. R. bin I. Al Fauzan, Idhaat. perpustakaan Lisan Arab, 2010.
S. Novelia and N. Hazizah, “Penggunaan Video Animasi dalam Mengenal dan Membaca Huruf Hijaiyah,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 4, no. 2, pp. 1037–1048, 2020, [Online]. Available: https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/567.
Y. H. Lestari, “Pengembangan Media Animasi untuk Meningkatkan Kemampuan Linguistik Verbal Anak Usia 4-5 Tahun,” 2021.
IG.A.K. Wardani and K. Wihardit, Penelitian Tindakan Kelas. Tangerang Selatan: CV. Jaya Abadi Utama, 2020.
Mu’alimim and R. A. H. Cahyadi, Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. 2014.
A. Royani, “Penerapan Teknik Pembelajaran Kooperatif NHT dalam Meningkatkan Pemahaman tentang Bumi Bagian dari Alam Semesta,” vol. 2, pp. 294–311, 2017, [Online]. Available: http://www.jurnal.unublitar.ac.id/ index.php/briliant.
Musfiqon, Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. PT. Prestasi Pustaka Jakarta, 2012.
S. R. Sukma, “Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Reaksi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas XI SMAS Babul Maghfirah Aceh Besar,” 2017.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.