Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.36379/autentik.v7i1.277
Preprint / Version 1

Development of Fable Interactive Media to Increase Students' Interest in Reading and Writing Skills


Pengembangan Media Interaktif Fabel Untuk Meningkatkan Minat Baca Dan Ketrampilan Menulis Peserta Didik

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.467

Keywords:

Fable Interactive Media,, Reading Interest,, Writing Skill

Abstract

This research was conducted on grade 3 students of MI An-Nur Junwangi to increase interest in reading and writing The research used in this journal uses the R&D (Research and Development) research method. with the ADDIE model (Analysis, Design, Production, Implementation and Evaluation). This study uses data analysis techniques, namely descriptive analysis. quantitative data obtained fromĀ  expert advice and qualitative data obtained from the results of calculating the percentage of experts who can be said to be feasible or not. Results The percentage of each expert is 95% Material Expert, 98% Media Expert and 100% Learning Practitioner (Teacher). The results of the Paired T-Test analysis technique through SPSS are the Pre-Test and Post-Test for students. The average Pre-Test is 65.4 while the Post-Test is 82.5. With this average result there is a significant increase of 17. So that the product can be received and used as it should.

Downloads

Download data is not yet available.

References

. Bilkis, H., "Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash Player Pada Pembelajaran Tematik Tema Energi Dan Perubahannya Kelas 3 Sekolah Dasar"., Universitas Muhammadiyah Malang., Malang., Oct 2018

. By Arifin, M. B., & Nurdyansyah, N. Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan., Sidoarjo : UMSIDA PRESS,Agust 2018.

. Devianty, D, " Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan.", J.Tarbiyah, Vol. 24, No.2, Jul-Dec. 2017.

. Erika, E, "Pengaruh Media Audio Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Fabel Siswa SMP Negeri 2 Teluk Gelam"., Universitas Muhammadiyah Palembang., Palembang, Agust. 2019

. Helmiah , F., & Hardianti , C, " Perancangan Media Interaktif Kumpulan Doa Untuk Anak Usia Dini Berbasis Multimedia ", Manajemen Informatika dan Teknik Komputer. J. Manajemen Informatika dan Teknik Komputer, Vol 2 No 2, Oct. 2017.

. Khalik, I.," Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Sebagai Terapi Ekspresif Terhadap Emosi Pada Peserta Didik Kelas XI MAN 3 Kota Jambi". J. Literasiologi, Vol 6, No. 2, Jul. 2021.

. Maharani , M., "Upaya Guru Dalam Pemanfaatan Pojok Baca Untuk Menumbuhkan Minat Baca Siswa Di Kelas III Madrasah Ibtidaiyah Swasta Nurul Yaqin Simpang Sungai Duren Muaro Jambi" ., UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi., Jambi, 2020

. Maskhuroh, L., A'yun, K., & Lestari, Z., "Tafsir Surat Al-Alaq Ayat Satu Sampai Lima (Tela'ah Konsep Pendidikan Islam Perspektif M.Quraish Shihab)". Vol 2 , No 2 , Sept. 2020.

. Maskur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M., "Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan M acromedia Flash"., J.Pendidikan Matematika, Vol. 8, No. 2 , pp.177-178, 2017.

. Ningsih , S. S., & Mustadi , A. "Penggunaan Media Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Ketrampilan Menulis Pada Pembelajaran Tematik Integratif" ., Jan. 2018

. Nurdyansyah, N., & Lestari , R. P, "Pembiasaan Karakter Islam Dalam Pengembangan Buku Ajar Bahasa Jawa Piwulang 5 Pengalamanku Kelas I MI Nurur Rohmah Jasem Sidoarjo", J.Pendidikan Dasar Islam , pp.35-49,Jul 2020.

. Putri , R. M., Risdianto , E., & Rohadi , N., "Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Menggunakan Adobe Captivate Pada Materi Gerak Harmonik Sederhana", J. Kumparan Fisika, Kumparan Fisika, Vol. 2, No.2, pp.113-120, 2019.

. Yulsafli, Y., "Kode Budaya dalam Fabel Masyarakat Aceh"., J. Pendidikan, Sains dan Humaniora , Vol. 7, No.2, Apr. 2019.

Posted

2023-03-08