Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Implementation of Singing Method in Vocabulary Arabic Learning 2nd Grade Student at SD Muhammadiyah 1 Malang


Implementasi Metode Bernyanyi dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Kelas II di SD Muhammadiyah 1 Malang

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.608

Keywords:

Arabic Language, Learning, Singing Method

Abstract

This study aims to determine the implementation of the singing method in learning Arabic vocabularyin second grade at Muhammadiyah 1 Elementary School, Malang. The results showed that theimplementation of the singing method in learning second grade Arabic vocabulary at Muhammadiyah 1Elementary School, Malang, was carried out in three stages, namely planning, implementing, and evaluating. While the results of the research on the supporting factors are the enthusiastic enthusiasm of students to learn, the teacher gets used to repeating singing activities, singing with al-ashri book media, for the inhibiting factorsare students disturbing their friends who are singing, students don't want to imitate or don't sing along, studentsjust move lips without making a sound when singing. The solution to the inhibiting factors is the teacher'screativity in presenting vocabulary songs and classroom management, singing accompanied by music, videos andmovements, and singing songs together in a group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sarnoto, “Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme Dalam Pembelajaran,” Profesi J. Ilmu Pendidik. dan Kegur., vol. 4, no. 1, pp. 1–4, 2015, [Online]. Available: https://jurnal.pmpp.or.id/index.php/profesi/article/view/143.

mukhtar thohir husain Abdurrahman bin ibrahim alfauzan, al arabiyah baina yadaik. 2014.

A. F. As-Syaikh, Lughotul Qur’an, 1st ed. Mesir: Daar Qisos Wa Hikaayaat Li An-Nasyri Al-Iliktiruni, 2009.

A. Emda, “Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran,” Lantanida J., vol. 5, no. 2, pp.93–196, 2018, doi: 10.22373/lj.v5i2.2838.

S. Mahmuda, “Media pembelajaran bahasa arab,” An-Nabighoh, vol. 20, no. 01, pp. 130–138, 2018.

M. P. Cahya Edi Setyawan, “Kolaborasi Penerapan Metode Bernyanyi Dan Media Gambar Dalam Pembelajaran Mufradat Di Tpa Al-Ikhlas Pondok Bambu Jakarta Timur,” J. Ihtimam, vol. 3, no. 1, pp. 1–24, 2021, doi: 10.36668/jih.v3i1.219.

Masamah, “Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Pengenalan Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini,” p.23, 2019.

K. Ni’mah, “Penggunaan Teknik Bernyanyi Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini,” J. Stud. Keagamaan, Pendidikan, dan Hum., vol. 4, no. 2, pp. 173–187, 2017, [Online]. Available: http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/darelilmi/article/view/3239.

Noushad, Manahiju Tadris Al-Lughoh Al-Arabiyyah, 1st ed. Kerala: Thajudeen, 2018.

N. L. Rahmawati, “Ta’tsir Thariqah Al-Ghina’ Litarqiyah Kafaah Hifdz Al-Mufradat,” J. Al-Makrifat, vol. 4, no. 2, pp. 70–88, 2019.

Y. Hana, “Pengaruh Metode Bernyanyi Berbantu Media Pop Up Book Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Pada Siswa Kelas V Di MI Natijatul Islam Sumberejo,” 2020.

M. F. A. Nida, “Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Hafalan Mufradat Pada Siswa Mts Hasyim Asy’ari Kota Batu,” 2022.

F. Rahmawaty, “Penggunaan Metode Bernyanyi Dalam Rangka Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Siswa Kelas I SD Ta’mirul Islam Surakarta,” 2013.

M. H. Dr.farida Nugrahani, Metode Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa, vol. 1, no. 1. 2014.

Rahmadi, Pengantar Metodologi Penelitian. 2011.

Musfiqon, Metodologi Penelitian Pendidikan, no. July. 2012.

J. P. dan K. F. I. S. U. N. S. Regina Singestecia, Eko Handoyo, Nooroemat Isdaryanto, “Partisipasi Politik Masyarakat Tionghoa dalam Pemilihan Kepala Daerah di Slawi Kabupaten Tegal,” Unnes Polit. Sci. J., vol. 2, no. 1, pp. 63–72, 2018.

H. Rijali, “Analisis Data Kualitatif,” J. Alhadharah, vol. 17, no. 33, pp. 81–95, 2018.

W. N. Nasution, “Perencanaan Pembelajaran Pengertian, Tujuan Dan Prosedur,” Ittihad, vol. 1, no. 2, pp. 185–195, 2017.

R. Ridwan and A. F. Awaluddin, “Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal,” Didakt. J. Kependidikan, vol. 13,no. 1, pp. 56–67, 2019, doi: 10.30863/didaktika.v13i1.252.

M. Sari, “Fa’aliyah Thoriqah Al-Ghina Fi Ta’lim Al-Mufradat,” https://idr.uinantasari.ac.id/13300/1/Fa’aliyah%20Thariqah%20al Ghina%20Fi%20Ta’lim%20al-Mufradat.pdf, 2012.

J. Miladya, “Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” prosiding.arab-um, no. 2, pp. 179–187, 2015, [Online]. Available: http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/21/19.

Arif Muh, “METODE LANGSUNG ( DIRECT METHOD ) DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB,” Al-Lisan J. Bhs. dan Pengajaranya, vol. 4, no. 1, pp. 44–56, 2019.

I. R. Azmi, “Optimalisasi Metode Muroja’ah Dalam Program Tahfidz Al-Qur’an Di SMAN 9 Rejanglebong,” Al-Bahtsu, vol. 4, no. 1, pp. 85–95, 2019, [Online]. Available: https://journal.iainbengkulu.ac.id/index.php/albahtsu/article/view/1993.

I. Magdalena, R. O. Prabandani, E. S. Rini, M. A. Fitriani, and A. A. Putri, “Analisis Pengembangan Bahan Ajar,” J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 2, no. 2, pp. 170–187, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara.

Nur Endah Saputri, “Penerapan Pengelolaan Kelas Pada Kelompok B Di Tk Anakqu,” J. Pendidik. Anak Usia Dini, p. 161, 2017.

A. M. Tasya, “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Pendidikan Anak Usia Dini,” prosiding.arabum.com, pp. 202–2015, 2021, doi: 10.28918/asghar.v2i1.5751.

D. A. Triningtyas, “Studi Kasus Tentang Rasa Percaya Diri, Faktor Penyebabnya Dan Upaya Memperbaiki Dengan Menggunakan Konseling Individual,” Bimbing. dan konseling, vol. 3, no. 1, pp.1–12, 2013, doi: http://doi.org/10.25273/counsellia.v3i1.239.

Slamet Suyanto, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional RI, pp. 165, 2005.

Posted

2023-03-24