Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Meningkatkan Kosakata Siswa dengan Menggunakan Wordwall dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Menengah Kejuruan


Enhancing Student’s Vocabulary using Wordwall in English Specific Purposes at Vocational High School.

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5573

Keywords:

English, Wordwall, Vocabbulary

Abstract

The study investigates the impact of wordwall media on student memory systems before and after treatment. Data was collected from class X students at a public vocational high school. The results show that wordwall media is effective in improving vocabulary mastery and memory system abilities. The post-test results showed a higher average post-test value for the experimental class (72.5) compared to the control class (58.5). The study suggests that English teachers should use wordwall in teaching and learning to make students more interested in learning English, especially through visual and interactive media.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

B. S. H. Azizah, “Meta-Analysis: The Effect of Word Search, Wordwall, Crossword, &Scramble Games in Learning English Vocabulary,” J. Lang. Lit. …, vol. 4, no. 1, pp. 71–83, 2024.

R. M. Kosanke, “Kontribusi Minat Baca dan Penguasaan Kosakata tehadap Kemampuan Membaca teks Bahasa Jerman Peserta didik kelas X SMA Negeri Wonosari,” pp. 8–43, 2019.

S. K. Alam and R. H. Lestari, “Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, p. 284, 2019, doi: 10.31004/obsesi.v4i1.301.

Ratna Susanti, “Penguasaan Kosa Kata Dan Kemampuan Membaca Bahasa,” Academia, no. 01, pp. 87–93, 2019.

E. Solihat, “Pengaruh Motivasi Belajar dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Naratif Bahasa Inggris,” J. Ilmu Pendidik. STKIP Kusuma Negara, vol. 12, no. 2, pp. 119–131, 2021, doi: 10.37640/jip.v12i2.814.

B. A. B. Ii, “Silfi Eka Juliani, 2014 Efektivitas Permainan ‘Im Drierpack’ Untuk Menentukan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Efektivitas Permainan Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu,” pp. 6–26, 2014.

I. P. Suardi, S. Ramadhan, and Y. Asri, “Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 3, no. 1, p. 265, 2019, doi: 10.31004/obsesi.v3i1.160.

A. Z. Munibi, “Pengaruh Penguasaan Kosakata dan Tata Bahasa Terhadap Kemampuan Membaca Bahasa Inggris,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 5, no. 1, pp. 691–698, 2023, doi: 10.31004/edukatif.v5i1.4732.

F. Utami, W. B. Sheftyawan, A. Y. Pratama, and B. Supriadi, “Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Fisika Di Sma,” J. Pembelajaran Fis., vol. 12, no. 2, p. 61, 2023, doi: 10.19184/jpf.v12i2.38890.

A. Wael, D. Saputra, R. Hartanti, R. Akib, and K. Uluelang, “Penggunaan Metode Detektif Kata Dalam Meningkatkan Kosa Kata Dalam Bahasa Inggris di SD Istianah Terpadu Kota Sorong,” vol. 5, no. 2, pp. 269–277, 2024.

S. Syamsidar, R. M. P. Silalahi, A. Rusmardiana, F. Febriningsih, M. Taha, and E. Erniwati, “Wordwall on Mastery of Vocabulary in English Learning,” AL-ISHLAH J. Pendidik., vol. 15, no. 2, pp. 1801–1806, 2023, doi: 10.35445/alishlah.v15i2.3466.

S. Purnamasari, F. Rahmanita, S. Soffiatun, W. Kurniawan, F. Afriliani, and G. Online, “Abdi laksana,” vol. 3, pp. 70–77.

F. Hariadi, J. Jumalia, and A. C. Talakua, “Pengenalan Game Edukasi untuk Meningkatkan Perbendaharaan Kosa Kata Benda dalam Bahasa Inggris,” Mitra Mahajana J. Pengabdi. Masy., vol. 4, no. 2, pp. 78–84, 2023, doi: 10.37478/mahajana.v4i2.2685.

U. B. Harsiwi and L. D. D. Arini, “Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 4, no. 4, pp. 1104–1113, 2020, doi: 10.31004/basicedu.v4i4.505.

R. ROHMATIN, “Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Untuk Meningkatkan Kemampuan Vocabulary Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris,” EDUTECH J. Inov. Pendidik. Berbantuan Teknol., vol. 3, no. 1, pp. 79–88, 2023, doi: 10.51878/edutech.v3i1.2039.

S. P. Permana and K. Kasriman, “Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPS Kelas IV,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 7831–7839, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3616.

L. R. Octaberlina, U. Islam, N. Maulana, M. Ibrahim, U. Al, and A. Mandar, “English For SpecificPurposes : Need Analysis,” 2021.

N. W. Idrus, D. Yulianti, and U. Suparman, “Pemanfaatan media wordwall dalam peningkatan perbendaharaan kosakata (vocabulary) pada pembelajaran bahasa Inggris,” AKSARA J. Bhs. dan Sastra, vol. 22, no. 2, pp. 376–387, 2021, doi: 10.23960/aksara/v22i2.pp376-387.

Umar, A. R. Rahman, P. Mandasari, Mawarwati, and S. Amir, “Using Word Wall Website As A Strategy To Improve Students’ Vocabulary Mastery,” J. Educ., vol. 05, no. 03, pp. 9654–9661, 2023.

H. F. Akbar and M. S. Hadi, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa,” J. Psikol., vol. 4, no. 2, pp. 1653–1660, 2023.

Purwitasari, “the Effectiveness of Wordwall Application,” J. Inov. Pendidik. Mat., vol. 2, no. June, pp. 453–468, 2022.

E. S. Program and U. Tanjungpura, “THE USE OF WORDWALL TO ENRICH STUDENTS ’ VOCABULARY,” vol. 12, no. 1, pp. 35–42, 2024, doi: 10.23887/jpbi.v12i1.3308.

I. G. P. A. Arimbawa, “Penerapan Wordwall Game Quis berpadukan Classroom untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Biologi,” Indones. J. Educ. Dev., vol. 2, no. 2, pp. 324–332, 2021, doi: 10.5281/zenodo.5244716.

N. N. Arsini, M. H. Santosa, and N. P. E. Marsakawati, “Hospitality School Students’ Perception on the Use of Wordwall to Enrich Students’ Work-Ready Vocabulary Mastery,” Elsya J. English Lang. Stud., vol. 4, no. 2, pp. 124–130, 2022, doi: 10.31849/elsya.v4i2.8732.

Posted

2024-08-06