Principal's Strategy in Improving Educator Performance at Early Childhood Education Institution
Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Pendidik di Lembaga Pendidikan PAUD
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5445Keywords:
Strategy, performance, educatorAbstract
The quality of human resources in an educational institution is very important, this is related to the performance of good educators. The focus of this research is on the implementation of the principal's strategy on educator performance. Researchers used descriptive methods and used a qualitative approach to obtain a factual description of the status of some existing phenomena. Data collection techniques of interviews, observations, and documentation from principals, as well as educators that have been collected, data processing techniques apply three streams namely data reduction, data presentation, and conclusion drawing. so the hope is that with the principal's strategies through efforts, plans, or school programs all educators are more motivated to work, seen by their performance that will be better, so that it has a positive impact on achievement, and student character.
Downloads
References
S. Sukatin, S. Munawwaroh, E. Emilia, and S. Sulistyowati, “Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan,” ANWARUL, vol. 3, no. 5, pp. 1044–1054, 2023.
D. Syahrir, F. Kurniawana, and V. Q. N. Utami, “Hubungan Filosofi Ki Hajar Dewantara Sebagai Dasar Kebijakan Pendidikan Nasional Merdeka Belajar Di Indonesia,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 1, pp. 2185–2198, 2023.
P. R. Indonesia, “PP No 13 tahun 2015 Tentang Standar Nasional Pendidikan,” Lembaran Negara RI, no. 1, pp.1–5, 2015.
Dewan Perwakilan Rakyat Indonesia, “Undang-Undang (UU) tentang guru dan dosen nomor 14,” Dewan Perwakilan Rakyat Indones., p. 2, 2005, [Online]. Available: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjWxrKeif7eAhVYfysKHcHWAOwQFjAAegQICRAC&url=https://www.ojk.go.id/id/kanal/pasar-modal/regulasi/undang-undang/Documents/Pages/undang-undang-nomo
N. Niatama, M. Indriayu, and D. Sukmayadi, “Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru,” MENDIDIK J. Kaji. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 9, no. 1, pp. 19–24, 2023.
E. Syahputra, R. L. Pristiani, T. Siregar, K. Budiarta, and H. Hasyim, “Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru SMA Negeri 1 Stabat,” Maneggio J. Ilm. Magister Manaj., vol. 6, no. 2, pp. 156–162, 2023.
Y. Suanda and R. N. Sasongko, “Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Kepribadian Guru di SMA Negeri 1 Lintang Kanan Kabupaten Empat Lawang,” J. manajer Pendidik., vol. 14, no. 1, pp. 1–11, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.unib.ac.id/index.php/manajerpendidikan/article/view/11319
K. Kusen, R. Hidayat, I. Fathurrochman, and H. Hamengkubuwono, “Strategi Kepala Sekolah Dan Implementasinya Dalam Peningkatan Kompetensi Guru,” Idaarah J. Manaj. Pendidik., vol. 3, no. 2, p. 175, 2019, doi: 10.24252/idaarah.v3i2.7751.
H. Maulidina, “Analisis Manajemen Berbasis Sekolah dan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kinerja Guru di SMP Swasta Pemda Rantau Prapat,” J. Pendidik. Indones., vol. 2, no. 2, pp. 1–13, 2019.
Y. Ariyanti, “Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru,” AKSES J. Ekon. dan Bisnis, vol. 14, no. 1, pp. 26–35, 2020, doi: 10.31942/akses.v14i1.3265.
M. Okusa, “Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 Tentang Guru,” Dewan Perwakilan Rakyat Indones., vol. المجلد 49, no. المجلة الع ا رقية للعلوم, pp. 69–73, 2008.
N. Niland et al., Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SMK Negeri 13 Malang, vol. 167, no. 1. 2020. [Online]. Available: https://www.e-ir.info/2018/01/14/securitisation-theory-an-introduction/
M. F. Solikhulhadi, “Strategi Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Untuk Meningkatkan Mutu,” J. MADINASIKA Manaj. Pendidik. dan Kegur., vol. 2, no. 02, pp. 14~102–14~102, 2021, [Online]. Available: https://www.ejournal.unma.ac.id/index.php/madinasika/article/view/1049
N. Anam and Z. Malikkhah, “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Di Madrasah Ibtidaiyah (Mi),” J. Mu’allim, vol. 2, no. 2, pp. 242–259, 2020, doi: 10.35891/muallim.v2i2.2263.
E. Purwanto and I. Rindaningsih, “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Komitmen Dan Kinerja Guru,” J. Pendidik. dan Ris. Ilmu Sains, pp. 248–256, 2023.
D. N. P. Putri and M. B. U. B. Arifin, “Peran Kinerja Guru Dalam Membentuk Karakter Kerjasama Pada Siswa Kelas IV,” Al-Mada J. Agama, Sos. dan Budaya, vol. 5, no. 2, pp. 176–189, 2022, doi: 10.31538/almada.v5i2.2517.
L. Syafarina, E. Mulyasa, and N. Koswara, “Strategi Manajerial Penguatan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru,” J. Educ., vol. 7, no. 4, pp. 2036–2043, 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i4.1250.
P. M. P. N. RI, “Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2018 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah,” Kementrian Pendidik. dan Kebud., pp. 1–21, 2018.
N. Asiah, M. A. Tiro, and E. Apriyanti, “Strategi Kepala Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru di SMKS Yapta Takalar,” J. Educ. Dev., vol. 9, no. 4, pp. 211–217, 2021, [Online]. Available: http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3124%0Ahttp://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/download/3124/2012
I. Azizah and Karwanto, “Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kinerja Guru di Sekolah Inklusi,” J. Inspirasi Manaj. Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 133–143, 2021.
O. Maharani and I. Rindaningsih, “Penilaian Kinerja Sebagai Penentu Prestasi dan Kinerja Tenaga Kependidikan: Literature Review,” MAMEN J. Manaj., vol. 2, no. 1, pp. 159–170, 2023, doi: 10.55123/mamen.v2i1.1626.
Y. M. Sari and A. Huzairin, “Manajemen Supervisi Dalam Lembaga PAUD Di TK Negeri Pembina Nasal,” PAUDIA J. Penelit. dalam Bid. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 10, no. 1, pp. 187–196, 2021, doi: 10.26877/paudia.v10i1.8166.
F. Ajepri, O. Vienti, and R. Rusmiyati, “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru,” Mindset J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 1, no. September, pp. 130–149, 2022, doi: 10.58561/mindset.v1i2.53.
I. A. Pratama, “Supervisi Klinis Dengan Metode Coaching Untuk Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Sdn Bulukerto 02 Kotabaru,” J. Pendidik. Taman Widya Hum., vol. 2, no. 4, pp. 2054–2078, 2023.
L. Rachmawati and L. Kaluge, “Kompetensi Profesional Guru, Motivasi Kerja, dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru,” J. Penelit. dan Pendidik. IPS, vol. 14, no. 1, pp. 1–6, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.