The Analysis of Initial Numeracy Ability of Students with Intellectual Disability
Analisis Kemampuan Numerasi Awal Siswa Dengan Gangguan Tunagrahita
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4154Keywords:
Numerical Ability, Tunagrahita, Elementary SchoolAbstract
Early numeracy is one of the mathematical skills that elementary school students must master. However, mentally retarded children have not yet mastered good initial numeracy. This study aims to analyze the initial numeracy abilities of students with intellectual disabilities. This research used qualitative method approach with the subjects involved in the research being 1 male student and 1 female student with class III mental retardation. Data collection techniques used in this research were observation, interviews and initial numeracy tests for students with intellectual disabilities. The research results stated that D was able to recognize numbers 1 to 10 independently and was able to add and subtract units with the help of concrete objects. Meanwhile, N cannot recognize numbers and do simple calculations. However, N can write numbers from units to thousands using image media. Both of them have not been able to compare the number of objects using the symbols
Downloads
References
Adelzha, N. S., & Wulandari, M. D. (2022). Pengembangan Media Boxsemart Mengenal Huruf dan Angka bagi Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 5700-5707.
Amanullah, A. R. (2022). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus : Tuna Grahita,Down Syndrom Dan Autisme. jurnal almurtaja: jurnal pendidikan islam anak usia dini, 1-14.
Apanasionok, M. M., Alallawi, B., Grindle, C. F., Hastings, R. P., Watkins, R. C., Nicholls, G., . . . Staunton, D. (2021). Teaching early numeracy to students with autism using a school staff delivery model. British Journal of Special Education, 90-111.
Astutik, P. (2022). Media Math Manipulative Tentang Konsep Simbol Bilangan Dalam Meningkatkan Kemampuan Membandingkan Jumlah Benda Bagi Siswa Sd Kelas I Sdn Songgokerto 03 Batu. jurnal pendidikan taman widya humaniora (JPTWH), 583-606.
Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry & Research Design. Vicki Knight Associate.
Damastuti, E. (2020). Pendidikan Anak dengan Hambatan Intelektual. Prodi PLB FKIP ULM.
Darmawati, T. L., Hastijanti, R. R., & Murti, F. (2023). Strategi desain fasilitas pendidikan bagi tunanetra dan tunagrahita. sarga: journal of architecture and urbanism, 23-32.
Dermawan, N., Hadis, A., & Mustafa. (2023). PENINGKATAN KEMAMPUAN OPERASI PENJUMLAHAN MELALUI PENGGUNAAN PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK PADA MURID TUNAGRAHITA RINGAN KELAS IV DI SLB NEGERI 1 GOWA. Pinisi journal of education, 1-12.
Faisah, S. N., Siregar, M. A., Firanda, Nandita, I., Mujahadah, Auliyah, A., . . . Samsuddin, A. F. (2023). Kesulitan Anak Berkebutuhan Khusus Tunagrahita dalam Belajar Mengenal Angka di SLB Bhakti Pertiwi Samarinda. prosiding seminar nasional pendidikan matematika, universitas mulawarman, 34-41.
Fitriani, I. (2023). ANALISIS PROSES BERPIKIR SISWA TUNAGRAHITA MAMPU DIDIK (MILD) DALAM MENYELESAIKAN MASALAH OPERASI HITUNG BILANGAN DITINJAU DARI KEMANDIRIAN BELAJARNYA. Yogyakarta.
Friantini, R. N., Winata, R., Lase, V. M., Miranda, L. L., Kristina, & Rosa. (2021). PENGUATAN NUMERASI ANAK TAHAP AWAL SEKOLAH DI DUSUN UGAN HILIR DESA NYIIN. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 2231-2245.
Hamlin, R., Mustafa, & Pristiwaluyo, T. (2023). PENINGKATAN KEMAMPUAN OPERASI PENGURANGAN MELALUI BALOK CUISENAIRE PADA ANAK TUNAGRAHITA KELAS VI DI SLB NEGERI 1 KENDARI. repository software universitas negeri makassar, 1-24.
Humairo, V. M., & Amelia, Z. (2020). Peningkatan Kemampuan Berhitung Awal Melalui Modifikasi Bentuk Permainan Congklak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 19-30.
Jubaidah, & Utomo, P. (2021). Pola Pembelajaran dalam Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Siswa Berkebutuhan Khusus ( Tunagrahita ) di Sekolah Luar Biasa. jambura guidance and counseling journal, 62-73.
Kemendikbud. (2017). MATERI PENDUKUNG LITERASI NUMERASI. Jalan Daksinapati Barat IV, Rawamangun, Jakarta Timur.
Khoirunnisa, S., & Adirakasiwi, A. G. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI SISWA SMP PADA ERA MERDEKA BELAJAR. jurnal pembelajaran matematika inovatif, 925-936.
Latifah, & Rahmawati, F. P. (2022). Penerapan Program CALISTUNG untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5021-5029.
Lubaidi, W., Darmiany, Setiawan, H., & Umar. (2022). Profil Kemampuan Numerasi Peserta Didik Kelas V MI. Minhajussa’adah Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1944-1950.
