Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Development of Textbooks Based on the Book Creator Application in Maharah Istima' Learning for Madrasah Aliyah


Pengembangan Buku Ajar Berbasis Aplikasi Book Creator dalam Pembelajaran Maharah Istima' untuk Madrasah Aliyah

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4961

Keywords:

development, book creator, learning maharah istima'

Abstract

This research aims to develop a book creator to support maharah istima' learning in Ministry of Religion books as well as knowing the assessment of material and media experts in developing a book creator to support maharah istima' learning in class X Bilingual Madrasah Aliyah Terpadu Darul Fikri Sidoarjo. The method used in this research is the ADDIE method. The ADDIE method consists of 5 stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. The results of this research show that the book creator media in learning Arabic maharah istima is declared to be very valid and without improvement so that it is very suitable for use in learning maharah istima` for students in class X Bilingual Madrasah Aliyah Terpadu Darul Fikri Sidoarjo. The percentage of validity results for material experts is 82.5% with the criteria "very valid" and the validity of media experts is 81.81%. with the criteria "very valid".

Downloads

Download data is not yet available.

References

O. Mailani, I. Nuraeni, S. A. Syakila, and J. Lazuardi, “Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia,” Kampret J., vol. 1, no. 1, pp. 1–10, 2022, doi: 10.35335/kampret.v1i1.8.

S. Fu’adah, “Penggunaan Strategi Mind Mapping Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab,” Lahjah Arab. J. Bhs. Arab dan Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 1, pp. 30–39, 2021, doi: 10.35316/lahjah.v2i1.1014.

F. A. Muid, “Fi’aliyat tatbiq la’bati silsilat al-hams li tarqiyyah maharat al-istima’ li dafi tullab al-ṣaf al-thani min al-madrasah al-diniyyah bi ma’had Sunan Giri al-Islamiyyah Surabaya,” Palapa, vol. 11, no. 2, pp. 678–693, 2023, doi: 10.36088/palapa.v11i2.3796.

N. Mufidah, “Istikhdam fiydu tik tuk li tarqiyyah maharat al-istima’ wal-kitabah li tullab al-fasl al-khamis bil-madrasah al-ibtida’iyyah al-Salah Kajran Kondang Wetan Basuruwan,” Mayada, pp. 193–200, 2023.

U. Kalsum and M. Taufiq, “Upaya Guru Meningkatkan Maharah Istima’melalui Metode Storytelling pada Siswa Kelas X,” J. Educ. Res., vol. 4, no. 3, pp. 1251–1258, 2023.

S. Y. Al-ayubi, S. Putra, and S. Mokodenseho, “Penggunaan Metode Audiolingual dalam Maharah Istima ’ di Madrasah Tsanawiyah Al-Kahfi Hidayatullah Surakarta,” vol. 4, no. 4, pp. 1839–1845, 2023.

Amrina, A. Mudinilah, and D. Himah, “Pemanfaatan Aplikasi Audacity Dalam Proses Pembelajaran Maharah Istima’ Kelas X Man 1 Solok,” J. Teknol. Pendidik., vol. 15, no. 1, p. 1, 2022, doi: 10.24114/jtp.v15i1.28962.

A. V. Prananingrum, I. N. Rois, and A. Sholikhah, “Kajian Teoritis Media Pembelajaran Bahasa Arab,” Konf. Nasonal Bhs. Arab, vol. 3, no. 1, pp. 303–319, 2020, [Online]. Available: https://journal.staimsyk.ac.id/index.php/ihtimam/article/viewFile/220/162

Y. Suryadarma and A. Aldini, “Tanfiẓ wusa’iṭu al-ta’liim al-fiidiyu al-mutaharrikah al-ab’ad al-thaniyah fii maadat al-muṭala’ah fii al-fasl al-thani E bimahd wali sa’a ’abir Funuruku,” Mayada, pp. 326–337, 2023.

D. Hazmi and H. A.- Rasyid, “Pengembangan Media Kantong Mufrodat dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Siswa Kelas IX SMP IT Ummi Ayuni Perbaungan,” Manazhim, vol. 5, no. 2, pp. 880–892, 2023, doi: 10.36088/manazhim.v5i2.3540.

E. Kurniawan, “Al-lughah al-’arabiyyah fi al-’asr al-raqami 4.0 wal-athar al-mutaratibah ’ala ta’liim al-lughah al-’arabiyyah fi al-madrasah,” Mayada, pp. 384–393, 2023.

N. Hikmah, “Dawr al-raqaminah fi tatawir dirasat al-lughah al-’arabiyyah: Nuqat al-quwwah wal-ma’uqat,” Mayada, pp. 689–701, 2023.

I. H. Siti Rodi’ah, “Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbantu Media Book Creator Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Siswa Pada Tingkat Sekolah Dasar,” Contin. Educ. J. Sci. Res., vol. 2, no. 2, pp. 23–35, 2021, doi: 10.51178/ce.v2i2.225.

C. Pebriani and M. Zainil, “Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Powtoon Pada Materi Penyajian Data di Kelas V Sekolah Dasar,” J. Basic Educ. Stud., vol. 5, no. 1, pp. 2250–2253, 2022.

L. A. Rahmah and M. Ahsanuddin, “Pengembangan Media Podcast pada Aplikasi Spotify sebagai Media Pembelajaran Maharah al- Istima’,” JoLLA J. Lang. Lit. Arts, vol. 2, no. 11, pp. 1613–1625, 2023, doi: 10.17977/um064v2i112022p1613-1625.

F. S. Yelvita, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Smart Apps Creator untuk Maharah Istima’ dan Kalam di Universitas Islam Negeri Sultan Thaha Saifuddin Jambi,” digilib.uin-suka.ac.id, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.

U. Hijriyah, S. Basyar, K. Koderi, E. Erlina, M. Aridan, and M. S. Hidayatullah, “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Android Untuk Mahᾱrat Al Istimᾱ’ Kelas 8 Smp,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 5, no. 2, p. 239, 2022, doi: 10.35931/am.v5i2.1352.

S. Sulaiman, “Desaign Multimedia Pembelajaran Sejarah Perkembangan Islam Berbasis Macromedia Flash 8 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 5, pp. 3155–3159, 2023, doi: 10.54371/jiip.v6i5.1960.

A. Asmayanti, I. Cahyani, and N. S. Idris, “Model Addie Untuk Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Eksplanasi Berbasis Pengalaman,” Semin. Int. Riska Bhs. XIV, pp. 259–267, 2020, [Online]. Available: http://proceedings.upi.edu/index.php/riksabahasa

M. L. Maftukhah and I. Asrori, “Pengembangan Video dengan Aplikasi VlogNow sebagai Media Pembelajaran Maharah Istima Siswa Kelas 2 Madrasah Tsanawiyah,” JoLLA J. Lang. Lit. Arts, vol. 3, no. 1, pp. 100–113, 2023, doi: 10.17977/um064v3i12023p100-113.

D. Arifa, N. Wulan, S. T. Widodo, and N. Aniswatin, “Pengembangan Buku Ajar Norma dan Penerapannya Berbasis Kearifan Lokal Semarang Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V,” vol. 1, no. 1, pp. 29–38, 2023.

M. Yusuf, A. Lestari, L. Aditya, D. Musa, and S. Selatan, “PENGEMBANGAN BUKU AJAR STATISTIKA PENDIDIKAN,” vol. 4, no. 1, pp. 257–273, 2024.

Posted

2024-07-01