DOI of the published article https://doi.org/10.69896/modeling.v11i1.2414
The Influence of The Learning Environment on Students Learning Concentration Levels
Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Konsentrasi Belajar Santri
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5385Keywords:
learning environment, level of learning concentration, students, influenceAbstract
This research aims to analyze the influence of the learning environment on students' learning concentration levels. The research design used in this research is quantitative research. The research location used in this research is the Nurul Huda Al Manshurin Islamic Boarding School, so the population used in this research is all female students at the Nurul Huda Al Manshurin Islamic Boarding School. The sampling technique uses nonprobability sampling technique with saturated samples. The data analysis used in this research is classical assumption testing and hypothesis testing. The results of the research show that learning environment variables have a positive and significant effect on the level of student learning concentration at the Nurul Huda Al Manshurin Islamic Boarding School.
Downloads
References
M. Misdar, A. Idi, M. Isnaini, M. Mardeli, Z. Zulhijra, and S. Syarnubi, "Proses Pembelajaran Di Program Studi Pendidikan Agama Islam Fitk Uin Raden Fatah Palembang," Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 3, no. 1, pp. 52–74, 2017.
S. B. Djamarah and A. Zain, Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2010, p. 1.
R. Wahab, Psikologi Belajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2015, p. 18.
Rusman, Pembelajaran Tematik Terpadu. PT Raja Grafindo Persada, 2019.
R. Novianti, "Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di MAN 2 Palembang," UIN Raden Fatah Palembang, 2018.
A. R. Farida and A. P. Astutik, "Efektivitas game komunikata pada mata pelajaran PAIBP di SMP At-Tibyan Pasuruan," Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 10, no. 2, pp. 255–271, 2021.
U. Azmiyah and A. P. Astutik, "The Role of The Movement Teacher in Preparing Indonesia's Excellent Generation," Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 4, no. 2, pp. 396–408, 2021.
S. K. Hidayat, D. A. Romadlon, and A. P. Astutik, "Model Pengembangan Media Poster dalam Pembelajaran Al-Qur’an Materi Surah al-Ma’un," Fitrah: Journal of Islamic Education, vol. 4, no. 1, pp. 138–150, 2023.
S. D. Danim et al., Psikologi Pendidikan (Dalam Persepektif Baru). Bandung: Alfabeta, 2011, pp. 163–164.
M. Rizkiya, "Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Kelas V Mi Salafiyah Kota Cirebon," S1-Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2023.
W. Witriyanti, "Implikasi Kondisi Lingkungan Belajar terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV A di MI PGM Kota Cirebon," Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, 2019.
A. Ikhsan, S. Sulaiman, and Rusman, "Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar di SD Negeri 2 Teunom Aceh Jaya," Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. 2, 2017.
E. Safitri, "Konsentrasi Siswa Dalam Proses Pembelajaran Dan Hubungannya Dengan Lingkungan Belajar," Pendidikan Sosiologi, 2020.
R. Noviati, M. Misdar, and H. S. Adib, "Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di MAN 2 Palembang," Jurnal PAI Raden Fatah, vol. 1, no. 1, pp. 1–20, 2019.
P. Tambunan, M. F. Ardhiansyah, and M. G. Kurniawan, "Pengaruh Suasana Lingkungan Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Produktif," Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, vol. 9, no. 3, pp. 175–182, 2020.
A. I. Suryani and H. Milla, "Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 2 Kaur," Jurnal Economic Edu, vol. 3, no. 1, pp. 40–44, 2022.
M. A. Evriantara, "Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Mahasiswa Sekolah Tinggi Teologi EFATA," Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, vol. 8, no. 21, pp. 1–7, 2022.
R. Rizky Diana Saputri, "Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih Di MA Miftahul Ulum," Skripsi, Tarbiyah dan Keguruan, 2022.
S. B. Djamarah, Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.
S. Slameto, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2015.
Firdauz et al., "Keefektifan Layanan Penguasaan Konten Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar," Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, vol. 6, no. 1, pp. 21–27, 2017.
Y. Navia and P. Yulia, "Hubungan Disiplin Belajar Dan Konsentrasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa," PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, vol. 6, no. 2, pp. 100–105, 2017.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013, p. 14.
N. Nasehudin and N. Gozali, Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: CV Pustaka Setia, 2012, p. 131.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013, p. 207.
B. Harahap, "Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Di Sekolah Menengah Kejuruan Global Cendekia Kampar," Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2021.
M. A. Evriantara, "Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Mahasiswa Sekolah Tinggi Teologi EFATA," Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, vol. 8, no. 21, pp. 1–7, 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.