Machdarini, & Hidayat, L. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Tuna Grahita Ringan Dengan Menggunakan Media Kantong Biji Tasbih PADA SISWA KELAS III SLB NEGERI KUALA TUNGKAL. Exponential (Education For Exceptional Children), 232-236.
Maulidiyah, F. N. (2020). Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal pendidikan, 93-100.
Maulyda, M. A., Affandi, L. H., Rosyidah, A. K., Oktaviyanti, I., Erfan, M., & Hamdani, I. (2021). PROFIL WAWASAN GURU SEKOLAH DASAR DALAM PEMBELAJARAN NUMERASI BERBASIS LEVEL KEMAMPUAN SISWA. JPMI Jurnal Pembelajaran Matematika, 619-630.
Mutaali, A. A. (2021). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI PENDEKATAN KONSTEKTUAL PADA ANAK TUNAGRAHITA. Adijaya jurnal multidisplin, 705-713.
Ngurawan, S. (2021). Penggunaan Media Puzzle dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka 1-10 Pada Siswa Tunagrahita Ringan di Kelas 1 SLB Maranatha Airmadidi. jurnal ilmiah wahana pendidikan, 455-458.
Nugrahani, F. (2008). metode penelitian kualitatif. surakarta.
Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Numerical Literacy in Thematic Learning for Upper Grade Elementary School Students. Absis: Mathematics Education Journal, 9-15.
Purpura, D. J. (2010). Informal Number-Related Mathematics Skills: An Examination of the Structure of and Relations Between These Skills in Preschool. Florida State University Libraries.
Puspitasari, I., & Noormiyanto, F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Melalui Media Busy Book Siswa Kelas 2 Sdlb-C Slb Sekar Handayani. Jurnal exponential, 212-218.
Rakhmawati, Y., & Mustadi, A. (2022). The circumstances of literacy numeracy skill: Between notion and fact from elementary school students. Jurnal Prima Edukasia, 9-18.
RAMADHAN, M. A. (2020). PENERAPAN METODE BERMAIN LEMPAR GELANG DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PENJUMLAHAN PADA MURID TUNAGRATHITA RINGAN KELAS DASAR III SLB YPPLB PANGKEP. eprints repository software universitas mnegeri makassar, 1-12.
Rezieka, D. G., Putro, K. Z., & Fitri, M. (2021). Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus Dan Klasifikasi Abk. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 40-53.
Ridho, R. M., & Danuri. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Matematika Pada Siswa Kelas IV SD N Bugel Panjatan Kulon Progo. Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, 67-76.
Rizki, P. (2020). analisis kesulitan anak tunagrahita dalam menyelesaikan operasi penjumlahan disekolah luar biasa (SLB). palembang.
Rohmah, N. N., Rahmadani, A., Ariyanto, A., Widiyasari, C., & Minsih. (2023). IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH DASAR. Jurnal ilmiah mitra swara ganesha, 1-7.
Saputri, S., Ningsih, E. F., & Widyawati, S. (2017). Analisis Kesulitan Anak Tunagrahita Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Penjumlahan Di Sekolah Luar Biasa (Slb) Harapan Ibu Metro. MaPan: jurnal matematika dan pembelajaran, 187-200.
Sarnoto, A. Z. (2023). Pelatihan Literasi Numerasi Kelas Awal di Jakarta Selatan. SABAJAYA: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 7-13.
Shabrina, L. M. (2022). KegiataKampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 916-924.
Sukarani, N. M., & Bella, C. (2022). Sejarah Aritmatika : Manfaat Pembelajaran. Dunia Ilmu, 1-8.
Susilowati, R., Malik, H. A., & Kusuma, A. P. (2019). Pengaruh Permainan Papan Magnet terhadap Kemampuan Berhitung Awal Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara, 1-6.
Taunu, E. S., Ngaba, A. L., & Nuhamara, Y. T. (2023). Analisis Kesulitan Berhitung Siswa Sekolah Luar Biasa Negeri Kanatang. Simpati: jurnal penelitian pendidikan dan bahasa, 207-213.
Toala, D. S., Mansoer, Z., & Mappapoleonro, A. M. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Ukuran (Perbandingan Lebih Dari-Kurang Dari) Melalui Media Manipulatif. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 91-98.
Wahyuni, S., & Muliati, F. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca, Menulis Dan Menghitung Melalui Remedial Teaching Bagi Anak Tunagrahita Ringan Di Wisma Paulo 6 Yayasan Bhakti Luhur Malang. Jurnal Pelayanan Pastoral, 24-32.
Wahyuningsih, S. (2013). Metode Penelitian Studi Kasus: Konsep, Teori Pendekatan Psikologi Komunikasi, dan Contoh Penelitiannya. Madura: UTM PRESS Bangkalan - Madura.
Widiastuti, N. K., & Winaya, I. A. (2019). Prinsip Khusus Dan Jenis Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 116-126.
Yunarti, T., & Amanda, A. (2022). Pentingnya Kemampuan Numerasi Bagi Siswa. Seminar Nasional Pembelajaran Matematika, Sains dan Teknologi, 44-48.
ZAHROH, N. (2019). peran guru terhadap penyesuaian sosial anak tunagrahita di sekolah inklusi SDN Mulyorejo 1 Malang.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.