Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effect of the Samiyah Syafawiyah Method on the Arabic Insya' Writing Skills at Baitul Qur’an Darussalam Islamic Boarding School in Sidoarjo


Pengaruh Metode Samiyah Syafawiyah terhadap Keterampilan Menulis Insya' Bahasa Arab di Pondok Pesantren Baitul Qur’an Darussalam Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4936

Keywords:

Samiyah Syafawiyah Method, Insya' Writting Skill, Arabic Language

Abstract

This research investigates the influence of the Samiyah Syafawiyah Method on Arabic Language Writing Skills at Baitul Qur’an Darussalam Islamic Boarding School in Sidoarjo. Employing a quantitative approach and a Pre-Experimental One Group Pretest-Posttest Design, data were collected from 21 students before and after the treatment. The analysis reveals that the method significantly impacts the enhancement of Insya' Arabic writing skills, with a higher average posttest score compared to the pretest (69.76 vs. 59.05). The Paired Sample T Test statistical analysis shows a low significance value (0.000 < 0.05), indicating a relationship between the use of the method and the improvement in writing skills. In conclusion, the Samiyah Syafawiyah Method is effective in enhancing Arabic writing skills at Baitul Qur’an Darussalam Islamic Boarding School

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Syafi’i and M. T. Aziz, “Penerapan Metode Audiolingual Dalam Pembalajaran Insya’ Di Madrasah Diniyah Takmiliyyah Roudlotul Muta’allimin,” J. Ilmu Pendidik. Islam, vol. 20, no. 1, pp. 1–15, 2022, doi: doi.org/10.36835/jipi.v20i1.3935.

M. A. Mustofa, “Analisis Penggunaan WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab di Era Industri 4.0,” Arab. J. Bhs. Arab, vol. 4, no. 2, p. 333, 2020, doi: 10.29240/jba.v4i2.1805.

M. Afroni, “Metode Sam’iyah Syafawiyah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” J. Penelit. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 6, no. August, p. 128, 2019, doi: doi.org/10.36835/jipi.v20i1.3935.

P. Hardiyanti, “Mafhum Maharah Qiraah Dan Maharah Kitabah,” Islam. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 1–5, 2022, doi: 10.57251/ie.v2i2.376.

R. Linur and M. R. Mubarak, “Facebook Sebagai Alternatif Media Pengembangan Maharah Kitabah,” Naskhi J. Kaji. Pendidik. dan Bhs. Arab, vol. 2, no. 1, pp. 8–18, 2020, doi: https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.154.

K. Khoiri, “Implementasi Tahapan Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Kitabah,” J. Nas. Pendidik. Agama Islam, vol. 3, no. 1, pp. 1–7, 2022, doi: https://doi.org/10.47902/religius.v5i1.625.

A. Rathomi, “Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Tarbiya Islam. J. Kegur. dan Pendidik. Islam, vol. 1, no. 1, pp. 1–8, 2020.

S. Prihantoro, “Analisis Kesalahan Bahasa Pada Taksonomi Linguistik Dalam Penulisan Insya’,” al Mahāra J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 5, no. 1, pp. 41–62, 2019, doi: 10.14421/almahara.2019.051-03.

M. P. Suci, “Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring Pada Mata Kuliah Insya’ Di Stai Ma’Arif Sarolangun,” El-Jaudah J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 1, no. 2, pp. 59–68, 2020, doi: 10.56874/faf.v1i2.134.

M. Ni’mah, E. K. Farid, and S. Ma’arif, “Creating Language Environment at Al-Mashduqiah Islamic Education Center Patokan Kraksaan Probolinggo,” Alsuna J. Arab. English Lang., vol. 3, no. 1, pp. 187–196, 2020, doi: 10.31538/alsuna.v3i2.985.

E. K. Farid and A. Rodhiyah, “Istirotijiyah Ta’lim al-Insya’ fiy Markaz Tabahhur al-Lughah al ’Arabiyah bi Ma’had Darul Lughah wal Karomah Karaksaan Probolinggo Indonesia,” Mantiqu Tayr J. Arab. Lang., vol. 2, no. 2, 2022, doi: 10.25217/mantiqutayr.v2i2.2370.

E. Susanti, “Efektivitas Pembelajaran Insya’ Muwajjah untuk Meningkatkan Maharotul Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab pada Siswa Kelas VIII Mts Negeri 8 Muaro Jambi,” Ad-Dhuha J. Pendidik. Bhs. Arab dan Budaya Islam, vol. 3, no. 1, pp. 80–91, 2022.

Ahmadi and A. M. Ilmiani, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Konvensional Hingga Era Digital. 2020.

Y. Tayar and Anwar Syaiful, “Metodologi Pengajaran Agama Dan Bahasa Arab.”

Sardiyanah, “Pendekatan Dan Metode Audio Lingual (Analisis Metode Sam’iyah Safawiyah),” J. Kaji. Pendidik. dan Bhs. Arab, vol. Vol. 1, no. No.1, p. Hlm. 14-20, 2019.

Huzaidah and Fatmawati, “PENGARUH PENERAPAN METODE AUDIOLINGUAL UNTUK PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBAHASA ARAB SISWA MTs MUHAMMADIYAH LIMBUNG,” Al-Maraji’ J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 2, pp. 1–14, 2017, doi: https://doi.org/10.26618/almaraji.v1i2.3633.

D. Amelia and D. D. Basuki, “Efektifitas Metode Audiolingual Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Materi Teks Dialog Pada Siswa Kelas 3 SD Di Kota Karawang,” Syntax Lit. J. Ilm. Indones., vol. 7, no. 10, pp. 17309–17319, 2022, doi: https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v7i10.13062.

A. Achoita, “Bahasa Arab Dan Metode Pengajarannya,” Tadris J. Penelit. dan Pemikir. Pendidik. Islam, vol. 12, no. 2, pp. 19–32, 2019, doi: https://doi.org/10.51675/jt.v12i2.20.

C. Aini, “At-Thariqatus Samiyah Syafawiyah Fii Tarqiyati Mahartil Istima’ wal Kalam,” IJ-ATL Int. J. Arab. Teach. Learn., vol. 3, no. 2, pp. 50–60, 2020, doi: 10.33650/ijatl.v3i2.1058.

S. Rahmahwati and M. Ahsanuddin, “Metode Sam’iyah Syafawiyah terhadap Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Kota Malang,” JoLLA J. Lang. Lit. Arts, vol. 2, no. 12, pp. 1657–1666, 2022, doi: 10.17977/um064v2i122022p1657-1666.

K. Kafila and D. Nurhayati, “Pengaruh Penerapan Metode Audiolingual Terhadap Kemampuan Muhadatsah Santriwati Kelas III Intensif di TMI Putri Pondok Pesantren Al-Amien Prenduan Tahun 2021-2022 m,” J. Compr. Sci., vol. 1, no. 4, pp. 665–663, 2022, doi: 10.59188/jcs.v1i4.93.

D. D. Unaradjan, Metode Penelitian Kuantitatif. Penerbit Unika Atma Jaya Jakarta, 2019. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=DEugDwAAQBAJ

M. Musfiqon, Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan (UA Kurniati (ed.). PT. Prestasi Pustakaraya, 2016.

M. B. U. B. Arifin and Aunillah, Buku Ajar Statistik Pendidikan. Sidoarjo: UMSIDA Press, 2021. [Online]. Available: https://press.umsida.ac.id/index.php/umsidapress/article/view/978-623-6292-33-4

Posted

2024-06-27