Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Student Learning Motivation in Learning Arabic using YouTube Media


Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Penggunaan Media Youtube

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5607

Keywords:

Youtube Media, Learining Motivation, Learning Arabic

Abstract

An essential element of learning tools, learning media significantly influences the effectiveness of teaching and learning processes for both teachers and students. This research aims to identify the use of media in Arabic learning and specifically how integrating YouTube can enhance students' motivation levels. The study adopts a qualitative research approach, gathering data through observations, interviews, and literature review. The analysis methodology entails application of Miles and Huberman model involving data collection, data reduction, presentation and ultimately deducing findings. Through the utilization of YouTube as a learning medium, it is envisaged that students' inclination towards grasping Arabic will be further heightened all in the spirit of bolstering their motivational levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

B. Istikomah and B. Haryanto, Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Islam. Sidoarjo: Nizamia Learning Center, 2021, ISBN 978-623-265-366-5.

M. Musdar, M. Muliyati, and H. Herlina, "Implementasi Media Audio Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Peredaran Darah Manusia Di Kelas V SDN 18 Sojol," Nosarara J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 8, no. 2, pp. 109–122, 2020.

S. V. Susilo, "Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar," J. Cakrawala Pendas, vol. 6, no. 2, 2020, doi: 10.31949/jcp.v6i2.2100.

Putra, "Pemanfaatan Animasi Promosi Dalam Media Youtube," Pros. Semin. Nas. Desain dan Arsit., vol. 2, pp. 259–265, 2019. [Online]. Available: https://cashbac.com

M. Haryadi, "Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar," J. Komun. Has. Pemikir. dan Penelit., vol. 5, no. 1, pp. 135–159, 2019. [Online]. Available: https://journal.uniga.ac.id/index.php/JK/article/view/588

M. H. Nuryadi and P. Widiatmaka, "Keunggulan Youtube sebagai Media Pembelajaran untuk Menumbuhkan Sikap Nasionalisme Mahasiswa," J. Civ. Educ., vol. 5, no. 3, pp. 356–367, 2022, doi: 10.24036/jce.v5i3.757.

C. E. Setyawan and K. Anwar, "Peran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam Sebagai Urgensitas Menghadapi Revolusi Industri 4.0," Lahjah Arab. J. Bhs. Arab dan Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 1, pp. 11–19, 2020, doi: 10.35316/lahjah.v1i1.571.

A. Nadlif and Istiqomah, Ilmu Pendidikan Islam, 2nd ed. Sidoarjo: UMSIDA Press, 2022. doi: https://doi.org/10.21070/2022/978-623-464-038-0.

A. Furoidah, "Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab," Al-Fusha Arab. Lang. Educ. J., vol. 2, no. 2, pp. 63–77, 2020, doi: 10.36835/alfusha.v2i2.358.

KBBI, "Motivasi." [Online]. Available: https://kbbi.web.id/motivasi

D. H. B. Uno, Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2023. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=lOqoEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=indikator+motivasi+hamzah+b+uno&ots=JQe1cahaFM&sig=rUciX-mcOc6to_HYa6jh8e7E02I&redir_esc=y#v=onepage&q=indikator%20motivasi%20hamzah%20b%20uno&f=false

A. Pangestu, M. F. Fatah, A. Untsa, and S. Lailiyah, "Efektivitas Penggunaan Media Youtube dan Quiziz dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah," J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 8775–8784, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3952.

K. S. Sitorus, A. Purwaka, P. Cuesdeyeni, P. Poerwadi, and Y. Mingvianita, "Penggunaan Model PJBL Pada Pembelajaran Menulis Puisi Dengan Pemanfaatan Media Youtube Pada Peserta Didik Kelas X IPS-1 Semester II SMA Negeri 5 Palangka Raya Tahun Pembelajaran 2022/2023," Pros. Semin. Nas. Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, vol. 2, no. 1, pp. 155–170, 2023, doi: 10.55606/mateandrau.v2i1.227.

I. Rohhani, "Implementasi Perencanaan Pembelajaran di Kursus Pembelajaran Bahasa Arab Al-Iman Surabaya," vol. V, no. 2, pp. 266–278, 2021.

O. Permatasari and S. Biduri, "Implementasi E-Budgeting in the Era of the COVID-19 Pandemic at the Regional Secretariat of Sidoarjo Regency," Acad. Open, vol. 4, pp. 1–12, 2021, doi: 10.21070/acopen.4.2021.2069.

Sugiyono, Pendekatan Kualitatif; Kuantitatif dan R&D, Bandung, 2015.

A. Ardiansyah, Risnita, and M. S. Jailani, "Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif," J. IHSAN J. Pendidik. Islam, vol. 1, no. 2, pp. 1–9, 2023, doi: 10.61104/ihsan.v1i2.57.

M. R. Fadli, "Memahami desain metode penelitian kualitatif," Humanika, vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.38075.

N. Nurhidayati and C. Djatmika, "Kelebihan dan Kekurangan Pembelajaran Bahasa Arab melalui Media Sosial Youtube," Budaya: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, vol. 6, no. 1, pp. 72–83, 2021.

S. Anwar, "Analisis Efektivitas Media Sosial YouTube dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbantuan Komputer," Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Al-Bayan, vol. 14, no. 1, pp. 34–49, 2022.

L. Wijiyanti et al., "Penggunaan Youtube sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara di Era Digital," Prosiding Transformasi Pembelajaran Nasional, vol. 1, 2021, ISSN: 2798-9100.

H. Rahmasari, "Penggunaan Media Youtube sebagai Solusi Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi," Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 3, no. 1, pp. 2, 2020.

S. Handayani and S. Syafi’i, "Pemanfaatan Video Animasi Youtube untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima’ Bahasa Arab," Tasqifiy Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 3, no. 2, 2022, p-ISSN 2.

F. Akbar and A. Rosyid, "Dampak Positif dan Negatif Pembelajaran Bahasa Arab di YouTube," Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 4, no. 3, pp. 589–598, 2022.

M. A. Jabbar, "Penggunaan Media YouTube dalam Meningkatkan Keterampilan Mendengar Bahasa Arab Kelas X MA Al-Ikhlas Labunti Raha Sulawesi Tenggara," Education and Learning Journal, vol. 3, no. 2, 2022, ISSN 2720-9156, e-ISSN 2721-5121.

Posted

2024-08-14