DOI of the published article https://doi.org10.21067/mbr.v7i2.9034
Analysis of Consumer Satisfaction Using The IPA-KANO Method on Mujair Fish Cracker Products CV. Sariram in Prasung Village
Analisis Kepuasan Konsumen dengan Metode IPA-KANO Pada Produk Kerupuk Olahan Ikan Mujair Cv. Sariram di Desa Prasung
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3907Keywords:
Importance performance analysis, Kano, Customer SatisfactionAbstract
This research aims to analyze consumer satisfaction using the IPA-KANO method for mujair ikam cracker products CV. SARIRAM in Prasung village uses quantitative research. The sample is 100 consumers of processed tilapia fish cracker products. The data analysis technique used in this research is the Importance Performance Analysis (IPA) and Kano methods, then converted using SPSS software. The IPA method will be used to identify variables that require improvement by dividing them according to the carterius diagram, the Kano method is used to determine priority improvements to attributes based on their categories. The main data for this research were obtained from a questionnaire. The results of the integration of IPA and the Kano model show that 3 attributes have experienced improvement, 11 attributes are in the category that need to be maintained, and the remaining 6 attributes are attributes that require special attention. improved and serves to increase consumer satisfaction.
Downloads
References
Agusria, L., Hamid, A., Puspa, D., & Widyaningsih, I. (2021). Kiat Sukses Mengembangkan Umkm “Jaman Now” Penyuluhan Tips Labelling Produk Umkm Kerupuk Kemplang Kota Kayu Agung. Suluh Abdi, 3(1), 55. Https://Doi.Org/10.32502/Sa.V3i1.4143
Agustina, S. (2020). Manajemen Pemasaran : Manajemen Pemasaran Modern. Management Pemasaran, 9(2), 26.
Candra, R. P., Hidayat, M., Majid, S. A., & Ricardianto, P. (2020). Penggunaan Metode Important Performance Analysis Dan Model Kano Pada Penumpang Kereta Rel Listrik Di Stasiun Bekasi. Jurnal Teknik Transportasi, 1(2), 86. Https://Doi.Org/10.54324/Jtt.V1i2.536
Cocos Nucifera L. Hamka, Z. P. G. (2017). Influence Of Soaking Period And Differenceof Drying Method On Making Coconut Pulp Flour (Cocos Nucifera L.) Hamka (1)* , Zainal Pain Geroda (1) (1). 14(02), 2–6.
Fitriyanti, L., & Kunci, K. (2022). Analisis Pemasaran Kerupuk Ikan Dalam Meningkatkan Pendapatan Kebutuhan Rumah Tangga Nelayan. Jurnal Manajemen Fe-Ub, 10(1), 129–138. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.7344657
Hotnida Nainggolan, S.T., M. ., Dwi Hastuti, S.E., M. S., Dr. Chandra Hendriyani, M.Si., Chcm Dr. Haryani, M. P., Riski Hernando, S.E., M. S., Irma Maria Dulame, S.E., M. ., Hery Afriyadi. Se., S.Kom., M. S., & Dr. Fifian Permata Sari, S.P., M.Si Bagus Kusuma Wijaya, S.E., M. A. . (2023). Manajemen Pemasaran (Implementasi Manajemen Pemasaran Pada Masa Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0).
Ismunandar, Muhajirin, & Haryanti, I. (2021). Pengaruh Labelisasi Halal Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Umkm Di Kota Bima. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(1), 161–166.
Lobo, A. D., Bakoil, J., & Do Carmo, C. J. (2023). Pengaruh Penambahan Tepung Tapioka Terhadap Kualitas Kerupuk Dari Kulit Kakao (Theobroma L.). Partner, 28(1), 73. Https://Doi.Org/10.35726/Jp.V28i1.6847
Mamonto, Tumbuan, & Rogi. (2021). Analisis Faktor-Faktor Bauran Pemasaran (4p) Terhadap Keputusan Pembelian Pada Rumah Makan Podomoro Poigar Di Era Normal Baru. Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(2), 110–121.
