Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Eligibility of TikTok Shop as a Legitimate Platform for Conducting Online Sales Transactions in Indonesia


Kelayakan TikTok Shop sebagai Platform yang Sah untuk Melakukan Transaksi Penjualan secara Online di Indonesia

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4192

Keywords:

TikTok Shop, Sales Transaction, Online, Legitimate

Abstract

The focus of this research is to examine the feasibility of a marketplace platform created by ByteDance called TikTok Shop as a means of online sales transactions in Indonesia, considering that TikTok Shop is a fairly new marketplace platform. This research was conducted using the Normative Juridical method, including literature studies related to Law Number 7 of 2014 concerning Trade. The results show that TikTok Shop has several advantages as a marketplace platform for conducting online sales transactions in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

K. F. I. Prastya, N. K. S. Adnyani, and S. N. Ardhya, “Tinjauan Yuridis Tentang Pelaksanaan Perjanjian Jual Beli Online Melalui E-Commerce Menurut Pasal 1320 Kuhperdata Dan Undang- Undang Nomer 19 Tahun 2016 Tentang Informasi Dan Transaksi Elektronik,” J. Komunitas Yust., vol. 4, no. 2, 2021, doi: https://doi.org/10.23887/jatayu.v4i2.38157.

R. Rosmiati, “Dari Video Ke Toko: Budaya Konsumen Melalui Media Sosial Tiktok Shop,” Saskara Indones. Journa; Soc. Stud., vol. 2, no. 2, 2022, doi: https://doi.org/10.21009/Saskara.022.01.

A. G. Sari, A. Bahroni, and H. Murty, “Perlindungan Bagi Konsumen Pada Transaksi Jual Beli Secara Elektronik Ditinjau Dari Hukum Positif,” Transparansi Huk., vol. 3, no. 1, 2020, doi: https://doi.org/10.30737/transparansi.v3i1.665.

N. Sa’adah, A. Widiarti, and H. M. R. Pahlawan MP, “Keabsahan Transaksi Jual Beli Online Ditinjau Dari Hukum Perjanjian,” Sa’adah, vol. 3, no. 3, 2022, doi: http://dx.doi.org/10.32493/al- jpkm.v3i3.24861.

Mulyani, Y. S., Wibisono, T., & Hikmah, A. B. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Untuk Pemasaran Bisnis Digital Sebagai Media Promosi. Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(1), 291-296.

Supriyanto, A., Chikmah, I. F., Salma, K., & Tamara, A. W. (2023). Penjualan Melalui Tiktok Shop dan Shopee: Menguntungkan yang Mana?. BUSINESS: Scientific Journal of Business and Entrepreneurship, 1(1), 1-16.

Nasution, A. M., & Elihami, Z. M. N. (2022). Pemanfaatan Sosial Media Tiktok sebagai Strategi Promosi dalam Berwirausaha Persfektif Ekonomi Islam. Jikem: Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 3155-3163.

Sari, M. N., Septrizarty, R., Farlina, W., Kahar, A., & Nurofik, A. (2022). Analisis Strategi Bisnis Umkm Melalui Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Shop. Journal of Economics and Management Scienties, 5(1), 001-009.

Narto, S., & Rizky, R. I. (2023). TIKTOK MENJADI TREND 2022 DI PLATFORM SOSIAL MEDIA. Journal of Social and Political Science/JUSTICE, 3(1), 101-114.

Karina, N. D., Awalludin, D., & Bakhri, A. S. (2023, May). Pengaruh Affiliate Marketing Dalam Peningkatan Penjualan Pada Belanja Online Terhadap Perilaku Konsumen. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi dan Adopsi Teknologi (INOTEK) (Vol. 3, No. 1, pp. 80-89).

Atikah, I. (2018). Pengaturan Hukum Transaksi Jual Beli Online (E-Commerce) Di Era Teknologi. Muamalatuna, 10(2), 1-27.

TikTok Shop Academy; https://seller- id.tiktok.com/university/module?identity=1&keyword=ramadan&config_id=3462974010296065

https://visual.republika.co.id/berita/s1nif1370/ini-aturan-utama-dalam-permendag-nomor-31-tahun-2023

https://ditjenpdn.kemendag.go.id/berita/permendag-nomor-31-tahun-2023-tentang-perizinan-berusaha-periklanan-pembinaan-dan-pengawasan-pelaku-usaha-dalam-perdagangan-melalui-sistem-elektronik

Peraturan Menteri Perdagangan (PERMENDAG) Nomor 31 Tahun 2023

Posted

2024-02-22