Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Analysis of Writing Errors in the Book of Al-‘Ashri in the Senior High School


Analisia Kesalahan Imla' dalam Kitab Al-'Ashri di Tingkat SMA

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4493

Keywords:

Analysis, Textbook, Error in Writing

Abstract

Textbooks as teaching materials contribute greatly to maximizing the quality of primary and secondary education, therefore it is necessary to analyze errors in textbooks because it is possible that there are writing errors. The author is interested in the Al- ‘Ashri Arabic study book for high school level to analyze the form of imla’ errors in the book Al-‘Ashri at the high school level. This study uses qualitative research methods with the type of library research and analysis methods, namely content analysis and data collection methods by means of documentation to find out the imla’ errors in the Al-ashri book and what factors trigger imla’ errors. The results of the analysis in this book are found quite a lot of imla’ errors such as the location of writing hamzah washal and qath’i, errors in writing letters, ta’ marbuthah, alif maqsurah, writing harakat, tasydid, sentences written without spaces and tarakib errors

Downloads

Download data is not yet available.

References

Safitri, Y. ANALISIS KESALAHAN TULISAN BAHASA ARAB MAHASISIWI MELALUI METODE IMLA’GHAIRU AL-MANZHUR DI MA’HAD IAIN KENDARI.

Hijriyah, U. (2018). Analisis Pembelajaran Mufrodat dan Struktur Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah.

Nurhanifah, N. S. (2021). Problematika Mahasiswa Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kemahiran Menulis Bahasa Arab. In International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 5, pp. 643-650).

Hidayanti, P. N. Y., Taufiq, M. A., & Maturedy, F. (2021). Analisis Buku Bahasa Arab Tingkat MPDM Muhammadiyah. al-ittijâh: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab, 13(2), 153-169.

Amrullah, M. A. (2015). Analisis Kesalahan Penerapan Qawa’id Pada Buku Ajar Bahasa Arab. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 46-65.

Hiday, D., Safitri, R., & Alfan, M. (2021). Kesalahan morfosintaksis pada buku ajar bahasa arab kelas 5 mi terbitan departemen pendidikan Hidayatullah. Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 3(1), 1-5.

Fuadiyah, R. A. Y., & Taufiq, M. A. (2020). Analisis kesalahan teks buku Pendidikan Bahasa Arab di madrasah. An Nabighoh, 22(02), 151-168.

Nurkholis, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Bahasa Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 1(01), 10-21.

Hidayah, I., & Asyrofi, S. (2018). Analisis Kesalahan Sintaksis Pada Buku Teks Duru> Su Al-Lughah Al-Ara> Biyah ‘Ala> Thoriqotial-Muba> Syarah Al-Muta> Kamilah Karya Muhammad In’am, MA. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 239-256.

Haniah, H. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab pada Skripsi Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Arab. Arabi: Journal of Arabic Studies, 3(1), 23-34.

A. A. Fauzani. IDHO’AT LI MU’ALLIMI AL-LUGHAH AL-ARABIYYAH LIGHAIRI AN-NATHIQINA BIHA, 2010

Hafidz, M. (2020). Analisis Kesalahan Imla’Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Salatiga. Studi Arab, 11(1), 13-26.

Insaniyah, A. L., & Kumala, U. Y. N. (2022). Analisis Kesalahan Menulis Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Imla. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 47-60.

Rosyad, M. S. (2018). ANALISIS BUKU AJAR BAHASA ARAB SISWA KELAS VIII MTs/SMP ISLAM DALAM PERSEPEKTIF GENDER. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 2(2), 381-395.

Azhari, A. W. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas Vi Madrasah Ibtidaiah Terbitan Karya Toha Putra. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(2), 125-136.

L. dan L. I. Alinda, Al-’Ashri Belajar Bahasa Arab. Surabaya: Hikmah Press, 2022

Syaifuji, A., Istiqomah, I. N., & Alfan, M. (2021). Analisis Morfosintaksis Buku Ajar Digital Bahasa Arab Kelas X Madrasah Aliyah Kementerian Agama Tahun 2020. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(6), 901-912.

Asrory, A. F., Zamani, A. F., & Daroini, S. (2022). Studi Kelayakan Buku Ajar Bahasa Arab Berdasarkan Standar BSNP. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(2), 103-116.

Hikmah, K., & Astuti, R. (2018). Analisis perbandingan kualitas buku teks bahasa Arab Ta’lim Al-Lughoh Al-Arobiyah dan Al-‘Ashri: Kajian isi, penyajian dan bahasa. Halaqa: Islamic Education Journal, 2(1), 12-29.

Posted

2024-04-30