Mawaddah, N., Mukhlishah, N., & Mahi, F. (2021). Flowering Power Test And Organoleptic Test Of Skipjack Tuna Crackers With Different Starch. Jurnal Pertanian Berkelanjutan, 9(3), 181–187.
Permana, M. V. (2013). Peningkatan Kepuasan Pelanggan Melalui Kualitas Produk Dan Kualitas Layanan. Jurnal Dinamika Manajemen, 4(2), 115–131. Https://Journal.Unnes.Ac.Id/Nju/Index.Php/Jdm/Article/View/2756/2814
Pradapa, S. Y. F., & Kusumawati, A. (2021). Perbandingan Kerupuk Gendar Beras Putih Dan Kerupuk Gendar Beras Jagung Ditinjau Dari Selera Warga Bulustalan Semarang. Mabha Jurnal, 2(2), 117–125.
Putra, S. D. (2017). ( Studi Pada Usaha Rumahan Kerupuk Ikan Super Besuki Situbondo ) Pendahuluan Perkembangan Bisnis Di Era Abad Ke-21 Telah Berkembang Sangat Pesat Dan Mengalami Metamorfosis Yang Berkesinambungan . Dimana Salah Satu Contoh Perubahan Tersebut Yaitu Dalam Hal. 3(1), 99–117.
Santi. (2015). Teknik Pengemasan Dan Labelling Produk Makanan. Makalah Pengabdian Masyarakat Universitas Negeri Yogyakarta, 1–10. Staffnew.Uny.Ac.Id
Sembodo, B. P., & Surabagiarta, I. K. (2016). Peningkatan Kualitas Layanan Dan Kepuasan Pelanggan Ritel Surabaya Melalui Perancangan Shopping Map Dengan Menggunakan Model Kano. Snik, 261–266.
Sengkey, A. K., Mananeke, L., & Wenas, R. S. (2022). Analysis Of Service Quality, Hotel Atmosphere And Visitor Satisfaction At Heine Manado Hotel Using Iomportance Performance Analysis. Jurnal Emba, 10(1), 1157–1165. Https://Ejournal.Unsrat.Ac.Id/V3/Index.Php/Emba/Article/View/39561
Setiawan, D., & Bahrun, K. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Usaha Kerupuk Rambak Kecamatan Ketahun Bengkulu Utara. (Jems) Jurnal Entrepreneur Dan Manajemen Sains, 4(1), 99–108. Https://Doi.Org/10.36085/Jems.V4i1.4427
Setyo, P. E. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen “Best Autoworks.” Performa: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(6), 755–764.
Swastha, Basu, I. (2014). Manajemen Pemasaran Modern. Liberty, Yogyakarta. Https://Doi.Org/10.1017/Cbo9781107415324.004
Wahyuningtyas, N., Basito, & Atmaka, W. (2014). Kajian Karakteristik Fisikokimia Dan Sensoris Kerupuk Berbahan Baku Tepung Terigu, Tepung Tapioka Dan Tepung Pisang Kepok Kuning Study Of Characteristic Physicochemical And Sensory Crackers A Material Wheat Flour, Tapioca And Kepok Yellow Banana Flour. Jurnal Teknosains Pangan, 3(2), 76–85. Www.Ilmupangan.Fp.Uns.Ac.Id
Warintek, M. (2011). Pengolahan Kerupuk Ikan. Repository Unitomo. Https://Journal.Uncp.Ac.Id/Index.Php/Perbal/Article/Download/1590/1402
Yudha Hadi Pramono. (2021). Pengaruh Cita Rasa, Kemasan, Harga Dan Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Pada Konsumen Kusuma Cookies Beji, Boyolangu, Tulungagung). Institutional Repository. Http://Repo.Uinsatu.Ac.Id/Id/Eprint/20995
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.