Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13240
Preprint / Version 1

YouTube-Based Audio Visual Media Analysis as a Tool for Learning Arabic at MTS Al-Abror Sidoarjo


Analisis Media Audio Visual Berbasis YouTube Sebagai Sarana Pembelajaran Bahasa Arab di MTS Al-Abror Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4556

Keywords:

Learning Media, Audio Visual, Youtube, Arabic

Abstract

Choosing the right and effective media for students to use in conveying their learning is a challenge for teachers.
The aim of this research is to find out how YouTube audio-visual media is used in teaching Arabic at MTS Al-Abror Sidoarjo and to find out the obstacles encountered when using YouTube audio-visual learning media in teaching Arabic at MTS Al-Abror Sidoarjo. This research uses a qualitative approach which includes data reduction, data presentation, and drawing conclusions. And data collection uses interview, observation and documentation techniques. The research conclusion is that using YouTube in learning Arabic is an effective way to understand the material. The strategy implemented is an effort to support the learning process, including the use of YouTube audiovisual content. Even though it is only used as additional teaching material, this activity is quite effective in helping students understand Arabic language material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprida. Pane, “Bahasa Arab Sebagai Alat Komunikasi Agama Islam,” J. Pengemb. Ilmu Komun. dan Sos., 2018.

S. Handayani and Syafi’i, “Pemanfaatan Video Animasi Youtube Untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima’ Bahasa Arab,” Tatsqifiy J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3, no. 2, pp. 104–115, 2022, doi: 10.30997/tjpba.v3i2.6138.

S. A. Syarofi, “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Audio-Visual melalui Media Sosial: Youtube, TikTok, Instagram, Facebook,” Kitaba J. Interdiscip. Arab. Learn., vol. 01 (01), 2023.

M. &. I. N. Syaifullah, “Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab.Arabiyatuna,” J. Bhs. Arab, vol. 3 (1), 2019.

R. Harmigati, “Fa’aliyah Tatbiqi Wasilatit Ta’limil Iliktruni ‘ala Asasi Video Youtube Litarqiyati Maharatil Kalam Litolabis Siffis Sabi’ Bimadrasatil Mutawassitatil Islamiyah Simo Lamongan”, [Online]. Available: http://digilib.uinsa.ac.id/43324/2/Rindang Harmigati_D92216051.pdf

M. A.-A. Agus Budiman, “Penggunaan Media Youtube dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, pp. 1349–1358, 2022.

B. Raudatussolihah, “Pengembangan Teknologi Audio-Visual dalam Pembelajaran BahasaArab,” Educ. Learn. J., vol. 3 (1), 2022.

D. Laksaputra, “Ta’limi Maharatil Istima’ wal Kalam Biwasilatil Youtube Fi Madrasati Nurul Huda Tsanawiyah Islamiyah Tempos, Lombok Barat”, [Online]. Available: http://etheses.uinmataram.ac.id/3005/1/Dilan Laksaputra-180406002.pdf

V. E. Karami, U. Y. Rachmayanti, and I. Rif’ah, “Penggunaan Aplikasi Berbasis Audio Visual ( Youtube dan Tiktok ) Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab,” Semin. Nas. Bhs. Arab Mhs. V Tahun 2021, vol. 5, pp. 378–388, 2021, [Online]. Available: http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/810

M. H. A. M. Shidqi, “Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Memanfaatkan Lingkungan Berbahasa Bagi Mahasiswa Di Perguruan Tinggi”, [Online]. Available: https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2807

A. A. Fridayanti, “Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab-Indonesia Menggunakan Media Audio Visual Channel Youtube di MTs NU Mranggen,” Maharaat J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 1, pp. 78–88, 2021, doi: 10.18196/mht.v4i1.12950.

R. P. L. N. K. &. N. K. Tutiasri, “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bagi Mahasiswa di Tengah Pandemi Covid-19,” E-Journal Ubharajaya, 2020.

N. U. Hartati Rismauli, “Penggunaan Audio Visual youtube ‘Arabic Podcast’ Pada Pembelajaran Maharah Kalam di SMA Muhammadiyah 4 Depok,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, pp. 1349–1358, 2022.

Makruf, “Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Kabupaten Sukoharjo,” Arab. J. Arab. Stud., vol. 5 (1), 2020.

E. Lutfiyatun, “Optimasi Keterampilan Menyimak Bahasa Arab dengan Media Youtube,” Tarbiyatuna J. Pendidik. Ilm., vol. 7 (1), 2022.

U. Salamah and T. Supriyatno, “Innovations For Active Arabic With the Kitab Al-Wajiz Fillughoti Wa Nahwi/ Inovasi Aktif Berbahasa Arab dengan Kitab Al-Wajiz Fillughoti wa Nahwi,” Ijaz Arab. J. Arab. Learn., vol. 3, no. 1, pp. 107–120, 2020, doi: 10.18860/ijazarabi.v3i1.8497.

S. Mahmudah, “Media Pembelajaran Bahasa Arab,” An Nabighoh J. Pendidik. dan Pembelajaran Bhs. Arab, vol. 20, no. 01, p. 129, 2018, doi: 10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131.

M. A. N. &. S. A. Sultan, “Pelatihan Peningkatan Kosakata Bahasa Inggris Menggunakan Youtube,” Pros. Semin. Nas. Lemb. Penelit. dan Pengabdi. Kpd. Masy. Univesitas Negeri Makassar, vol. 10 (8), 2019.

Jepri Nugrawiyati, “Media Audio-Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” El-Wasathiya J. Stud. Agama, vol. 6, no. 1, p. 98, 2018.

H. Ahyar et al., Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif, no. March. 2020.

E. Yusi Kamhar, M., & Lestari, “Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi.,” Intel. J. Ilmu Pendidik., vol. 1(2), pp. 3–4, 2019.

H. Rahmasari, “Penggunaan Media Youtube sebagai Solusi Media Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi,” Maharaat J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3 (1), pp. 23–41, 2021.

K. Pratiwi, B., & Puspito Hapsari, “Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 4 (2), p. 282, 2020.

A. I. T. Baihaqi, A., Mufarroha, A., & Imani, “Youtube sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif di SMK Nurul Yaqin Sampang,” EDUSIANA J. Manaj. Dan Pendidik. Islam, vol. 7 (1), pp. 74–88, 2020.

Posted

2024-05-03