The Effectivitiveness Of Media Images in An Effort To Increase The Mastery Of Arabic Vocabulary in Class 1 SMP IT Syafi’i Bima
Efektivitas Media Gambar Dalam Upaya Peningkatan Penguasaan Koskata Bahasa Arab di Kelas 1 SMP IT Imam Syafi’i Kota Bima
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3934Keywords:
images, has, implementationAbstract
The use of visual aids, specifically images, has proven to be more effective in enhancing students' ability to memorize vocabulary. This research aims to determine the effectiveness of using Visual Aids in Improving the Maestery of Arabic Vocabulary for students using a quantitative approach with an experimental design involving 25 students as research subjects. Data was analyzed using the Paired Sample t-Test after ensuring that the data followed a normal distribution and that the data variances were homogeneous. The results of the research indicate that after the implementation of visual aids, there is a significant improvement in the memorization of Arabic vocabulary among the students.
Downloads
References
A. D. E. Ruswatie, F. I. Purwokerto, S. D. Al, and I. Al, "Ta'lim al-Lughah al-Arabiyyah wa Ta'allumaha bil-Madaris al-Ibtida'iyyah al-Islamiyyah (Dirasah Maidaaniyah fi Madrasat Butra Harafan al-Ibtida'iyyah wa Madrasat al-Irshad al-Ibtida'iyyah al-Islamiyyah Burookertu Baniyumas)," vol. 2, no. 1, pp. 55–.74(diakses 22 juni 2022)
A. Sholihuddin, Ahmad Muslimah, Maziyyatul Riyani, "Dawr Astikhdam Shabakat al-Jazeera al-'Alamiyah (net.aljazeera) fi Tarqiyat Itqan al-Mufarradat al-Arabiyyah al-Hadithah fi Ta'allum al-Tarjama li-Sahafah fi Qism Ta'lim al-Lughah al-Arabiyyah bi Jami'at Kadiri al-Islamiyah al-Hukumiyah," Al-Waisil, vol. 01, no. 01, pp. 11–25, 2023, doi: 10.30762/alwasil.v1i1.755.(diakses 29 agustus 2022)
N. A. Purba and K. Jamil, “Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Pembelajaran Bahasa Arab di Pesantren Moderen Ta ’ dib Al -Syakirin Kelas VII,” J. Educ., vol. 4, no. 3, pp. 1259–1264, 2023.
B. Sholeh and H. S. Rizal, “Efektivitas Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Hafalan Mufrodat Siswa Kelas 4 MI Darut Taqwa Sengonagung Purwosari Pasuruan,” Stud. Arab J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 8, no. 1, pp. 45–56, 2017.
N. Isnaini and N. Huda, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB BERBASIS PERMAINAN MY HAPPY ROUTE PADA SISWA KELAS VIII MTsN 10 SLEMAN,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 3, no. 1, p. 1, 2020, doi: 10.35931/am.v3i1.156.
U. C. Zahro and U. Khiyarusoleh, “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Kearifan Lokal Brebes,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 4, no. 1, p. 73, 2021, doi: 10.35931/am.v4i1.437.
M. Jundi, "Tasmeem Barnamaj Android li Tazzez Itqan al-Mufarradat Lada Talib al-Madrasah al-Aaliyah," Lahjah Arab. J. Bhs. Arab dan Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 2, pp. 140–158, 2023, doi: 10.35316/lahjah.v4i2.140-158.
L. Syamsiyah and D. Diana, “Efektivitas Media Fuzzy Felt untuk Meningkatkan Kosakata Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 4, pp. 2700–2710, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i4.1421.
L. S. Jagat, W. I. I. Fatimatul Djamilah, S. U. Hasanah, A. Alfiyanto, and F. Hidayati, “Penerapan Media Gambar Sebagai Media Evaluasi Penguasaan Kosakata Nama-Nama Profesi Bahasa Arab,” Indones. Berdaya, vol. 4, no. 1, pp. 325–334, 2022, doi: 10.47679/ib.2023355.
N. M. Siduppa, A. F. Tadjuddin, and S. Masnan, “Penerapan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Terhadap Penguasaan Kosakata Siswa Kelas VII MTs Negeri 3 Enrekang,” … Pendidik. Bhs. Arab, vol. 5, pp. 66–87, 2021.
A. Farid, M. Mukhlis Nasrullah, F. Siti Nurhaliza, B. Damayanti, S. Fauziah STAI Darunnajah Bogor, and S. Darunnajah Bogor, “Efektivitas Penerapan Media Gambar Dan Ghina’ Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di SDN Karacak 02,” ASSABIAH J. Madrasah Ibtidaiyah Teach. Educ., vol. 1, no. 1, 2022.
R. Hestiana and Z. Isnawati, "Istikhdam al-Lughah al-Arabiyyah fi Ta'allum al-Lughah al-Arabiyyah li Surat Mufarradat," Al-Tadris J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 7, no. 2, pp. 363–391, 2019, doi: doi.org/10.21274/tadris.2019.7.2.(diakses 15 januari 2023)
S. H. Loilatu, S. Mukadar, K. Kasmawati, and V. R. Hentihu, “Strategi Belajar Mengajar Dengan Menerapkan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Di SD Alhilaal Samalagi,” Edu Cendikia J. Ilm. Kependidikan, vol. 1, no. 2, pp. 65–73, 2021, doi: 10.47709/educendikia.v1i2.1036.
S. Norkhafifah and N. Syahabuddin, “Desain Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Di Era New Normal,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 5, no. 1, p. 53, 2022, doi: 10.35931/am.v5i1.908.
A. Sarif and F. Nurhaini, “EFEKTIVITAS METODE BERNYANYI DALAM MENINGKATKAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB DI SURABAYA,” MUMTAZA J. Arab. teaching, Linguist. Lit., vol. 01, no. 01, pp. 61–70, 2022
N. Hikmah, F. Ulum, and M. R, “Penggunaan Media Gambar Seri Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas Tujuh Di Kabupaten Pinrang,” PINISI J. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 187–195, 2021.
D. S. Ning Riza, Thoyyibatu Aslamiyah, Kusniatun Ni’mah, “Pendampingan dalam penggunaan media gambar untuk meningkatkan kosakata bahasa arab di tpq al-ihsan,” Khidmatuna, vol. 3, pp. 90–105, 2023.
U. H. Amalyya and U. Hasyim, "Fi'alyyat Istikhdam Wasa'il al-Suwar fi Barnamaj PowerPoint li Tarqiyat Hifz al-Mufarradat al-Arabiyyah li Talib al-Fasl al-Ashir - fi Madrasat al-Aaliyah al-Islamiyyah Al-Ahliyah 'Al-Hikam' Jatirijo Wiyak Jombang," vol. 11, no. 1, pp. 94–109, 2023.
K. A. Syahrina, "Tathbiq Tawasul Ilmi li Tanfus al-Manhaj al-Tarbawi fi Madrasat Rawdat Al-Anghozia At-Ta'lim," J. Ilm. Didakt., vol. 15, no. 1, pp. 87–98, 2014.
Murtaziah, “Efektivitas Media Gambar Untuk Meningkatkat KosaKata Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTsN 7 HSU,” J. Foreign Lang. Learn. Teach., vol. 2, no. 1, pp. 1–10, 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.